AUTORIDE

Nová Toyota Supra: Ako výrobcovia áut maskujú prototypy?

Toyota Supra
Novinky
Tlačová správa
Publikoval Denis  

Nová Toyota Supra sa na ceste prvýkrát objavila na kultovom Goodwood Festival of Speed. Samozrejme, športové kupé sme nemohli obdivovať v celej jeho kráse, pretože karoséria bola zakrytá dôkladnou kamuflážou. Ako sa výrobcom automobilov darí ukryť pred svetom skutočný vzhľad nových modelov?

Každý nadšenec motorových vozidiel pozná fotografie zamaskovaných prototypov alebo modelov, ktoré sa majú dostať do  výroby až po čase. V dobe smarfónov a sociálnych sietí je čoraz ťažšie testovať nové modely áut v prirodzených podmienkach, a pritom ich ukryť pred očami zvedavcov.  Aby vzhľad nového auta a jeho detaily zostali až do premiéry utajené,  musia dizajnéri oklamať ľudský zrak aj šošovku fotoaparátu.  Veľmi často, ako aj v prípade novej  Toyoty Supra na to používajú vojenskú technológiu kamufláže.

Umelé časti karosérie:

Práca na kamufláži sa veľmi často začína už vo chvíli, keď je hotová silueta nového modelu z hliny. V tom okamihu sa pripravuje špeciálna ,,kombinéza” vybavená umelými časťami, ktoré zmenia tvar vozidla.  Celok je navyše vyplnený penou a celý povrch auta pokrytý čiernym náterom, ktorý absorbuje infračervené svetlo.

Inžinieri sa súčasne usilujú  ukryť najmä charakteristické prvky auta.   Pre potreby cestných testov sú napríklad konštruované nové tvary svetlometov a rôzne doplnky, ktoré zmenia vnímanie skutočných proporcií nového modelu.

Kamufláž vynašla armáda:

Karosérie prototypov sú často pokryté čiernymi a bielymi vzormi s nepravidelnými, chaotickými tvarmi. Ich úlohou je oklamať ľudské oko. Vytvárajú ilúziu, ktorá znemožňuje zistiť skutočný tvar auta, pretože farby narušujú vnímanie hĺbky, ostrosti a tieňov.

Kamuflážne vzory odborníci vyvíjali roky. Od čierno-bielych, ktoré vďaka vývoju technológií a čoraz lepším programom na spracovanie fotografií prestali byť výzvou pre automobilových paparazzov, až po viacfarebné, inšpirované vojenskou technológiou.

Silueta novej Toyoty Supra na  Goodwood Festival of Speed bola ukrytá pod kamuflážou so zaujímavým dizajnom. Všímavejší pozorovatelia v nej rozpoznali farby pretekárskych a rely vozidiel tímu Toyota Gazoo Racing. Zároveň ich dopĺňali farby a štýl maskovania vojnových lodí.   Vďaka tejto kombinácii vznikol dizajn, ktorý narušil vnímanie skutočných rozmerov športového vozidla.

Zamaskovaná nová Toyota Supra:

Počas prípravy maskovacej techniky natrafil tím inžinierov spoločnosti Toyota na snímky vojnových lodí z prvej svetovej vojny. „Geometrické vzory dokonale skryli nielen tvary plavidiel, ale aj smer pohybu,“ vysvetľuje Dan Beckett, vedúci kreatívneho oddelenia umeleckej agentúry, ktorá pracuje pre európsku pobočku Toyoty. Na základe týchto obrázkov navrhli   dizajnéri Toyota Gazoo Racing prvky trapézového tvaru na bielom pozadí.

Funkčnosť novej kamufláže otestovali najskôr na prototype Supra – modeli FT-1 a neskôr na športovej Toyote  GT86. V záverečnej etape  vznikli matné a lesklé vinylové panely, ktoré použili na fotografické testy v rôznych svetelných podmienkach. Vysvitlo, že lesklý náter je pri prirodzenom osvetlení efektívnejší, preto výber padol na tento typ panelov.

To však nestačilo. Dizajnéri sa museli uistiť, že farby auto ochránia z akejkoľvek vzdialenosti. Takto získaný účinok sa nazýva princíp mikro  a makro rozsahu. Jednotlivé bunky maľby sú účinné, keď sa pozeráme zblízka, pri pohľade z diaľky vytvárajú  vzor, ktorý vozidlo dokonale maskuje.

Jedinečná kamufláž novej Toyoty Supra si získala množstvo fanúšikov.  Ozvali sa dokonca hlasy, že nezvyčajné farby by sa mali stať jednou z možností voľby  farieb pri kúpe vozidla.

Nová Toyota Supra sa dostane do  predaja v prvej polovici roku 2019.  Podľa neoficiálnych informácií bude  cena kupé začínať od 63 500 dolárov. Pod kapotou bude pracovať  preplňovaný šesťvalec s výkonom až 335 koní. Ponuka bude zahŕňať aj štvorvalcový 2-litrový motor s výkonom 262 koní, tiež vybavený turbodúchadlom. Všetky jednotky budú spolupracovať s osemstupňovou automatickou  prevodovkou   ZF.