Označenia BMW motorov: Ako rozlúštiť jednotlivé názvy?

BMW M Power
Zaujímavosti
Publikoval Martin

Výrobcovia automobilov častokrát pomenúvajú motory podľa akýchsi interných kódov, pozostávajúcich z rôznych písmen a čísel. Na prvý pohľad tak označenie motora, respektíve jeho názov, nemusí dávať žiaden zmysel, no Jason Fenske z Engineering Explained poukázal na to, že tieto označenia sú zdrojom rôznych informácií.

BMW je skvelým príkladom, pretože používa rovnakú schému na pomenovanie/označenie celej škály motorov už niekoľko dekád. Poďme sa teda pozrieť na to, ako tento mix písmen a čísel rozlúštiť a o čom vôbec pojednávajú.

Čo znamenajú číslice a písmená v názvoch BMW motorov?

Ako príklad si vezmeme označenie motora M5 z roku 2018 a teda S64B44T4. Rozložme si celý reťazec písmen a číslic a pozrime sa, čo znamenajú.

S: Prvé písmeno reprezentuje líniu motorov, z ktorej tento hnací agregát pochádza. Konkrétne v tomto prípade nám písmeno S hovorí, že motor bol navrhnutý BMW divíziou M. Väčšina štandardných motorov BMW začína svoje označenie písmenom N pokiaľ boli navrhnuté po roku 2001, zatiaľ čo novšie motory po roku 2013 začínajú písmenom B. Pokiaľ uvidíš motor BMW označený písmenom W, znamená to, že bol navrhnutý a postavený externým dodávateľom, nie priamo značkou BMW.

6: Druhý znak v názve motora je číslo, ktoré predstavuje počet valcov motora. Nenechaj sa však zmiasť, nejde o presný počet valcov - v tomto prípade číslo 6 znamená, že motor je V8. Na druhú stranu troj a štvor-valcové motory sú označované číslicami 3 a 4. Keď sa ale pozrieme na číslicu 7, ide o V12 a motory označované číslicou 8 sú V10. Čiže číslo v názve súvisí s valcami, no nemusí ísť o ich presný počet.

3: Tretí znak v názve predstavuje počet úprav, ktorými si tento motor prešiel. Číslo 0 tak hovorí o tom, že ide o pôvodný dizajn motora, zatiaľ čo číslo 3, ktoré sa nachádza v tomto názve, hovorí o tom, že motor si prešiel rôznymi úpravami. Napríklad priamym vstrekovaním paliva či sekvenčnými turbodúchadlami.

B: Štvrtý znak v názve reprezentuje typ paliva, ktorý motor používa a taktiež či je motor namontovaný pozdĺžne alebo priečne. V prípade písmena B sa jedná o benzín a motor namontovaný pozdĺžne, písmeno A taktiež predstavuje benzínové palivo, no motor namontovaný priečne. Čo sa použitia paliva týka, písmená C a D predstavujú dieselové motory a písmeno E elektromotory.

44: Tieto dve čísla predstavujú objem motora. Konkrétne 44 znamená objem motora 4.4 liter, zatiaľ čo napríklad číslo 50 by predstavovalo objem 5.0 litra.

T: Tento znak reprezentuje výkonnostnú triedu motora. Tieto triedy začínajú na škále označením K (najnižšia), U (nízka), M (stredná), O (vyššia), T (najvyššia) a S (super). Iróniou však je, že označenie T síce reprezentuje najvyššiu výkonnostnú triedu (top), no na výkonnostnej škále BMW predstavuje až druhú najvyššiu.

4: Posledný znak v tomto označení predstavuje počet redizajnov, ktorými si motor prešiel počas svojho života. Pokiaľ by sa jednalo o číslicu 0, motor je pôvodný (1. generácia). V tomto prípade predstavuje číslica 4 piatu generáciu motora (pretože prvá začína nulou).

TU: Niektoré staršie motory sú zakončené reťazcom TU (technical update). To znamená, že motor si prešiel výraznou technickou zmenou oproti predošlej verzii.