AUTORIDE

Používanie mobilu za volantom je narastajúci problém

Telefón v aute
Zaujímavosti
Publikoval Martin  

Sme obklopení technológiami. Z mobilov pôvodne určených na telefonovanie sa stali multifunkčné elektronické “vreckové nožíky”, vďaka ktorým máme všetko na jednom mieste. V autách sa objavujú čoraz viac pokročilejšie multimediálne systémy, najmä asistenčné systémy, ktoré chránia vodiča. Kým zodpovední šoféri ich využívajú na bezpečnejšie šoférovanie, iní ich považujú doslova za svoju náhradu.

Práve uľahčenie šoférovania dodáva mnohým vodičom prílišné sebavedomie, čo často vedie doslova k absurdnému správaniu sa za volantom. Kde sú tie časy, keď sa za volantom “len” telefonovalo. Dnes toho vodiči zvládajú omnoho viac. Zabúdajú však pritom na to, že je to na úkor bezpečnosti a že už sekunda nepozornosti sa môže nepekne vypomstiť.

Obsah

Mobil za volantom používa drvivá väčšina vodičov

Podľa prieskumu holandského inštitútu pre výskum bezpečnosti cestnej premávky (SWOV) z roku 2019 sa k používaniu mobilu za volantom (či už na počúvanie hudby, telefonovanie, navigáciu či hranie) priznalo až 70 % respondentov. Zarážajúcim zistením z uvedeného výskumu je fakt, že väčšina z opýtaných túto činnosť nepovažuje za rizikovú. Pritom šoférovanie s telefónom v ruke predlžuje reakčný čas šoféra až o 46 %.

Hranie hier za volantom pripustilo niečo vyše 8 % opýtaných. V tejto skupine sa nachádza hranie klasických mobilných hier, ale aj populárne hry v internetových kasínach, ktoré boli na Slovnesku oficiálne spustené začiatkom roku 2020. Táto činnosť za volantom nielen že zabáva ruku, ale vo výraznej miere aj myseľ. Preťaženie mysle informáciami a ich hustota priamo ovplyvňujú schopnosť šoféra vyhodnotiť dopravnú situáciu aj jeho reakčné schopnosti.

Hranie hier počas šoférovania vedie k negatívnemu ovplyvneniu jazdného výkonu a schopnosti vyhodnotiť vzniknutú dopravnú situáciu, k zníženiu schopnosti udržať sa v jazdnom pruhu. Reflexy vodiča sú v tomto prípade taktiež často enormne spomalené. Ťukanie do mobilu je to isté akoby vodič počas jazdy na pár sekúnd zavrel oči.

Aj sekunda nepozornosti vás môže stáť auto, ale aj život

Šoférovanie je komplexná činnosť, ktorá si vyžaduje kombináciu rôznych vlastností a schopností vodiča. Už krátke rozptýlenie, môže narušiť schopnosť vodiča viesť motorové vozidlo a správne vyhodnotiť situáciu. Nie je preto žiadnych prekvapením, že nepozornosť z rôznych dôvodov je jednou z najčastejších príčin dopravných nehôd. Podľa štatistiky Policajného zboru SR sa na 1.mieste uvádza práve porušenie povinností vodiča, teda nevenovanie sa vedeniu vozidla, telefonovanie. Nepozornosť za volantom je teda ešte častejším dôvodom dopravných nehôd ako alkohol.

Len samotný pohľad na displej telefónu vyžaduje 1 sekundu odvrátenia pozornosti. Pri rýchlosti 50 km za hodinu prejde auto za túto dobu 14 m, pri maximálnej možnej rýchlosti na diaľnici (130 km /hod) ide až o vzdialenosť 36 m. Pre lepšiu predstavivosť ide o vzdialenosť zodpovedajúcu obiehaniu 3 autobusov stojacich v rade za sebou. A to už je naozaj vzdialenosť, za ktorú sa môže stať čokoľvek. V kombinácii s veľkou rýchlosťou, preto už aj 1 sekunda nepozornosti môže byť čas, ktorý toho veľa zmení. Môže vás stáť auto, ale v tom horšom prípade aj zdravie či život. A to je len krátky pohľad na mobil. Odpisovanie na správy či hranie hier vyžadujú ešte omnoho dlhší čas nepozornosti a zároveň prinášajú aj vyššiu mieru rozptýlenia mozgu.

Holandský inštitút SWOV považuje za hlavný dôvod častého používania mobilu za volantom problematickosť vymáhania zákazu a najmä spoliehanie sa na to, že šoféra pri tomto priestupku nikto neprichytí. U nás sa od konca roku 2019 pohybujú pokuty za používanie mobilu za volantom v rozsahu 100 až 200 eur. Povolené je len telefonovanie prostredníctvom hands free, mobil nesmie šofér držať v ruke. Pokuta za používanie mobilu za volantom by však rozhodne nemala byť hlavnou motiváciu pre nepoužívanie mobilného telefónu počas jazdy autom. Pohnútkou by mal byť najmä zdravý rozum a pud sebazáchovy. Pretože žiadna správa či hra nestoja za život.