AUTORIDE

Nové kupé Mercedes-Benz CLA: Taká pekná vie byť automobilová inteligencia

Mercedes-Benz CLA
Novinky
Tlačová správa
Publikoval Denis  

Nové kupé Mercedes-Benz CLA je len najemocionálnejším vozidlom svojej triedy, ale aj najinteligentnejším: ponúka množstvo inteligentných riešení od interiérového asistenta MBUX, ovládania prostredníctvom rozpoznania pohybov a inteligentne vybaveného interiéru, cez rozšírenú realitu v rámci navigácie a pochopenia nepriamych hlasových príkazov až po funkciu KOUČ ENERGIZING s individuálnymi odporúčaniami z hľadiska fitness. Navyše sú k dispozícii premyslené detaily v rámci aerodynamiky a nové funkcie balíka asistenčných jazdných systémov inteligentného jazdenia. Dizajn zvýrazňuje charakter kupé vďaka pretiahnutému tvaru a dizajnovým prvkom, ako kapota motora s charakteristickými prelismi (Powerdomes) alebo nižšie umietnená tabuľka s evidenčným číslom. Tak zostáva nová CLA verná statusu svojho predchodcu ako dizajnovej ikony.

S rozhraním MBUX prináša značka Mercedes-Benz od zavedenia Triedy A revolúciu do oblasti ovládania automobilu a komunikácie s ním. „Aktuálne s inteligentným interiérovým asistentom iniciujeme ďalší krok aj v nižšej strednej triede. Rozpoznávaním pohybov uľahčuje aj prirodzené ovládanie,“ hovorí Ola Källenius, člen predstavenstva Daimler zodpovedný za koncernový výskum a vývoj divízie Mercedes-Benz Cars. „CLA však ponúka významný prínos v rámci automobilovej inteligencie nielen vďaka tejto novinke.

S prvou CLA sa nám podarilo osláviť obrovský úspech približne 750 000 predaných vozidiel a so 4-dverovým kupé sme sprístupnili úplne nový segment,“ tvrdí Britta Seeger, členka predstavenstva Daimler, zodpovedná za predaj divízie Mercedes-Benz Cars. „Novú CLA sme inteligentným spôsobom zdokonalili, je ešte emocionálnejšia a športovejšia ako jej predchodca. V kombinácii s novými ovládacími systémami stanovuje nové kritériá pre celú triedu.

Nová generácia kompaktných vozidiel podstatne prispela k omladnutiu a zmene imidžu značky Mercedes-Benz. CLA je dôležitá predovšetkým z hľadiska získania a udržania nových zákazníkov. V USA bolo kupé CLA zavedené v roku 2013. Tým bolo na americký trh uvedené prvé kompaktné vozidlo z dielne Mercedes Benz. V dobe vrcholu prišli v USA viac ako dve tretiny zákazníkov vozidla CLA od konkurencie. V priemere sú zákazníci s vozidlom CLA v USA približne o desať rokov mladší ako priemerný zákazník značky Mercedes-Benz. Aj v Európe patria zákazníci s vozidlom CLA k najmladším v rámci portfólia Mercedes. V roku 2017 jazdil predtým v Európe každý druhý zákazník vo vozidle konkurencie. Viac ako 75 percent európskych zákazníkov, ktorí pred CLA jazdili vo vozidlách kupé alebo Shooting Brake, sa v prípade ďalšieho vozidla rozhodlo opäť pre značku Mercedes-Benz. K úspechu kompaktného vozidla podstatne prispelo približne 750 000 exemplárov prvej generácie vozidiel CLA kupé a CLA Shooting Brake.

V prvom roku sa nová CLA ponúka aj ako model Edition 1. Tak v exteriéri ako aj v interiéri vyniká tento mimoriadny model s limitovaným počtom kusov početnými vizuálnymi zvýrazňovacími prvkami, ktoré podčiarkujú jeho exkluzivitu. Nová CLA sa vyrába v závode Kecskemét (Maďarsko) a na trh príde v máji 2019.

