Rozhovory z Garáží: O peniaze nejde, baví ma to a robím to hlavne pre seba

Ostatné
Publikoval Denis

Zdravím ťa autíčkár (čitateľ) a vitaj pri sérii s názvom Garážové projekty, v ktorej sa dočítaš o ľuďoch pracujúcich na svojich vlastných autách. Nejde len o obyčajné opravy alebo výmeny komponentov, ale o tuning a úpravy, po ktorých sa autíčko stáva niečím originálnym. Dosť bolo zbytočných omáčok, prejdime rovno k prvému autu, ktorým je Škoda Favorit z 89 roku a jeho majiteľovi Jankovi Bučekovi, ktorý ho zmenil na nepoznanie.

ROZHOVOR

Takže Janko ahoj. Na začiatok nám môžeš povedať niečo viac o sebe a hlavne o tom, ako si sa dostal k tomu, čo robíš.

Ahoj. Začnem asi takto, volám sa Janko Buček a pochádzam z malého mesta Krásno nad Kysucou. K mechanickým veciam som mal blízko už od detstva, ako malý chlapec som rozobral, čo som doma videl. No nikdy by ma v detstve nenapadlo, že sa budem venovať práve auto tuningu. Keď som mal zhruba 15 rokov, otec kúpil auto a začal ma brávať so sebou, teda k nemu, keď sa venoval bežnej údržbe auta. Fascinovalo ma to tak, že som sa čoraz viac začal zaujímať o to, ako veci v aute fungujú, začal som veľa čítať a sledovať veci okolo seba.

Také nadšenie sa len tak nevidí. Mal si nejakých rovesníkov, ktorí by sa venovali autám v takej miere ako ty?

V tej dobe som si všimol od nás z mesta 2 chalanov, Maja a Ľuba, ktorí sa už dávno venovali auto tuningu, upravovali starú škodu 120. Bolo to pre mňa niečo neskutočné, pretože auto tvorili na zakázku - robené nárazníky, predné svetlá z fábie, sedačky porsche 944, palubná doska z felicie a výrez na kapote. Bol som z toho nadšený a vtedy to jednoducho nikto iný v okolí nemal.

Začal si potom s chalanmi spolupracovať?

Áno, časom si obaja chalani všimli, že ma to baví a po škole som s nimi v garáži trávil čoraz viac času, sledoval úpravy, aké robia. Boli to asi najkrajšie časy, čo sa týkalo tuningu.

Všetko si každý robil sám, každý bol jedinečný a hlavne spokojný.

Znie to naozaj super. Všimol si niekto iný výsledky vašej práce alebo si sa s chalanmi zúčastnil nejakých podujatí?

Od chalanov prišla jedného dňa ponuka, že v susedných Čechách sa koná tuning zraz, konkrétne v Koprivnici. Pýtali sa, či sa nepridám a pravdu povediac, ako 15 ročný chalan som nevedel, čo to ani je, no keď som sa tam dostal, bolo to niečo neuveriteľné. Neskutočne hodne áut, krásne laky, rozšírené karosérie... dokázal som pri jednom aute stáť aj hodinu a bez jediného slova sa vkuse pozerať.

To ti verím, na dobré veci sa dá pozerať bez mrknutia oka. Čo nasledovalo?

Ako čas plynul, nastúpil som najskôr praxovať do autorizovaného servisu Škoda, tam som chytil prvé zručnosti, v 17 rokoch som si kúpil prvé vlastné auto. Jednalo sa o starú Škodu favorit z 89 roku. Auto stálo 10 000 slovenských korún a 6 mesiacov života (smiech), postupom času som sa chytal za hlavu, čo som to kúpil. Favorit bol celý zhnitý, tak som sa pustil do vyvárania, prahy, lemy, podlaha, celolak do farby kawasaki ninja... komplet.

Takže takto si sa dostal k svojmu prvému projektu. Na úpravách si pracoval v nejakej garáži alebo si mal na to nejakú dielňu?

Nakoľko som nemal garáž, úpravy prebiehali dosť šialeným spôsobom. Výrezy na kapotu som rezal pred panelákom, komplet príprava pred lakovaním sa robila na sídlisku 4 dlhé týždne, auto som tmelil a brúsil. Potom som kúpil plastové lemy, ktoré sa predávali v každej predajni škoda/lada, ale chcel som byť iný, tak som plasty stmelil dokopy s karosériou a tým som rozšíril blatníky. Predok tvoril mohutný laminátový spojler, maska bez znaku a veľké mračítka na svetlách. Keď už boli blatníky hotové, predsa tam nenecháš 13-tky plecháče a tak som namiesto nich kúpil 15-tky elektróny.

Klobúk dole Janko. Dať takéto úpravy bez garáže či dielne je naozaj obdivuhodné. Venoval si sa aj úpravám motora alebo interiéru?

Samozrejme. Auto dostalo ostrú vačku, podbrúsenú hlavu, výfuk sebring, interiér okrem palubnej dosky z modela 94, fólie na okná, športový volant, podsvietenie podvozku. Okrem toho do interiéru prídavné budíky, športové pedále, športový filter, panasonic rádio a JBL repráky + subwofer a chrómové tuning spätné zrkadlá.

Tomu hovorím ozajstná úprava auta, nie len nahodiť si elektróny a LED-ky. Klobúk dole.

Ďakujem. No hneď po doskladaní auta ma zastavila hliadka, čo mi aj na mieste vzala papiere za výrezy na kapote a kolesá. Veď aký by to bol tuning bez následkov (smiech). Treba sa vrátiť späť, pretože to bolo v roku 2008 a málo dostupných vecí. Vidieť niečo poriadne upravené na ceste bol zážitok.

Veru tak, no vidieť, že naši zelení kamaráti takéto veci nevedia oceniť. Čo by si nám povedal na záver alebo odkázal našim autorajďákom (čitateľom)?

Odo mňa sa môžete tešiť ešte na ďalšie projekty, ako je Opel Tigra, VW Corrado, VW Golf mk2 a moje terajšie BMW e36. Podotýkam, že všetko si financujem sám, nemám žiadnych sponzorov (len na Favorite som minul 50 000 Sk).

Ale o peniaze nejde, robím to pre seba, baví ma to a treba byť hlavne jedinečný.

Janko, ďakujem ti za super rozhovor a prajem ti ešte veľa upravených áut. Je vidieť, že ťa to naozaj baví a dúfam, že tu od teba uvidíme ešte veľa rozhovorov. :)

Ďakujem aj ja, určite sa ešte ozvem. Majte sa. :)