Ktoré ojazdené autá sú lepšie a aké mýty o jazdenkách ešte stále panujú?
Keďže nie každý človek má dostatok financií na to, aby si kúpil úplne nové auto, ojazdené autá sú v našom prostredí oveľa obľúbenejšie a žiadanejšie. Práve kvôli nižšej kúpnej sile sa u nás ročne predá oveľa viac ojazdených automobilov ako tých nových. Okolo ojazdených automobilov však dodnes koluje množstvo mýtov a nepravdivých informácií, ktorým ľudia ešte stále veria. Poďme sa teda pozrieť na 5 najväčších mýtov o ojazdených autách.
S ojazdeným dieselom ušetrím
Obsah
Ojazdené dieselové autá sa narozdiel od tých nových často krát predávajú takmer za rovnakú cenu ako tie benzínové. Kúpa ojazdeného dieselového auta sa teda môže zdať na prvý pohľad veľmi výhodná. Podobná cena a nižšia spotreba ojazdeného automobilu s dieselovým motorom oproti tomu benzínovému sa stáva pre mnohých ľudí neodolateľným pokušením. Cena a nižšia spotreba paliva však nie je všetko.
Moderné dieselové motory sú totiž prepchaté rôznymi čidlami a inými drahými komponentami ako napríklad turbodúchadlom, filtrom pevných častíc či dvojhmotným zotrvačníkom. Tieto súčiastky nie sú práve najlacnejšie a s rastúcimi kilometrami sa kráti ich životnosť a nastáva čas na ich výmenu. Dieselové motory sú teda veľmi komplikované stroje, náročné na údržbu a drahé na servis. Neraz sa totiž jednorázová oprava dieselového motora môže vyšplhať na stovky až tisícky eur.
Ojazdené autá súkromných predajcov sú lepšie
Áno, ale len v prípade, ak viete čo kupujete a od koho kupujete. Existuje totiž veľa súkromných predajcov, ktorí predávajú búrané, stočené či inak zhumpľované vraky. Ak si v automobilovom svete totálny laik a nechceš sa pri kúpe ojazdeného auta nechať nachytať, mal by si so sebou vziať odborníka, ktorý dôkladne auto prezrie.
Pokiaľ ti však majiteľ nechce dovoliť auto napojiť na diagnostiku alebo nechať ho dôkladne preveriť v servise, mal by si od kúpy okamžite odstúpiť. Je to totiž jasný náznak toho, že majiteľ auta niečo zatajuje a skrýva. O ďalších radách a typoch ako sa vyhnúť sklamaniu z kúpy vraku sa dočítaš v našom článku: Nenechaj sa okradnúť pri kúpe jazdenky
Všetky bazáre klamú
Ak sa niekto do automobilov skutočne vyzná, určite sa nad ponukou autobazárov len zasmeje a poohliadne sa po súkromných inzerátoch. Avšak človek, ktorý sa do automobilov príliš nevyzná, určite uprednostní pred súkromnou inzerciou autobazár. Ako je to však s dôveryhodnosťou autobazárov? Z osobnej skúsenosti viem, že automobily z menších autobazárov sú v oveľa lepšom stave ako automobily, ktoré predáva väčší autobazár.
Menší autobazár si totiž dáva väčší pozor na svoju povesť, od ktorej závisí jeho prežitie. Väčší autobazár sa sústredí na čo najväčší predaj ojazdených automobilov. Do takýchto autobazárov sa však ľudia častokrát chodia zbavovať svojich ojazdených a vyžitých vrakov, ktoré nikto iný nechce.
Z vlastnej skúsenosti:
Jedného pekného dňa sa môj známy rozhodol predať svoje auto do nemenovaného autobazáru. Auto bolo v hroznom stave a malo najazdených 250 000 km. V bazári sa nás ujal jeden chlapík, ktorý nás najskôr nechal čakať dlhé hodiny a následne nám za auto ponúkol 1500 euro, čo sme však odmietli, aj keď reálna cena automobilu nebola o nič vyššia.
Potom, ako sme prvú ponuku odmietli, si chlapík išiel zatelefonovať. Približne po pol hodine sa vrátil späť a ponúkol nám za auto 1750 eur. Vzhľadom na stav vozidla sme druhú ponuku s radosťou prijali. Podotýkam, že daný automobil bol skutočne len vrak na štyroch kolesách. Približne po týždni sme sa rozhodli, že tento nemenovaný bazár navštívime opäť a pozrieme sa na auto, ktoré sme im predali.
