AUTORIDE

Praktická a športová CLA Shooting Brake

19C0111_005
Novinky
Tlačová správa
Publikoval Denis  

Pekné, inteligentné – a súčasne praktické: nové vozidlo Mercedes-Benz CLA prichádza od septembra aj ako Shooting Brake. Ako štvordverové kupé CLA interpretuje Shooting Brake dizajnovú reč zmyselnej čistoty a z interiéru vytvára používateľské rozhranie so štýlovým dizajnom pre inteligentnú, digitálnu techniku. Atletické tvary ukazuje dizajn od výraznej dopredu naklonenej prednej časti „Sharknose“ cez priestrannú bočnú časť s dôrazom na plochy až po čisto svalnatú zadnú časť. Zadná časť v prípade vozidla CLA Shooting Brake významne prispieva k funkčnosti. Vozidlo pritom zostáva dizajnovým kúskom ako kupé CLA, ponúka však viac miesta na spontánnosť, či už ide o rozsiahle nákupy alebo športové či outdoorové aktivity s potrebou priestoru.

CLA Shooting Brake v interiéri ukazuje moderné, štýlové a hodnotné prostredie kupé. Zároveň v oblasti pliec, hlavy a lakťov cestujúcim ponúka viac priestoru ako jeho predchodca. Digitálne prostredie vozidla CLA pre technicky zručných zákazníkov je v rámci interiéru integrované tvorivým a pokrokovým spôsobom. Vďaka MBUX (Mercedes-Benz User Experience, Používateľský zážitok Mercedes-Benz) s inteligentným interiérovým asistentom a zdokonaleným rozpoznávaním reči je ovládanie čoraz väčšieho počtu funkcií prirodzenejšie a jednoduchšie.

Možnosť individuálneho prispôsobenia hrá v prípade nového vozidla Shooting Brake hlavnú úlohu: vďaka líniám výbavy Progressive a AMG Line, ako aj rastúcej rozmanitej ponuke aplikácií a služieb, ktoré možno stiahnuť podľa vlastnej preferencie z portálu Mercedes me a vyvolať prostredníctvom rozhrania MBUX.

Takto sa toto vozidlo CLA orientuje na želania zákazníka, ktorý ešte pred pár rokmi pri záujme o kúpu vozidla nepomýšľal na vozidlo Mercedes-Benz. „Mimoriadne expresívnym dizajnom vozidiel CLA kupé a CLA Shooting Brake chceme osloviť mladých individualistov. Nové vozidlo CLA Shooting Brake okrem toho ponúka ešte viac miesta ako jeho predchodca – na športové náčinie a mnoho ďalšieho,“ tvrdí Britta Seeger, členka predstavenstva Daimler AG, zodpovedná za predaj divízie Mercedes-Benz Cars.

Nové vozidlo CLA Shooting Brake sa ako jeho predchodca bude vyrábať v závode Kecskemét (Maďarsko) a na trh príde v septembri 2019.

Dizajn: športové vozidlo s úložným priestorom

V roku 2015 predstavila značka Mercedes-Benz prvú generáciu CLA Shooting Brake: 5-dverové vozidlo, ktoré je svojimi proporciami jednoznačne kupé, ktoré však svojou strechou tiahnucou sa až do zadnej časti a zadnými dverami ponúka pozoruhodný úžitkový priestor. Aj nové vozidlo CLA Shooting Brake je dizajnérskym automobilom, ktorý svojimi tvarmi najprv apeluje na city: výrazne natiahnutá kapota motora, kompaktná kabína s líniou okien typickou pre kupé, svalnato tvarované plecia nad zadným podbehom kolesa a prikrčená zadná časť, ktorá jasne ukazuje gény športového vozidla. Až po stĺpik B je obrys bezrámových okien identický s obrysom kupé. Za ním sa výrazne vyššie tiahne línia okien, čo uľahčuje aj nástup do oblasti zadných sedadiel. Línia sa tiahne až po zadnú časť a vybieha do ostrého uhla.

Dynamickými štýlovými prvkami sú výrazne dopredu naklonená predná časť („Sharknose“) a výrazne natiahnutá kapota motora s nápadnými charakteristickými prelismi (Powerdomes). Zredukoval sa počet charakteristických línií, napríklad sa celkom upustilo od línie pliec. Plochy nadobudli štruktúru vďaka skulpturálnym, čistým klenutiam.