Dizajn: čisté emócie

Ako 4-dverové kupé sa nová CLA vyznačuje svojím puristickým a lákavým dizajnom a stanovuje nové kritériá v rámci DNA dizajnu zmyselnej čistoty. Výrazne presviedča dokonalými tvarmi už na prvých dizajnových náčrtoch: natiahnutá kapota, kompaktná kabína, široký rozchod kolies s vytiahnutými podbehmi kolies a naša typická zadná časť GT s výraznými ‘pleciami podobnými fľaške koly’," tvrdí Gorden Wagener, vedúci dizajnu spoločnosti Daimler. „Kupé CLA má skrátka potenciál stať sa modernou dizajnovou ikonou.

Kombinácia natiahnutej vstupnej línie nad oknami a bezrámových dverí dodáva kupé CLA nezameniteľný športovo-elegantný charakter. Predné ukončenie tvorí výrazná a dopredu naklonená predná časť („shark nose“) s natiahnutou kapotou motora, ktorá je štrukturovaná charakteristickými prelismi.

Ploché svetlomety sa spolu s kapotou motora výrazne pretiahnutou smerom nadol a diamantovou maskou chladiča s centrálnou hviezdou postarajú o športový vzhľad vozidla. Vďaka dvojdielnym úzkym zadným svietidlám a tabuľke s evidenčným číslom vozidla umiestnenej na nárazníku pôsobí zadná časť CLA mimoriadne širokým dojmom.

Ďaleko dozadu posadená kabína a športová zadná časť GT vytvárajú rovnováhu medzi eleganciou a športovosťou. V prípade zjednodušených línií ponúka presne vymodelovaná bočná grafika zaujímavú hru svetla a tieňov. Vypustenie horných hrán tvaru bočnej steny umožňuje extrémne svalnatú a atletickú podobu pliec, ktorá sa tiahne od predného podbehu kolesa až po skulpturálne vymodelovanú zadnú časť. Zvonka zarovnané umiestnenie kolies s vytvarovanými podbehmi kolies a širokým rozchodom kolies zvýrazňujú dynamiku a dodávajú vozidlu športový vzhľad.

V interiéri sa všetky prvky podriaďujú dizajnovým témam „High Tech“ a „mladistvá avantgarda“ – či už v prípade volantu, ovládacieho modulu kľučky dverí, stredovej konzoly alebo sedadiel. Jedinečná priestorová architektúra vzniká tak ako v Triede A predovšetkým vďaka avantgardne tvarovanej prístrojovej doske: nad prístrojovou doskou sa vôbec nenachádza klenutie. Prístrojová doska v tvare krídla sa tak bez formálneho prerušenia klenie od predných dverí k ďalším dverám. Širokouhlý displej stojí v priestore úplne samostatne. Spodná časť je od hlavnej časti vizuálne oddelená priehlbinou a pôsobí tak, akoby sa vznášala pred prístrojovou doskou. Náladové osvetlenie tento efekt ešte umocňuje. Ďalším zaujímavým prvkom sú ventilačné dýzy so športovým vzhľadom turbín.

Podvozok: mimoriadne agilný a napriek tomu komfortný

Aj v oblasti jazdnej dynamiky spĺňa nová CLA prísľub dizajnu: široký rozchod kolies (v porovnaní s predchodcom zväčšený vpredu o 63 mm, vzadu o 55 mm) a nižšie položené ťažisko sú kľúčovými bodmi, ktoré vozidlu CLA umožňujú najšportovejšie jazdné vlastnosti všetkých modelov novej generácie kompaktných vozidiel od značky Mercedes-Benz. K tomu prichádza akusticky a vibračne oddelená viacprvková náprava vzadu, sériovo dodávané priame riadenie a hydraulické ložiská vpredu. Stabilizátor s väčším priemerom obmedzuje bočné nakláňanie. Na želanie je k dispozícii aktívne nastaviteľné tlmenie, ktoré vodičovi umožňuje voliť medzi komfortným alebo nekompromisným športovým nastavením. Program kolies začína na 16 palcoch a siaha až po 19 palcov, rozmery pneumatík siahajú od 205/60 R 16 a končia pri 225/40 R 19. Systém ESP® bol špeciálne prispôsobený možnej vysokej rýchlosti pri prejazdoch zákrut a jazdným vlastnostiam vozidla CLA.

