Poškriabané alebo prasknuté čelné sklo: Čo robiť?
V dnešnom článku sa povenujeme tomu, kedy je poškriabané alebo prasknuté čelné sklo skutočným problémom a kedy sa ho dá zachrániť. Výhľad vodiča na vozovku totiž patrí medzi základné faktory, ktoré znižujú nehodovosť na cestách. Každý škrabanec či dokonca prasklina však môže šoférovi ovplyvniť viditeľnosť, čo môže viesť až k nehode.
Nebezpečenstvo sa zvyšuje hlavne v noci, kedy takto poškodené sklo rozptyľuje v ryhách a prasklinách svetlo od protiidúcich vozidiel.
Obsah
Ako postupovať ak máš poškriabané čelné sklo?
Ak sa pri poškriabanom čelnom skle jedná len o jemné a malé škrabance, nemusíš stresovať a už vôbec nie premýšľať nad drahou výmenou skla za nový originál. Na Slovensku totiž existujú firmy, ktoré ti sklo s drobnými škrabancami dokážu vyleštiť tak, že staré sklo vyzerá opäť ako nové. Princíp leštenia skla je totiž podobný, ako pri leštení laku od drobných škrabancov. Avšak okrem toho, že sa pri tomto úkone používajú iné prostriedky, je leštenie skla pracnejšie a aj drahšie.
Vyleštiť čelné sklo si však môžeš aj sám doma, no ručné leštenie nemá vždy ideálny výsledok. V tomto prípade sa na sklo nanesie brusná pasta, ktorá je určená na sklovitý povrch a ten sa preleští. Oveľa lepší výsledok dosiahneš strojovým lešteniím, čo je samozrejme drahšia, pracnejšia a dôkladnejšia práca. Sklo sa totiž pri tomto type leštenia rýchlo zahrieva, a tak môže dôjsť k jeho prasknutiu.
Ak máš na čelnom skle hlboké škrabance, leštenie ti nepomôže. V tomto prípade je potrebné sklo brúsiť, no to si vyžaduje už skúsenú ruku majstra. Pri neodbornom brúsení síce môže sklo vyzerať pekne, no dokáže ti narobiť veľa problémov.
Neodborné brúsenie môže zo skla vytvoriť šošovku, ktorá ti bude počas jazdy skresľovať objekty. Ak si dáš vybrúsiť čelné sklo, musí sa brúsiť jeho celá plocha, čo je časovo náročné a veľmi pracné. Okrem toho stráca sklo kvôli úbytku materiálu svoju pevnosť.
Prasknuté čelné sklo
Pokiaľ máš na čelnom skle prasklinu, ktorá je menšia ako 2 centimetre, nemusíš hneď dojednávať výmenu celého skla. Takáto malá prasklina sa dá pekne zaceliť tak, aby čelné sklo vyzeralo ako keby nebolo nikdy prasknuté.
Pokiaľ však podobnú prasklinu na čelnom skle objavíš, určite jej venuj náležitú pozornosť. V tomto prípade by si s opravou nemal dlho čakať, nakoľko je veľmi pravdepodobné, že sa prasklina časom zväčší a tým pádom ju nebude možné opraviť.
Medzi najhoršie prípady prasknutého čelného skla patrí prasklina po jeho celej šírke alebo dĺžke. V tomto prípade nemáš na výber, a tak ti ostáva len jediná možnosť, ktorou je výmena čelného skla. Ani túto prácu by si však nemal zveriť do rúk amatérov. Pri neodbornom vyrezávaní by sa mohlo okolie čelného skla poškriabať a pokiaľ by sa miesta, kde je čelné sklo nalepené neošetrili, začala by sa tam tvoriť hrdza alebo presakovať voda do interiéru automobilu.
Za poškriabané alebo prasknuté čelné sklo ti hrozí pokuta
Zákon považuje vozidlo za technicky nespôsobilé na jazdu, ak je poškodenie čelného skla v stieranej ploche väčšie ako 20 mm. Pokiaľ teda máš na čelnom skle ryhu alebo prasklinu v mieste, kde dočiahnu stierače väčšiu ako 2 centimetre, považuje sa takéto vozidlo za technicky nespôsobilé.
S prasknutým čelným sklom sa na PZP nespoliehaj
Poisťovne majú síce povinnosť uhradiť vzniknutú škodu z PZP, no len v prípade, kedy je vinník známy a škodová udalosť sa stala skutočne spôsobom, akým ju obaja účastníci nehody popisujú. To znamená, že ak ti z auta, ktoré ide pred tebou odskočí kameň, ktorý ti poškodí čelné sklo, musíš vozidlo zastaviť a majiteľ vozidla idúceho pred tebou sa musí k tomuto skutku priznať.
Samotné priznanie vinníka však poisťovni stačiť nemusí a to ani v prípade, ak podpíše záznam o nehode alebo prípadne ak sú na mieste škody aj policajti. Ani jeden z týchto faktorov nemusí stačiť na to, aby ti poisťovňa z PZP uhradila škodu na tvojom aute. Preto je dôležité myslieť na čelné sklo už pri uzatvorení PZP. Ak sa o tom chceš dozvedieť viac, prečítaj si tento článok o poistení čelného skla.