AUTORIDE

Pozri sa na päť šoférskych zlozvykov, ktorými si ničíš svoje auto

Alkohol za volantom
Zaujímavosti
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Takmer každý šofér trpí nejakým zlozvykom. Niektoré z týchto zlozvykov sú však neškodné a iné zasa zlé a je treba sa ich čo najskôr zbaviť. V opačnom prípade hrozí, že tým uškodíš nielen svojmu autu, ale aj svojej peňaženke. Skúsenejší šoféri, ktorí jazdia už dlhšiu dobu sa však týchto zlozvykov zbavujú oveľa ťažšie ako tí, ktorí sú v šoférovaní takpovediac ešte "bažanti". Poďme sa teda pozrieť na 5 šoférskych zlozvykov, ktorými niektorí ľudia trpia.

1. Dopĺňanie paliva až vtedy, keď je na dne

Obsah

Nezáleží na tom, či sa jedná o "frajera", ktorý dal za svoje nové BMW všetky peniaze a nemá už za čo natankovať alebo len obyčajného človeka, ktorý odkladá tankovanie až na poslednú chvíľu, kým mu v nádrži neostane len niekoľko litrov paliva. V každom prípade je to pre automobil nevhodné, a to najmä v zimných mesiacoch. Ak automobil stojí dlhšiu dobu, môže sa v takmer prázdnej nádrži vytvoriť vodný kondenzát, ktorý zamrzne a upchá palivový filter, čo znemožní naštartovanie auta.

Mať v nádrži vždy dostatok paliva je určite lepšia voľba, ako jazdiť takmer na vzduch. Nikdy totiž nevieš, kedy natrafíš na zápchu, v ktorej ti môže dôjsť palivo, čím nielenže zablokuješ celý jazdný pruh, ale aj zavzdušníš palivový systém a motor tak ani po natankovaní nenaštartuješ.

2. Vytáčanie studeného motora

Pokiaľ zaťažuješ/vytáčaš motor, ktorý nie je zohriatý na prevádzkovú teplotu, ničíš ho, bez ohľadu na to, či je atmosférický alebo preplňovaný. Pri preplňovanom motore však toto pravidlo platí dvojnásobne. Hlavným dôvodom je turbodúchadlo, ktoré je veľmi citlivé ako na kvalitu, tak aj teplotu oleja. Pokiaľ je motor studený, je studený aj olej, čo znamená, že je hustejší a mazanie jednotlivých súčiastok je zhoršené. Práve preto je potrebné zohriať akýkoľvek motor pred tým, ako od neho začneš vyžadovať veľký výkon.

Veľká škoda však je, že pri väčšine dnešných automobilov chýbajú ukazovatele teploty oleja a musí nám vystačiť len ukazovateľ teploty chladiacej kvapaliny. Zohriata chladiaca kvapalina na prevádzkovú teplotu však neznamená, že je dostatočne zohriaty aj motorový olej.

Zohriatie motorového oleja trvá dlhšie ako zohriatie chladiacej kvapaliny a tak by si pred tým než začneš motor zaťažovať, mal ešte chvíľku počkať, aj keď ti kontrolka teploty chladiacej kvapaliny ukáže, že kvapalina je zohriata na prevádzkovú teplotu.

3. Neustále brzdenie dole kopcom

Mnoho vodičov zvykne pri jazde dole kopcom neustále držať nohu na brzde namiesto toho, aby si podradili a brzdili automobil motorom. Neustále brzdenie môže viesť k prehriatiu brzdových platničiek a kotúčov a ich následnému poškodeniu.

Ak však pri jazde z kopca zaradíš rýchlosť a vyšliapneš spojku a plynový pedál, automobil začne brzdiť silou motora a nie pomocou bŕzd. Medzi výhody, ktoré ti prinesie tento štýl jazdy patrí okrem nulového opotrebovania bŕzd aj zníženie spotreby paliva automobilu.

4. Odkladanie ruky na radiacu páku

Tento zlozvyk sa medzi šoférmi vyskytuje najčastejšie. Mnoho vodičov si totiž z radiacej páky robí opierku, no pritom si ani neuvedomujú ako tým svojmu autu, respektíve prevodovke škodia. Poškodenie, ktoré hrozí, je totiž dlhodobé a veľmi závažné. Pokiaľ si na radiacu páku položíš ruku celou váhou, uvádzaš do práce radiacu vidličku, ktorá tlačí zubovú spojku.

Obe tieto súčiastky nie sú v takomto prípade nadmerne namáhané. Pokiaľ budeš toto robiť pravidelne, vidlička sa bude postupne opracovávať až dovtedy, kým prestane plniť svoju funkciu. V takomto prípade sa môžeš len modliť, aby zostatky vidlice nenarobili v prevodovke ďalšie škody. Na odkladanie ruky by si mal teda radšej použiť opierku, alebo stehno tvojej frajerky.

5. Nepoužívanie ručnej brzdy

Niektorí šoféri robia jednu zásadnú chybu. Namiesto toho aby použili ručnú, či prevádzkovú brzdu, využívajú možnosť udržiavať vozidlo na mieste pomocou mierne zaberajúcej spojky. Netušia však, ako výrazne jej touto činnosťou škodia.

Nechať spojku v zábere počas toho ako čakáš v kopci, kým sa budeš môcť rozbehnúť, je asi to najhoršie čo môžeš urobiť. Pri takomto zaobchádzaní sú časti spojky extrémne namáhané, čo spôsobuje výrazne zníženie jej životnosti. Pri státí v kopci by si mal teda použiť ručnú alebo prevádzkovú brzdu.

Rovnaký prípad platí aj vtedy, keď parkuješ v prudkom kopci. V takomto prípade by si okrem zaradeného prevodového stupňa mal použiť aj ručnú brzdu. V opačnom prípade drží celú váhu automobilu mechanizmus prevodovky, ktorý je takto zbytočne namáhaný.