Pretáčavý a nedotáčavý šmyk: naučte sa ich zvládať s chladnou hlavou
V minulom roku sa na Slovensku stalo viac ako 11 a pol tisíc dopravných nehôd a o život na cestách prišlo viac ako 250 ľudí. Čo sa dá spraviť pre to, aby sa čísla z roka na rok znižovali? Hlavne sa nespoliehať len na autoškolu, ale v šoférovaní sa neustále vzdelávať.
Vedeli ste, že pri pretáčavom šmyku zadnej nápravy musíte v prvej sekunde poriadne otočiť volantom do opačnej strany, aby sa auto čo najrýchlejšie vyrovnalo? Alebo že nedotáčavý šmyk zvládnete len vďaka trpezlivosti?
Ak nie, možno nadišiel čas naučiť sa o krízovkách na ceste trochu viac. Prezrite si ďalšie praktické bezpečnostné tipy alebo sa rovno prihláste na školu šmyku, kde vás na nečakané situácie pripravia skúsení profesionáli.
Typy šmyku a techniky ich zvládnutia
Na cestách vás môžu stretnúť len dva typy šmykov - pretáčavý a nedotáčavý šmyk. Najčastejšie prichádzajú práve pri prejazde zákrutami v zhoršených poveternostných podmienkach alebo pri neprimeranej rýchlosti.
Pre ich zvládnutie je dôležité hlavne vedieť identifikovať, do akého šmyku ste sa dostali.
Nedotáčavý šmyk
Pri nedotáčavom šmyku sa znižuje priľnavosť predných pneumatík a auto nereaguje na točenie kolies. Najčastejšie sa s ním stretnete pri vysokej rýchlosti a zle upravenej vozovke.
Ako reagovať na nedotáčavý šmyk
Pri nedotáčavom šmyku je potrebné ubrať plyn a počkať, kým sa obnoví priľnavosť medzi vozovkou a kolesom. Nepomáha prudké brzdenie, pridanie plynu a ani prudké otáčanie volantom. To by vás mohlo naopak viesť k ešte nebezpečnejšej situácii - pretáčavému šmyku, ktorý by sa v aute s predným náhonom mohol stať neovládateľným.
Pretáčavý šmyk
Pri pretáčavom šmyku sa znižuje priľnavosť zadných pneumatík, pričom predné pneumatiky si zachovávajú kontakt s vozovkou a pokračujú v smere otáčania volantu. Zadné pneumatiky ale pokračujú svojim pôvodným smerom a na zákrutu nereagujú. Auto sa teda dostáva do rotácie okolo vlastnej osi a môže zo zákruty vyletieť vonkajším okrajom.
Ako reagovať na pretáčavý šmyk
Nebezpečenstvo pretáčavého šmyku spočíva v tom, že je veľmi technicky náročné ho zvládnuť. V ideálnom prípade by ste mali pridať plyn a rýchlo natočiť volant do opačnej strany, aby sa auto dostalo do pôvodnej trajektórie, v ktorej pôjde bokom.
Následne potom korigovať pridaním alebo naopak ubraním plynu podľa reakcie vozidla. Je nutné dávať si pozor, aby sa auto nedostalo do ďalšieho pretáčavého šmyku.
Všeobecné zásady, ako na ceste predchádzať krízovým momentom
Dbajte na správne a vystreté sedenie za volantom
Starajte sa o dobrý technický stav svojho vozidla a stav pneumatík
Dodržiavajte maximálnu povolenú rýchlosť
Dávajte pozor na vozovku v každej chvíli
Učte sa predvídať
Trénujte brzdný potenciál auta
Dbajte na dobrú prácu s volantom (ručkovanie,...)
Prečo skúsiť školu šmyku
Samozrejme, teoreticky sa môžete na zvládnutie šmyku pripraviť pomerne podrobne. Horšie to však bude s jeho praktickým zvládnutím. Potrebujete k nemu totiž mnoho skúseností.
A to nielen pri brzdení a krútení volantom, ale hlavne v sekunde, kedy zistíte, že sa dostávate do šmyku. Tu je potrebné situáciu čo najrýchlejšie vyhodnotiť a zareagovať čo najlepšie. Práve v tom vám pomôže škola bezpečnej jazdy alias škola šmyku.
Škola šmyku pre začiatočníkov, autíčkarov aj motorkárov
V škole bezpečnej jazdy sa naučíte bezpečne zvládať svoje auto a získať nad ním plnú kontrolu vo všetkých situáciách. Po teoretickej časti, kde sa budete venovať technike jazdy či zásadám brzdenia sa presuniete na profi dráhu. Na nej si pod dohľadom skúsených profíkov precvičíte svoje schopnosti na špeciálnych klzných plochách, vodných a svetelných prekážkach alebo špeciálnych odtrhových plošinách.
Ak už ste dlhoroční harcovníci a myslíte si, že v klasickej škole bezpečnej jazdy sa nič nového naučiť nemôžete, vybrať si môžete aj pokročilý kurz, kde sa okrem zvládania krízových situácií naučíte aj ako prechádzať zákrutami šmykom či sa otáčať o 360 stupňov.