AUTORIDE

Rozhovor: Auto nemusí žrať aj trávu okolo cesty

Veterán Škoda
Ostatné
Publikoval Denis  

Máš aj ty kamarátov, ktorí dávajú viac ako pol výplaty na pohonné hmoty? Je frajerina mať auto s veľkou spotrebou? Dnes sa na to pozrieme z opačného konca. Pozvanie na rozhovor prijal Juraj. Je takým malým odborníkom v úspore. Celá jeho filozofia ohľadom šoférovania je úzko spätá s vynikajúcou spotrebou.

V dnešnom rozhovore sa dozvieš, aká je perfektná spotreba, ako sa dá dosiahnuť a na akom aute. Možno sa inšpiruješ, vymeníš svoju káru so spotrebou 12L za niečo ekonomické. A ostanú ti peniaze, ktoré môžeš zúžitkovať lepším spôsobom ako finančne podporovať ropné giganty. Poďme teda na rozhovor.

Ďakujem, že si prijal pozvanie na rozhovor. Na úvod nám povedz pár detailov o svojom aute.

Čau. Pred pár rokmi som kúpil Fabiu combi 1.9 SDI s výkonom 47 KW. Toto auto moc netreba predstavovať. Vodiči ho poznajú, často ho volajú sociálny diesel. Ak šoférujete toto auto, nečakáte nejaký výkon, avšak s chlapíkmi na pumpe si netykám. Moc tam nechodím.

Týždenne najazdíš viac ako 300 kilometrov. Je pravda, že tankuješ iba raz za mesiac?

Pokiaľ chodím iba do práce, najazdím približne 250 km týždenne. Približne raz za mesiac ešte absolvujem 400 km trasu naviac. Na plnú nádrž zvyknem najazdiť okolo 1300 km. Je to spôsobené najmä tým, že pri tankovaním nekončím, keď mi prvýkrát vypne pištol.

Vraj si nikdy nedostal pokutu.

Áno, je to tak. Nikdy sa nenaháňam. Dodržujem všetky predpisy. Rýchlosť vozidla sa snažím prispôsobiť spotrebe. To znamená, že v obci a mimo obce idem maximálne dovolenou rýchlosťou. Po diaľnici na kratšie úseky (cca 20 km) chodím rýchlosťou 100 km/h, na tie dlhšie idem 110 km/h. Vplyv na spotrebu je markantný oproti 130 a do cieľa cesty prídem iba o pár minút neskôr. Preto buď vyrazím skôr, alebo na mňa počkajú. Veď na dobré sa oplatí počkať :)

Viem, že si eviduješ všetky náklady ohľadom vozidla. Dáš nám pár čísel?

Ročne najazdím približne 15 000 km. Je to jeden výmenný cyklus oleja. Takže tento vymieňam každý rok v podobnom čase. Tým, že moje jazdy sú približne rovnaké, posledné tri roky som mal vzácne vyrovnaný nájazd kilometrov. Náklady boli trošku odlišné v závislosti na cene nafty a servisných úkonoch. Čo sa týka spotreby, dlhodobá priemerná za 6 rokov a 97967 ubehnutých kilometrov je 4,34l / 100 km.

Aký bol tvoj absolútny rekord v spotrebe?

Pri ceste zo Stupavy do Bytče, čo je 210 km som zaznamenal spotrebu 3,4 litra. Išlo o jazdu v lete, po výmene oleja a optimálne dofukaných kolesách. Úlohu zohralo aj počasie, bolo teplo a vietor fúkal v smere jazdy.

Spotreba bola odmeraná na palubnom počítači. Aby som zabezpečil 100% meranie, robil som niekoľko pokusov. Na nich som manuálne meral spotrebu pomocou nádoby s odmerkou. Meraním bolo dokázané, že palubný počítač meria správne a môžem sa naň spoľahnúť.

Máš vyhliadnuté ďalšie auto ako nástupcu Fabie?

Pravdupovediac, verím, že aspoň desaťročnicu potiahnem na aktuálnom aute. Ak by prišiel nejaký nečakaný moment, že by sme sa museli rozlúčiť, vidím to na Fabiu Greenline. Na nej by som rekordy mohol ešte posúvať vyššie.

Keďže budúcnosť patrí elektromobilom, mám v pláne sa touto cestou vydať i ja.

Čo by si poradil vodičom, ktorí chcú ušetriť na spotrebe?

Treba dodržiavať niekoľko vecí, ktoré zrejme všetci poznajú. Dofúkajte si pneumatiky na optimálnu hodnotu (štatistika hovorí, že až 80% vodičov jazdí na podhustených pneumatikách). Snažte sa ísť rýchlosťou optimálnou pre spotrebu ( na každom aute iná) najmä pri dlhších trasách.

Samozrejmosťou je mať ekonomické auto. Pri benzínovom aute s veľkým objemom asi moc spotrebu riešiť nebudete.

Posledná vec, ktorá sa mi osvedčila je tankovanie paliva na Shell. Fuel Save skutočné ušetrí liter na nádrži. Skúšal som tankovať na lacnejšej ČS. Spotreba sa zdvihla o 0,3 dcl/100 km. Po návrate späť na Shell, sa aj spotreba vrátila späť pôvodnú hodnotu.

Ďakujem za rozhovor. Prajem veľa šťastných a úsporných kilometrov.