Rok po premiére: MBUX sa priebežne učí

Pred rokom sa MBUX – Mercedes-Benz User Experience - na svetovej premiére na výstave CES v Las Vegas postaral o rozruch. Výkonný počítač, brilantná obrazovka a grafiky, individuálne prispôsobiteľné zobrazenie, plne farebný projekčný displej, navigácia s rozšírenou realitou, softvér so schopnosťou učiť sa a „Hey Mercedes (Ahoj, Mercedes)“ – kľúčový výraz na ovládanie hlasom – prekonávajú zvyčajné automobilové kritériá. Značka Mercedes-Benz prináša revolúciu do oblasti ovládania automobilu a komunikácie s ním. Spoločnosť teraz iniciuje ďalší krok. Interiérový asistent MBUX uľahčuje prirodzené ovládanie. Ovládanie hlasom teraz pozná aktuálne odpovede v rámci rozsiahleho počtu tematických oblastí. Vďaka neustálemu zdokonaľovaniu systému možno zohľadniť aj poskytovateľov obsahu špecifických pre jednotlivé krajiny.

V novej CLA možno zažiť najnovšiu verziu ovládania hlasom MBUX –Mercedes-Benz User Experience. Tak dokáže hlasový asistent Hey Mercedes rozpoznať a zodpovedať výrazne komplexnejšie otázky,“ hovorí Sajjad Khan, člen divíznej rady Mercedes-Benz Cars zodpovedný za stratégiu CASE a vedúci oddelenia Digital Vehicle & Mobility. „Asistenta s hlasovým ovládaním okrem toho teraz už viac nerozptyľujú ďalší baviaci sa cestujúci, ale zodpovie príkazy len toho cestujúceho, ktorý systém aktivoval naposledy prostredníctvom hesla Hey Mercedes (Ahoj, Mercedes).

Interiérový asistent MBUX: ešte väčší zážitok

Prostredníctvom rozpoznávania pohybov dodáva interiérový asistent MBUX interiéru ešte viac inteligentných funkcií. Vďaka inovatívnej technológii teraz MBUX podporuje cestujúcich tým, že je ovládanie rôznych komfortných funkcií a funkcií MBUX ešte jednoduchšie a intuitívnejšie. Interiérový asistent funguje bezdotykovo, a to aj za slnečného svetla ako aj v úplnej tme.

Okrem toho umožňuje prispôsobiť si obsahy obrazovky, ak sa ruka priblíži k dotykovému displeju na prístrojovej doske alebo dotykovému poľu na stredovej konzole. V závislosti od aktuálne vyvolanej ponuky sa zvýraznia jednotlivé prvky. Systém okrem toho dokáže rozlišovať medzi preferenciou ovládania vodičom a spolujazdcom a tak napríklad vie, na ktorom sedadle má aktivovať masážnu funkciu.

Mimoriadnou vlastnosťou interiérového asistenta je osobná obľúbená funkcia. Aktivuje sa podržaním ruky s ukazovákom a prostredníkom roztiahnutými v tvare V nad stredovou konzolou. Týmto spôsobom možno každý príkaz ovládateľný prostredníctvom rozhrania MBUX uložiť a celkom jednoducho vyvolať. Typickým obľúbeným príkazom je „naviguj ma domov“. Keďže systém dokáže spoľahlivo rozpoznať, kto ho ovláda, môžu vodič a spolujazdec rovnakým spôsobom držania ruky dokonca priradiť vždy iné obľúbené funkcie.

K dispozícii sú okrem toho ďalšie funkcie, ktoré možno ovládať intuitívne a bez akéhokoľvek nacvičovania gest: tak možno v tme krátkym priblížením ruky k vnútornému zrkadlu zapnúť a vypnúť svietidlo na čítanie. Ak vodič v tme siahne smerom k neobsadenému sedadlu spolujazdca, toto svietidlo sa automaticky rozsvieti. Takto možno ľahšie nájsť predmety, ktoré sú tam uložené. Ak vodič stiahne ruku z tejto oblasti, svetlo sa automaticky opäť zhasne.

