Ponuka áut s dieselovým motorom dominuje, výrazne narastať by už ale nemala
Alternatívnym pohonom slovenskí motoristi ešte neprišli na chuť
Ponuka jazdených áut s dieselovým motorom je na Slovensku už tradične najširšia. Inak tomu nebolo ani vo februári, v ktorom síce výber oproti minulým dvom mesiacom vzrástol len minimálne, ale diesele aj tak tvorili až 70 % z inzerovaných vozidiel. Naopak ekologickejšie alternatívne pohony Slovákov ešte stále nelákajú. Vo februári tvorili iba 2,5 % ponuky. Počet jazdeniek, ktoré v minulom mesiaci inzerovali predávajúci na Slovensku, klesol oproti minulému mesiacu o 3 300 kusov. Dôvodom je menší počet dní v mesiaci. Tieto výsledky vyplynuli z pravidelnej analýzy spoločnosti AAA AUTO, ktorá trh s ojazdenými automobilmi kontinuálne monitoruje a robí jeho hodnotenie.
Na Slovensku, rovnako ako aj v ostatných krajinách Vyšehradskej štvorky, prevládali v ponuke počas minulých troch mesiacov autá na dieselový pohon nad tými benzínovými. Najvyrovnanejší pomer ponuky bol v Maďarsku, kde v minulom mesiaci benzínové motory strácali iba tri percentá. Potom nasledovalo Poľsko a Česká republika. Najväčší rozdiel medzi benzínom a dieselom bol na Slovensku, až 42 %. „Ponuka dieselov je na Slovensku vysoká, až 70 %. Dalo by sa teda povedať, že trh je nimi dostatočne nasýtený. V súvislosti so zavedením zákazov vjazdu dieselových vozidiel do nemeckých miest teda nepredpokladáme, že príde k raketovému nárastu dovozu áut na tento pohon. V zásade vidíme na Slovensku v súčasnej dobe tri trendy – mierne zvýšenie dovozov lacnejších, viac ojazdených a starších dieselov hlavne z Nemecka, zároveň však celkové mladnutie a zvyšovanie kvality dieselových automobilov ponúkaných na slovenskom trhu a rastúci záujem o benzínové zánovné vozidlá, ktorý registrujeme v predajných štatistikách našej značky Mototechna,“ komentuje aktuálnu situáciu s vozidlami na naftu prevádzkový riaditeľ medzinárodnej siete autocentier AAA AUTO Petr Vaněček.
Naopak ekologicky šetrnejším hybridným či elektrickým pohonom slovenskí motoristi ešte neprišli na chuť tak, ako je tomu napríklad v Nórsku, kde nákupy elektrických áut predstavujú až polovicu zo všetkých pohonov. Na Slovensku tvorili v minulom mesiaci autá na alternatívny pohon iba 2,5 % zo všetkých ponúkaných vozidiel. Podobne sú na tom aj ostatné krajiny Vyšehradskej štvorky. Úplne najmenej ich inzerovali maďarskí predávajúci - len 1,8 % zo všetkých ponúkaných áut. Potom nasledovali slovenskí, českí a poľskí motoristi, u ktorých ponuka vozidiel na alternatívny pohon tvorila 7,5 % z inzerovaných áut.
Najčastejší nájazd kilometrov ponúkaných áut sa oproti minulému mesiacu nezmenil, zostal na 160 000 km, naopak najčastejší vek klesol asi o 5 týždňov na 8,6 rokov. Najponúkanejšou jazdenkou v minulom mesiaci bol už tradičný víťaz tohto rebríčka – Škoda Octavia. Druhý bol Volkswagen Passat a na tretie miesto postúpila Škoda Fabia, ktorá predbehla Volkswagen Golf. Najviac jazdeniek už tradične ponúkali predajcovia v Trenčianskom kraji (10 489). Inzerované autá boli aj najmladšie (3,3 roka) a mali najnižší počet najazdených kilometrov (75 000 km). Ich kvalite samozrejme zodpovedala aj najčastejšie inzerovaná cena, ktorá bola najvyššia. Naopak najmenej jazdeniek inzerovali predajcovia v Trnavskom kraji, len 4 288. Najčastejší nájazd bol 170 000km a vek 9,5 roka.