Predaj elektrických áut sa v roku 2024 v Nemecku úplne prepadol

Predaje nových elektrických vozidiel v Nemecku v roku 2024 zaznamenali výrazný pokles, ako ukazujú oficiálne údaje zverejnené v pondelok. Tento pokles súvisí s pomalým prechodom na batériové autá a prehlbuje ťažkosti nemeckého automobilového priemyslu.

V minulom roku bolo v Nemecku registrovaných iba 380 609 elektrických vozidiel, čo predstavuje pokles o 27,4 percenta v porovnaní s predchádzajúcim rokom, uviedla spolková dopravná autorita KBA. Záujem o batériové vozidlá sa oslabil v dôsledku hospodárskych problémov a zrušenia kľúčových dotácií.

Analytik EY Constantin Gall označil tento pokles za „stratený rok pre elektromobilitu“. Vysoké ceny nových modelov a nedostatočná nabíjacia infraštruktúra odrádzajú potenciálnych kupcov v krajine. Podľa jeho slov sú potrebné „silné impulzy“ na oživenie trhu s elektrickými vozidlami.

Celkový pokles na nemeckom automobilovom trhu

Pokles predaja elektrických vozidiel prispel k celkovému zníženiu predaja automobilov v Nemecku. V roku 2024 bol zaznamenaný predaj približne 2,8 milióna nových áut, čo predstavuje pokles o 1 percento v porovnaní s rokom 2023.

Volkswagen, najväčší výrobca áut v Európe, oznámil na konci minulého roka dohodu s odbormi o znížení výroby v Nemecku o približne 730 000 kusov a o zrušení 35 000 pracovných miest.

Trh s elektrickými vozidlami a konkurencia

Aj keď čínski výrobcovia ako BYD a XPeng zvyšujú svoj podiel na trhu, v Nemecku sa im zatiaľ nepodarilo výraznejšie presadiť. Spoločne predali približne 25 000 vozidiel.

Podiel Tesly na nemeckom trhu klesol z 2,2 percenta na 1,3 percenta, keď americký výrobca predal len 38 000 vozidiel. Elektrické autá tvorili v roku 2024 len 13,5 percenta predaja, čo je pokles z 18,4 percenta v predchádzajúcom roku.

Hybridné vozidlá a budúcnosť trhu

Na druhej strane sa predaje hybridných áut zvyšujú, pričom vzrástli o 12,7 percenta na takmer 950 000 vozidiel. Týmto spôsobom sa spotrebitelia snažia znížiť riziko spojené s plne elektrickými vozidlami.

Nemecký kancelár Olaf Scholz vyzval na zavedenie nového podporného programu na európskej úrovni, zatiaľ čo opozícia požaduje viac pomoci pre automobilky.

Gall dodáva, že zníženie cien zo strany výrobcov by mohlo podporiť predaj elektrických vozidiel v súvislosti s prísnymi cieľmi EÚ v oblasti emisií, ktoré sa začnú uplatňovať v roku 2025.