Hey Mercedes: ešte lepšie pochopenie, ešte inteligentnejšie odpovede

Vo vozidle CLA možno zažiť najnovšiu verziu ovládania hlasom. Aj tu je implementované rozpoznávanie v závislosti od miesta na sedenie. Asistent s hlasovým ovládaním zodpovie príkazy len tomu, kto systém naposledy aktivoval prostredníctvom hesla Hey Mercedes (Ahoj, Mercedes). V prvom rade dokáže hlasový asistent na americkom trhu rozpoznať a zodpovedať výrazne komplexnejšie otázky, napríklad: „Sú v okolí ázijské reštaurácie pre deti, ktoré nie sú ani čínske, ani japonské?“ Okrem toho je k dispozícii čoraz väčší počet tematických oblastí (domén), v rámci ktorých rozhranie MBUX porozumie a rýchlo zodpovie komplexné otázky: šport (Hey Mercedes, ako hralo San Francisco 49ers?“), burza („Aký je vývoj ceny akcií spoločnosti Apple v porovnaní so spoločnosťou Microsoft?“), výpočty („Koľko je odmocnina z 3?“) alebo všeobecné znalosti („Aká je rozloha štátu Texas?“, „Aký obsah tuku má avokádo?“).

Riadenie komfortu ENERGIZING: wellness počas jazdy

RIADENIE KOMFORTU ENERGIZING prepája vo vozidle rôzne komfortné systémy. Úplnou novinkou sú inteligentné odporúčania prostredníctvom funkcie KOUČ ENERGIZING v rámci balíka ENERGIZING plus. Riadenie komfortu ENERGIZING všeobecne cielene využíva funkcie klimatizácie a sedadiel (vyhrievanie, odvetrávanie, masáž), ako aj nastavenia svetla a hudby. Podľa nálady alebo potreby zákazníka umožňuje špeciálne nastavenie na zlepšenie telesnej a duševnej kondície.

Balíky ENERGIZING: ďalší krok v rámci inteligentného komfortu

Novinkou sú balíky ENERGIZING s funkciou KOUČ ENERGIZING. Táto služba založená na inteligentnom algoritme odporúča situačne a individuálne vhodný program z balíkov ENERGIZING. Svetovú premiéru zažili na výstave CES hodinky Mercedes-Benz vivoactive® 3 Smartwatch. Ak sú pripojené hodinky kompatibilné s Garmin® Wearable alebo iné kompatibilné hodinky, osobné hodnoty ako úroveň stresu alebo kvalita spánku optimalizujú precíznosť odporúčania. Cieľom je cítiť sa dobre a prísť zrelaxovaný do cieľa aj v prípade náročnej alebo skôr monotónnej jazdy. Okrem toho sa pulz prenáša z pripojených hodiniek Garmin Wearable na multimediálny displej.

Aerodynamika: inteligentné zdokonalenie inteligentných riešení

Kým boli vykonané prvé merania modelov v aerodynamickom tuneli, prežila aerodynamika novej CLA na ceste k sériovej výrobe v porovnaní s predchodcom výrazne dlhšiu fázu optimalizácie prostredníctvom simulácií. Umožnili to väčšie počítačové kapacity, najmä však väčšie skúsenosti s nástrojmi simulácie a ich optimálne a najefektívnejšie využitie v procese vývoja.

Významnou výhodou procesu simulácie je jednoduché stanovenie presných rozmerov tvaru a skúmanie účinkov zmeny tvaru na obtekanie iného miesta, ktoré sa v smere prúdenia nachádza vpredu alebo vzadu, bez toho, aby bolo nevyhnutné vykonať zmeny na fyzickom modeli. Výsledok naďalej stanovuje latku: hodnota cd je 0,23.

Mimoriadne intenzívne boli optimalizačné práce v úzkej spolupráci s dizajnérmi na spojleri zadného nárazníka, maske chladiča, otvoroch na prívod vzduchu v oblasti hmlového svetlometu (ktorých reliéfny kosoštvorcový vzor bol vo vozidle CLA z aerodynamických dôvodov redukovaný až na kraj) a na výške difúzora. Úplnou novinkou sú spojlery podbehu kolesa s plutvami v pozdĺžnom smere; pomáhajú dosiahnuť obtekanie kolies podľa možnosti bez strát. Aj v prípade diskov a pneumatík došlo k aerodynamickým úpravám – ako pri bežných kombináciách koleso – pneumatika tak aj pri takzvaných aerodynamických diskoch, ktoré vďaka úplne novej koncepcii dosiahli najlepšie hodnoty a zároveň aj atraktívne vyzerajú. Sériovo je na predku vozidla integrovaný dvojdielny systém žalúzie za maskou chladiča, ktorý reguluje pretekanie vzduchu cez motorový priestor. Takmer kompletné obloženie spodku vozidla zahŕňa motorový priestor, hlavnú podlahu, diely zadnej nápravy a difúzor.

