logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Nissan 350Z: Keď sa saké s ohnivou vodou pomieša (2. časť)


Vitaj pri druhej časti, v ktorej si priblížime niekoľko ďalších zaujímavostí o veľmi obľúbenom aute, Nissan 350Z.

Nič nie je úspešnejšie, ako úspech...

...hovorí sa za veľkou mlákou. Táto čistokrvná americká pravda platí aj pre Nissan 350Z.  A nielen preto, že tento nadčasový, síce rodokmeňom japonský športiak, sa zrodil v Amerike. Napriek tomu, že podľa dostupných údajov ani jeden variant, ani jeden kus zo  série 350Z nikdy neabsolvoval nárazové skúšky Euro NCAP, predával sa veľmi dobre.

Len v USA bolo za 7 rokov predaných 161 878 vozidiel tejto série. Úspešné 350Z-ko si získalo celosvetovú obľubu a aj rešpekt konkurencie. V roku 2009 bol model 350Z nahradený modelom 370Z. To už je ale iný príbeh.

Unikátna „jednička“ na predaj

V roku 2017 sa, ako inak, v Amerike predával úplne prvý Nissan 350Z. Jedinečné „číslo 001“, ktoré ako prvé zišlo z výrobnej linky po spustení výroby v roku 2002. A predstavte si, že za 15 rokov malo najazdených neuveriteľných ani nie 280 kilometrov! Nie, nepomýlil som sa, to číslo je naozaj s jedinou nulou na konci.

Takže takmer ako úplne nová funglovka po dlhšej testovacej jazde v až neskutočne vynikajúcom stave. Autorizovaný predajca v Dallase ho ponúkol za štandardnú, nedražbovú cenu, za akú sa predával tento model v roku 2002. Napriek tomu, že za takýto unikát mohol s čistým svedomím zapýtať podstatne viac. Neznámy šťastný majiteľ ho mohol kúpiť len za 48 500 dolárov, teda za 42 840 €.

Keby nebolo Rýchlo a zbesilo...

...tak by sme sa zrejme nezbláznili. Priznajme si mierne zasvätene kinofilsky, že žiadne psychologické drámy s oscarovými výkonmi a prepracovaným scenárom to  naozaj neboli. Dokonca aj autíčkári frflú na niektoré časti, každý zrejme na inú. Samozrejme podľa špecifických preferencií značiek áut, kriviek, veľkosti nárazníkov a farby vlasov žien...to je ale o inom.

Nebyť tejto série, nepohne sa po ropných a iných krízach celkom rýchlo a zbesilo vpred ani marketing rýchlych športiakov. A mnohí chlapi po celom svete by nemali možnosť vidieť parádne mašinky v akcii aspoň vo filme...Nuž a Nissan 350Z nesmel v tejto kultovej rýchlej a zbesilej šialenosti chýbať. Konkrétne v tretej, „japonskej“ časti Tokyo Drift. Taký celý čierno-striebristý, s divným hmyzom na dverách a  s Drift Kingom Takeshim v kokpite. Pre filmárov ho vyrobili aj s úpravami na mieru, ale má papiere aj na bežnú prevádzku.

Nuž a úpravy oproti sériovke z roku 2002 boli pomerne rázne: zvýšenie výkonu z 280 na 430 koníkov, karbónové prvky vrátane spojlera, prepracovaný bodykit, či 19 palcové kolesá. Tento fešný zberateľský hviezdny kúsok ponúkli v roku 2015 do dražby s vyvolávacou cenou 210 000 €.

Jazdenka, ktorá sa oplatí aj dnes

Skúsme si spolu predstaviť, že reálne zvažujeme kúpu  350Zky. Nie pred pár sto slovami vyššie v tomto článku, v minulom desaťročí, ale dnes. Archívne historické „číslo 001“ už nekúpite, rovnako ani hviezdu z Rýchlo a zbesilo. Ale šance jazdiť vo vlastnom 350Zku sú stále vysoké.

Aj 16 rokov po uvedení na európsky trh dokážete nájsť a kúpiť tohto sršňa  vo výbornom stave. Je to predsa len poctivý Japonec, síce nie nezničiteľný, ale s nadštandardnou výdržou a odolnosťou. Aj po odjazdených rokoch dokáže slúžiť takmer ako nový. Môžeme ho s čistým svedomím zaradiť medzi top 10 jazdeniek, do ktorých sa oplatí investovať a hlavne na nich ďalšie roky spokojne jazdiť. Zachovalé 350Zetko dnes kúpite z druhej ruky za približne polovicu ceny nového, teda 15 - 20 000 €. A ak bude v stave, v akom má byť, bude to výborná investícia.

Pri kúpe ale zvážte, či bol športiak predtým v dobrých rukách. Ak slúžil majiteľovi, ktorý vedel, prečo ho kúpil a dokázal ho ovládať na ceste aj okruhu a aj sa oň patrične starať, máte zaručený dobrý kauf. Ak ale narazíte  na snoba, ktorý na takejto mašine nemôže vedieť jazdiť a tobôž sa o ňu starať, kúpu zvážte. Auto totiž môže byť doslova zúfalo zúbožené, samozrejme nie navonok, ale vo vnútri. Krásnu mašinku so zdevastovaným motorom, predčasne opotrebovanými brzdami, vydretou prevodovkou a frustrovanou vratnou pružinou spojkového pedála radšej nekupujte.

V osemnástich rokoch...

...je aj diabol krásny, hovorí sa v krajine vychádzajúceho slnka.

V prípade Nissanu 350Z to platí trojnásobne. Modelová séria sa síce dožila len 6 rokov od zrodu do ukončenia výroby, boli to ale krásne roky a poriadna jazda!