ŠKODA AUTO zvládla zložitý fiškálny rok 2021 – prognóza do budúcnosti je spojená s veľkými neistotami
Napriek nedostatku polovodičov a napriek pandémii koronavírusu bolo v roku 2021 zákazníkom na celom svete dodaných 878 200 vozidiel
ŠKODA AUTO sa poobhliada za náročným, ale napriek tomu úspešným fiškálnym rokom 2021. Napriek nedostatku polovodičov a napriek pandémii koronavírusu bolo zákazníkom na celom svete dodaných 878 200 vozidiel. Novo predstavené modely ako FABIA alebo modernizovaný KODIAQ sa zo strany zákazníkov tešia vysokému záujmu. Model ENYAQ iV, prvé plne elektrické SUV značky, s viac ako 45 000 dodanými vozidlami výrazne prekonal očakávania. Spoločnosť ŠKODA AUTO okrem toho na koncernovej úrovni prevzala ešte väčší podiel zodpovednosti; napríklad za regióny Ruska a severnej Afriky, ale aj za globálnu platformu MQB-A0. V roku 2022 očakáva automobilka v dôsledku vojny na Ukrajine značné zaťaženie prevádzkovej činnosti a výpadky v dodávkach niektorých súčiastok.
Predseda predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO Thomas Schäfer zdôraznil: „Rok 2021 bol pre spoločnosť ŠKODA AUTO napriek všetkým výzvam dobrým rokom. Počas krízy v dodávkach polovodičov sme urobili všetko pre to, aby sme vyrobili čo najvyšší počet automobilov. To nám umožnilo udržať si celosvetové dodávky zákazníkom na úctyhodnej úrovni. Na trh sme uviedli aj nové modely a prostredníctvom stratégie NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 sme vytvorili podmienky pre novú dekádu transformácie. Svoju pozíciu v koncerne posilňujeme tým, že preberáme ešte väčší podiel zodpovednosti, a to napríklad za regióny severnej Afriky alebo za globálnu platformu MQB-A0. Našu ponuku elektrických modelov rozširujeme o vozidlo ENYAQ COUPÉ iV a vykonávame ďalšie ambiciózne kroky smerom k zabezpečeniu udržateľnosti a diverzity. V ďalšom priebehu roku počítame s veľkou neistotou v dôsledku vojny na Ukrajine a s tým súvisiacim obmedzením dodávok.“
Člen predstavenstva spoločnosti ŠKODA AUTO za oblasť Predaja a marketingu, Martin Jahn, dodáva:
„S novou generáciou modelu FABIA, s našimi modernizovanými bestsellermi z kategórie SUV – modelmi KAROQ a KODIAQ – aj s naším plne elektrickým modelom ENYAQ iV sme premyslene rozšírili a modernizovali modelovú ponuku. Vysokému dopytu sme v dôsledku nedostatku polovodičov mohli vyhovieť len v obmedzenej miere. Napriek zložitej situácii sa nám v Európe podaril postup medzi osem najpredávanejších značiek. V Indii sme vďaka úspešnému zahájeniu predaja modelu KUSHAQ naše dodávky zákazníkom viac ako zdvojnásobili. Našim zákazníkom ďakujem za prejavenú dôveru a trpezlivosť a našim obchodným partnerom za ich vynikajúce nasadenie. V tomto roku na to nadviažeme modelmi ENYAQ COUPÉ iV, FABIA MONTE CARLO a modernizovaným modelom KAROQ. Z dôvodov pretrvávajúceho obmedzenia výroby zároveň počítame s ďalším veľmi náročným rokom týkajúcim sa oblasti predaja.“
>Bestsellerom je naďalej OCTAVIA, ENYAQ iV prekonal všetky očakávania, silný rast v Indii
>Spoločnosť ŠKODA AUTO v hospodárskom roku 2021 dodala svojim zákazníkom po celom svete 878 200 vozidiel. So 172 000 vozidlami bola najpredávanejším modelom opäť OCTAVIA, po ktorej nasledovali modely kategórie SUV KAMIQ (111 000 vozidiel) a KAROQ (109 000 vozidiel). V podobe modelu ENYAQ iV na trh úspešne vstúpil prvý model značky ŠKODA postavený na báze modulárnej platformy MEB a s približne 45 000 dodanými vozidlami výrazne prekonal všetky očakávania. Celkovo bolo prijatých viac ako 115 000 objednávok. S modelom ENYAQ COUPÉ iV rozširuje česká automobilka svoje modelové portfólio o atraktívny variant kupé. Nový softvérový paket okrem toho predlžuje dojazd, skracuje dobu nabíjania, zlepšuje komfort a optimalizuje ovládanie. V roku 2022 sa k zákazníkom dostane nový model ENYAQ COUPÉ iV, modernizovaný KAROQ a FABIA MONTE CARLO.
>V Indii sa o výrazný rast dodávok vozidiel značky ŠKODA (+108,9 % v porovnaní s predchádzajúcim rokom) postaral nový model KUSHAQ, prvý model v rámci projektu INDIA 2.0. Druhý model, sedan SLAVIA, pred nedávnom vstúpil na trh a postará sa o ďalší rast v žiadanom segmente A0.
>S novou NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030 v desaťročí transformácie
/h2>
>>Spoločnosť ŠKODA AUTO sa s novou korporátnou stratégiou, nazvanou NEXT LEVEL – ŠKODA STRATEGY 2030, stane ešte viac elektrifikovaná, digitálna a medzinárodná. Cieľom automobilky je dostať sa do roku 2030 medzi päť najpredávanejších značiek v Európe, a to vďaka mimoriadne atraktívnym variantov dostupných vozidiel a silnému, elektrifikovanému modelovému portfóliu. Česká automobilka sa súčasne chce stať vedúcou európskou značkou v perspektívnych regiónoch Indie a severnej Afriky a súčasne prevziať ďalšie zodpovednosti v koncerne Volkswagen. Ďalšie pokroky chce spoločnosť ŠKODA AUTO dosiahnuť aj v oblasti trvalo udržateľného rozvoja a diverzity.