Obrysy a tvary sú tak zvýraznené a definujú charakter vozidla. Je o 48 milimetrov dlhšie ako doteraz, o 53 milimetrov širšie, ale o dva milimetre nižšie. Ploché svetlomety, kapota motora pretiahnutá smerom nadol a diamantová maska chladiča s centrálnou hviezdou dotvárajú typickú tvár športového vozidla Mercedes-Benz. Dvojdielne úzke zadné svietidlá a tabuľka s evidenčným číslom vozidla umiestnená na nárazníku sú typické pre zadnú časť vozidla GT s prechodom medzi nárazníkmi a zadnými výklopnými dverami v jednej rovine. CLA Shooting Brake má na ceste impozantný postoj a z každého uhla pohľadu pôsobí atleticky. Otvor na nakladanie je vďaka 871 milimetrom výrazne širší ako v prípade jeho predchodcu (635 mm). Zadné výklopné dvere možno navyše prostredníctvom EASY-PACK a HANDS-FREE ACCESS otvoriť aj bezdotykovo.

Vo vnútri vozidla je interiér identický ako v prípade kupé. Obe verzie CLA ponúkajú jedinečnú priestorovú architektúru najmä vďaka avantgardne tvarovanej prístrojovej doske: širokouhlý displej stojí úplne samostatne bez klenutia na prístrojovej doske v tvare krídel. Tá sa tiahne bez formálneho prerušenia od jedných predných dverí k druhým. Spodná časť prístrojovej dosky je od hlavnej časti vizuálne oddelená priehlbinou a pôsobí, akoby sa vznášala pred prístrojovou doskou. Náladové osvetlenie tento efekt ešte zosilňuje a ponúka možnosť výberu zo 64 farieb, desiatich farebných svetov a rozličných efektov v rámci troch zón jasu. Zahrnuté sú tu aj tri ventilačné dýzy, ktorých športový vzhľad turbín oslovuje zmysly aj bez osvetlenia.

Koncepcia rozmerov: dlhšie, širšie a zdokonalené

Digitálny domov na kolesách: MBUX sa priebežne učí

Mercedes-Benz User Experience (Používateľský zážitok Mercedes-Benz), skrátene MBUX, určuje zážitok v interiéri nových modelov značky Mercedes-Benz od začiatku roka 2018 a s rytmom digitálnej doby sa model od modelu zdokonaľuje. Vysoká výpočtová kapacita, brilantná obrazovka a grafiky, individuálne prispôsobiteľné znázornenie, zaujímavé prvky na želanie ako plne farebný projekčný displej (head-up display) a navigácia s rozšírenou realitou; navyše softvér so schopnosťou učiť sa a ovládanie hlasom, ktoré rúca zvyčajné automobilové štandardy a po výzve Hey Mercedes (Ahoj, Mercedes) prijíma príkazy cestujúcich: rozhranie MBUX je šitý na mieru želaniam moderných používateľov.

Najnovšou vymoženosťou je interiérový asistent MBUX, ktorý umožňuje intuitívne, prirodzené ovládanie rozličných komfortných funkcií a funkcií MBUX aj rozpoznávaním pohybov. Dokonca dokáže rozlišovať medzi preferenciou ovládania vodičom a spolujazdcom a tak napríklad vie, na ktorom sedadle má aktivovať masážnu funkciu. Ovládanie hlasom zaručene rozumie otázkam z čoraz väčšieho počtu tematických oblastí a kým sa vodič sústreďuje na cestu, vyhľadáva na internete vhodné odpovede. Vďaka neustálemu zdokonaľovaniu systému možno zohľadniť aj poskytovateľov obsahu špecifických pre jednotlivé krajiny.

Okrem toho hlasového asistenta teraz už viac nerozptyľujú ďalší baviaci sa cestujúci, ale zodpovie príkazy len toho cestujúceho, ktorý systém aktivoval naposledy prostredníctvom hesla Hey Mercedes (Ahoj, Mercedes),“ zdôrazňuje Sajjad Khan, člen predstavenstva divízie Mercedes-Benz Cars pre CASE a vedúci oddelenia Digital Vehicle & Mobility.

Riadenie komfortu ENERGIZING: wellness počas jazdy

Nové vozidlo CLA Shooting Brake je ešte komfortnejšie vďaka riadeniu komfortu ENERGIZING, ktoré vo vozidle prepája rôzne komfortné systémy. Cielene využíva funkcie klimatizácie a sedadiel (vyhrievanie, odvetrávanie, masáž), ako aj nastavenia svetla a hudby. Podľa nálady alebo potreby zákazníka umožňuje špeciálne nastavenie na zlepšenie telesnej a duševnej kondície.