Inteligentné jazdenie: funkcie z Triedy S

CLA má k dispozícii najnovšie asistenčné jazdné systémy s kooperatívnou podporou vodiča vďaka rozsahom funkcií z Triedy S a ponúka v oblasti aktívnej bezpečnosti najvyššiu úroveň v segmente. CLA dokáže v určitých situáciách prvýkrát jazdiť čiastočne automatizovane. Preto má presný prehľad o dopravnom dianí: zlepšené kamerové a radarové systémy dokážu predvídať na vzdialenosť až 500 m. Okrem toho využíva CLA kartografické a navigačné dáta pre funkcie asistenčných systémov. Aktívny asistent udržiavania odstupu DISTRONIC ako súčasť balíka asistenčných jazdných systémov (na želanie) dokáže na báze trasy podporiť vodiča v mnohých situáciách a predvídavo a komfortne prispôsobiť rýchlosť jazdy napr. pred zákrutami, križovatkami alebo kruhovými objazdmi. K tomu sa pridávajú okrem iného aktívny asistent núdzového zastavenia a intuitívne zrozumiteľnejší aktívny asistent zmeny jazdného pruhu.

Na palube novej CLA je sériovo rozšírený aktívny asistent brzdenia. Dokáže pritom účinne pomôcť, v závislosti od situácie zmierniť závažnosť nehôd alebo dokonca úplne zabrániť nehodám s pomalšie idúcimi vozidlami vpredu, s brzdiacimi alebo stojacimi vozidlami, ako aj s križujúcimi chodcami a cyklistami.

Aktívny asistent udržiavania v jazdnom pruhu (tiež sériovo): dokáže vodiča v rozsahu rýchlosti 60 – 200 km/h upozorniť na neúmyselné opustenie jazdného pruhu pulzujúcimi vibráciami volantu a v prípade prejdenia plnej čiary vrátiť vozidlo späť do pruhu jednostranným pribrzdením. V prípade prerušovanej čiary sa tento zásah uskutoční iba vtedy, ak hrozí nebezpečenstvo zrážky vo vedľajšom pruhu (aj s protiidúcimi vozidlami).

PRE-SAFE® PLUS dokáže rozpoznať nebezpečenstvo nárazu zozadu. V prípade pretrvávajúceho nebezpečenstva kolízie systém dokáže stojace vozidlo pred nárazom zozadu zabrzdiť, a tým znížiť nebezpečenstvo zranenia znížením trhnutia telom cestujúcich smerom vpred podmieneného nárazom.

Svetlomety MULTIBEAM LED: lepšia viditeľnosť v akýchkoľvek podmienkach

Ďalším príkladom automobilovej inteligencie a prenosu technológie z triedy luxusných vozidiel do triedy kompaktných vozidiel sú na želanie dostupné svetlomety MULTIBEAM LED. Umožňujú extrémne rýchle a presné prispôsobenie elektricky ovládaného osvetlenia vozidla aktuálnej dopravnej situácii. V každom svetlomete CLA sa nachádza 18 individuálne ovládateľných svetelných diód. Farba svetla svetelných diód podobná dennému svetlu šetrí zrak a pôsobí pozitívne na koncentráciu. Vozovka tak bude presne a jasne osvetlená. Ďalšou možnosťou sú vysokovýkonné svetlomety s LED. Nová CLA je sériovo vybavená halogénovými svetlometmi s integrovaným denným osvetlením s LED. Aj zadné svietidlá sa dodávajú výlučne s technikou LED.

Náhon: štart s najvýkonnejším motorom

Pri prezentácii na veľtrhu v Las Vegas je CLA vystavená s výkonným štvorvalcovým benzínovým motorom ako CLA 250 (165 kW/225 k, 350 Nm) s dvojspojkovou prevodovkou 7G-DCT (kombinovaná spotreba paliva 6,3-6,1 l/100 km, kombinované emisie CO2 143-140 g/km)1 . K termínu uvedenia na trh v máji bude k dispozícii široká paleta dieselových aj benzínových motorov, s manuálnou alebo dvojspojkovou prevodovkou a s náhonom na všetky kolesá 4MATIC.