Čakalo nás však nemilé prekvapenie. Naše auto malo namiesto pôvodných 250 000 km najazdených len 150 000 km a predávalo sa za dvojnásobok sumy, za ktorú nám auto vykúpili. Práve preto je kúpa ojazdeného automobilu vo veľkých autobazároch veľmi riziková.
Najlepšie ojazdené autá nájdeš v Nemecku alebo Rakúsku
Áno, je pravda že väčšina Nemcov sa o svoje auto pravidelne a dôkladne stará. Okrem toho sú nemecké cesty v oveľa lepšom stave ako tie naše, vďaka čomu sú podvozky ojazdených nemeckých áut v oveľa lepšom stave než podvozky ojazdených áut na našom trhu. Medzi výhodu môžeme zaradiť aj to, že automobily vyrábané pre nemecký či rakúsky trh majú bohatšiu výbavu než automobily, ktoré sú vyrobené pre náš trh. Nie vždy je však dovoz auta z Nemecka tou správnou voľbou.
Tieto autá vyzerajú veľmi zachovalo a práve preto sa často stávajú terčom podvodníkov, ktorí im s radosťou stočia pár tisíc kilometrov. Nehovoriac o tom, že dopátrať sa po minulosti dovezeného automobilu je takmer nemožné. Okrem toho je prihlásenie dovezeného auta na Slovensku veľmi nákladné a tak sa aj na prvý pohľad výhodná kúpa nemusí v konečnom dôsledku vyplatiť. Dovážať auto zo zahraničia sa oplatí najmä vtedy, ak ide o model, ktorý na našom trhu jednoducho nie je a ak áno, tak len za veľmi vysokú sumu.
Francúzske jazdenky sú "šmejdy"
Áno, francúzske automobily vie často zradiť problematická a poruchová elektronika. Niektoré modely však trpeli poruchami elektroniky častejšie, iné zasa menej. Nedá sa však tvrdiť, že jedna značka automobilov je spoľahlivejšia ako iná. Všetko totiž závisí od modelu automobilu, motorizácie ale aj od toho, ako sa oň jeho bývalý, no aj súčasný majiteľ staral. Tvrdenie, že všetky francúzske autá sú šmejdy, nie je teda na mieste.
Ak si náhodou narazil na francúzske auto, s ktorým si bol až prehnane často v servise, ver mi, že to isté sa ti mohlo stať aj s automobilom inej značky. Niekto má zlú skúsenosť s talianskymi autami, iný zasa s nemeckými a ďalší s francúzskymi či japonskými. Výhodou francúzskych ojazdených vozidiel je ich podstatne nižšia cena oproti ostatným koncernovým automobilom.
Z vlastnej skúsenosti:
Ako prvé tri autá, ktoré som mal možnosť prevádzkovať, boli Fiat Brava 1.9 JTD rv. 1999, Peugeot 206 1.4 HDI rv. 2002 a VW Golf IV 1.9 TDI rv. 2001. Všetky tieto automobily som používal približne 9 mesiacov a na každom jednom som za tento čas najazdil asi 25 000 km. Počas tejto krátkej prevádzky som riešil aj niekoľko opráv či porúch na jednotlivých automobiloch.
Fiat Brava 1.9 JTD rv. 1999 mal na tachometri 300 000 km. Počas používania tohoto automobilu som sa stretol s dvoma poruchami, a to poruchou elektrického mechanizmu sťahovania okien a poruchou alternátora.
Peugeot 206 1.4 HDI rv. 2002 mal na tachometri 150 000 km. Počas doby používania ma potrápil len chybný snímač systému ABS.
VW Golf IV 1.9 TDI rv. 2001 mal na tachometri 180 000 km. Tento automobil ma aj napriek jeho veľmi dobrej povesti potrápil najviac. Počas doby používania som sa stretol s poruchou elektrického mechanizmu sťahovania okien, poruchou motorčeka stieračov a motorčeka ostrekovačov, ale aj chybným snímačom systému ABS.
Týmto nechcem vyzdvihovať, ale ani zhadzovať žiaden zo spomenutých automobilov. Chcem len poukázať na to, že nie vždy je ten zdanlivo najlepší automobil aj skutočne najspoľahlivejší. Nezáleží ani tak na počte najazdených kilometrov, ale skôr na tom, aká starostlivosť bola automobilu poskytnutá.