>>Tri ďalšie čisto elektrické modely, rozbehnutie výroby batérií MEB, ENYAQ iV s aktualizovaným softvérom
>>Po úspešnom zahájení predaja modelu ENYAQ iV a po uvedení na trh modelu ENYAQ COUPÉ iV plánuje spoločnosť ŠKODA AUTO do roku 2030 uvedenie ďalších troch čisto elektrických modelov, ktoré budú svojou veľkosťou i cenou pod modelom ENYAQ iV. V závislosti od vývoja trhu má podiel plne elektrických modelov v Európe vzrásť na 50 až 70 percent. Zároveň bolo v hlavnom výrobnom závode v Mladej Boleslavi vyrobených už viac ako 227 000 vysokonapäťových trakčných batérií pre plug-in hybridné modely značky ŠKODA a pre ďalšie koncernové značky. Koncom apríla sa tu navyše rozbehne aj výroba batériových systémov pre koncernovú platformu MEB. Okrem toho má ešte v prvom polroku padnúť rozhodnutie o prípadnej výstavbe tzv. gigatovárne v Českej republike. Týmito krokmi sa domovina automobilky ŠKODA AUTO stále intenzívnejšie rozrastá na centrum elektromobility, a to s cieľom zabezpečiť súčasné pracovné miesta a vytvoriť nové.
>>ŠKODA AUTO prevzala celosvetovú zodpovednosť za globálnu platformu MQB-A0
>>Od októbra 2021 zodpovedá spoločnosť ŠKODA AUTO za vývoj už existujúcej globálnej platformy MQB-A0 koncernu Volkswagen. Na tomto základe budú koncernové značky ŠKODA a Volkswagen vyvíjať nové vstupné modely pre regióny s vysokým rastovým potenciálom ako India, Afrika, latinskoamerické krajiny a krajiny zoskupení ASEAN.
>>Konkrétne pokroky na poli digitalizácie: Využitie umelej inteligencie, výstavba vzdelávacieho inštitútu pre oblasť IT
>>Spoločnosť ŠKODA AUTO chce staviť na digitálne služby, ktoré zákazníkom prinesú konkrétnu pridanú hodnotu. Napríklad šoféri vozidiel ENYAQ iV môžu prostredníctvom Powerpassu ľahko a pohodlne nabíjať na vyše 293 000 nabíjacích staniciach po celej Európe. Česká automobila okrem toho cielene využíva umelú inteligenciu. To je aj prípad aplikácie Citymove, ktorá z ponuky autobusových a električkových liniek, liniek metra, zdieľaných bicyklov, taxislužieb a služieb spolujazdy zostavuje inteligentné a rýchle spojenie do cieľovej destinácie. Túto aplikáciu si v minulom roku stiahlo 230 000 užívateľov. Carsharingová platforma HoppyGo bola v roku 2021 spustená aj v Poľsku a na Slovensku. Užívatelia služby BeRider, ktorá ponúka zdieľanie skútrov, prešli v Prahe od roku 2019 viac ako 2 milióny kilometrov. Na podporu vzdelávania odborníkov v oblasti informačných technológií sa spoločnosť ŠKODA AUTO stala jedným zo spoluzakladateľov vzdelávacieho inštitútu „42 Prague“. Od leta sa tu má na svoje budúce povolanie bezplatne pripravovať až 450 budúcich programátorov, ktorí sa okrem iného prakticky zoznámia s najdôležitejšími softvérovými programovacími jazykmi.
>>Bol založený Poradný výbor pre udržateľnosť, konkrétne pokroky v znižovaní emisií CO2
>>Spoločnosť ŠKODA AUTO sa pri realizácii svojich ambicióznych cieľov v oblasti ekológie spolieha na expertízu Poradného výboru pre udržateľnosť. Päť členov tohto nezávislého grémia s medzinárodnými skúsenosťami prináša nové impulzy a podnety tak, aby podporili dialóg medzi automobilkou a ďalšími zainteresovanými subjektmi. Prvé konkrétne projekty budú nasledovať v ďalšom priebehu roku. Spoločnosť ŠKODA AUTO okrem toho znížila emisie CO2 v celom výrobnom reťazci. Limit flotilových emisií CO2, predpísaný Európskou úniou, bol v minulom roku splnený. Priemerné emisie všetkých modelov dodaných v roku 2021 predstavovali 114,8 g/km a boli tak o 3 gramy pod limitom stanoveným Európskou úniou. Priemernú hodnotu emisií znížil hlavne rastúci podiel vozidiel s plne elektrickým pohonom, ktorý tak výrazne prispel k splneniu limitu. Vo výrobe sa podarilo usporiť celkovo 11 000 ton CO2 a znížiť spotrebu vody o viac ako jednu tretinu.
>>Dôsledné pokračovanie systematického rozvoja značky s novým dizajnovým jazykom
>>V druhom polroku roku 2022 predstaví značka ŠKODA nový dizajnový jazyk. V duchu hesla „modern solid“ sa v nasledujúcom roku bude postupne prenášať aj na jej produkty. Česká automobilka sa tak ešte viac zameria na jednotlivé oblasti života ako napríklad rodina alebo outdoorové aktivity a vyhovie tak rýchlo sa meniacim nárokom a potrebám svojich zákazníkov.