KOUČ ENERGIZING s inteligentným algoritmom odporúča podľa situácie a individuálne vhodný program z balíka ENERGIZING. V prípade pripojených hodiniek Mercedes-Benz vivoactive® 3 Smartwatch alebo kompatibilnej nositeľnej elektroniky Garmin® sa na základe úrovne stresu, tepovej frekvencie alebo kvality spánku počas poslednej noci pri odporúčaní zohľadňuje rozpoloženie vodiča.

Podvozok: agilný a predsa komfortný

Spolu s kupé CLA má CLA Shooting Brake najšportovejšie jazdné vlastnosti zo všetkých modelov novej generácie kompaktných vozidiel z dielne Mercedes-Benz. Môže zato aj širší rozchod kolies, vďaka ktorému nová CLA Shooting Brake vyzerá atletickejšie, ale aj nízke ťažisko a zadná náprava s viacprvkovým zavesením, ktorá je dôkladne namontovaná v rámci tohto modelu. Zavesenia kolies nie sú navrhnuté len na presné vedenie, ale s akusticky a pružne napojenými ramenami nápravy vzadu a hydraulickými ložiskami vpredu aj pre komfort odvaľovania a zvukový komfort. Stabilizátor s veľkými rozmermi obmedzuje bočné nakláňanie.

Na želanie je k dispozícii adaptívne nastaviteľné tlmenie, vďaka ktorému vodič môže zvoliť medzi väčším komfortom alebo mimoriadne športovým nastavením. V prípade kolies je výber ešte väčší. Priemer diskov siaha od 16 až po 19 palcov, rozmery pneumatík začínajú od 205/60 R 16 a od výroby končia pri 225/40 R 19. Nastavenie systému ESP® bolo prispôsobené možnej vysokej rýchlosti pri prejazdoch zákrut a jazdným vlastnostiam.

Aerodynamika: rozsiahla simulácia prúdenia pomáha pri úspore paliva

Aerodynamika bola prednosťou už prvého vozidla CLA. Vďaka rozsiahlej simulácii prúdenia na počítači a povrchovej úprave v aerodynamickom tuneli si novinka udržiava vysokú úroveň aj napriek širšiemu rozchodu kolies. Hodnota cw 0,26 je, prirodzene, vyššia ako v prípade kupé (0,23), ktorého zadná časť zužujúca sa smerom dozadu koncepčne spôsobuje trocha menej turbulencií. Okrem čistého odporu vzduchu bol stredobodom práce vývojárov aj hluk vetra.

Inteligentné jazdenie: funkcie z Triedy S

CLA Shooting Brake má k dispozícii najnovšie asistenčné jazdné systémy v spolupráci s vodičom vďaka rozsahom funkcií z Triedy S a ponúka v oblasti aktívnej bezpečnosti najvyššiu úroveň v segmente. Dokáže vďaka zlepšeným kamerovým a radarovým systémom predvídať až do vzdialenosti 500 m a v určitých situáciách jazdiť čiastočne automatizovane, napríklad prostredníctvom komfortného prispôsobenia rýchlosti pred zákrutami, križovatkami alebo kruhovými objazdmi, ktoré iniciuje aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC s využitím kartografických a navigačných dát. K tomu sa ako nové funkcie aktívneho asistenta riadenia okrem iného pridáva intuitívne zrozumiteľnejší aktívny asistent zmeny jazdného pruhu. Ak je navyše na palube aktívny asistent parkovania so systémom PARKTRONIC, vozidlo má k dispozícii funkciu Rozšírený automatický rozjazd na diaľniciach.

Pohon: čistý a výkonný

Špičkovou motorizáciou CLA Shooting Brake je výkonný štvorvalcový benzínový motor modelu CLA 250 (165 kW/225 k, 350 Nm), ktorý poháňa predné kolesá prostredníctvom dvojspojkovej prevodovky 7G-DCT (kombinovaná spotreba paliva 6,5 – 6,2 l/100 km, kombinované emisie CO2 149 – 143 g/km)1 . Dvojliter s priamym vstrekovaním má sériovo filter pevných častíc spalín benzínu.

Až po uvedenie na trh v septembri bude k dispozícii široká paleta dieselových a benzínových motorov s prevodovkou s ručným radením alebo dvojspojkovou prevodovkou, náhonom na predné kolesá alebo náhonom na všetky kolesá 4MATIC.

1 Údaje o spotrebe paliva a emisiách CO2 sú predbežné a boli zistené Technickou službou pre certifikačný postup v súlade so skúšobným postupom WLTP a korelované na hodnoty NEDC. Typové schválenie ES a potvrdenie o zhode s úradnými hodnotami ešte nie sú k dispozícii. Medzi uvedenými údajmi a úradnými hodnotami sa môžu vyskytnúť odchýlky.*