logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Nissan 350Z: Keď sa saké s ohnivou vodou pomieša (1. časť)


Predstavme si spolu situáciu spred 16-ich rokov: v domácom sejfe sa nazbierali nejaké použiteľné aktíva a nastal čas rozšíriť vozový park. Veterán spokojne oddychuje v garáži a trpezlivo čaká na ďalšiu sviatočnú jazdu. Offroadík si hovie na blativom parkplaci za stajňou, dedo učí vášho juniora za humnom jazdiť na starej favoritke bez papierov… Žena sa niekde po meste sunie vo svojom malom vozítku na nákupy. Teba ale svrbí plynové chodidlo a žiada sa ti popreháňať raz za čas aj nejaké poriadne stádočko pod kapotou. Na aktuálny model Veyronu ale tá kôpka bankoviek v trezore nevydá...čo s tým?

A riekol majster: Nestačí chváliť mydlo...

Priatelia vodičov a aj autičkárov všetkých možných aj nemožných kategórií z Jokohamy mysleli aj pred 17-imi rokmi pozitívne a dali svetu mimoriadne vydarenú modelovú radu Nissan 350 Z. Išlo pritom v poradí už piatu Z sériu tejto japonskej automobilky. Všetkými púštnymi búrkami a ropnými krízami ostrieľaný predajca vo fialovom saku by vtedy určite zahlásil: No nekúp to, keď pomer výkonu a ceny je opäť neprekonateľný! A mal by pravdu.

Tak, ako sa v Japonsku hovorí: nestačí chváliť mydlo, aby sme boli čistí...Milovníci športovej jazdy sa dočkali šikovného, dravého  sršňa za veľmi prijateľnú cenu, v porovnaní s porovnateľnou konkurenciou. Okolo 45 000 € v rozšírenej výbave bola za takéto avetko v časoch jeho predaja vážne dosť dobrá cena. A na to, že ide o japonské vozidlo, tak prekvapivo aj s fakt pekným, čistým a dnes už nadčasovým dizajnom.

Aby dobre a aj retro bolo

Ono tí marketingoví mágovia z Jokohamy a spriaznených fabrických  miest Nissanu pri tom saké vždy raz za čas dajú von niečo, čo stojí za to. V prvom rade dizajn: 350Z-ko vo všetkých edíciách  vyzerá naozaj viac než dobre. Jeho outfit vychádza z línií jedinečného futuristického modelu 240Z z minulého storočia, teda z roku 1970. Aby sme boli presní, koncept dizajnu vznikal v severoamerickej základni Nissanu, takže sa lialo vodopádmi nielen saké, ale zrejme aj ohnivá voda..

Po miernych hádkach s legendárnym „Mr. K“ Nissanu, tvorcom  konceptu pôvodnej 240-ky Yutakom Katayamom, vznikol vydarený vizuálny kompromis. S krásnym a čistým aerodynamickým líniovým vzhľadom. V roku 2002 bol v bývalej americkej Mekke automobilového priemyslu, na autosalóne v Detroite predstavený ako Nissan 350Z.

Ak hľadáme štýl, tak je to nič zbytočné...

... a aspoň niečo podstatné a jedinečné.

Pre 350Zko to platí vrchovato. Zásadný, ale čistý, a aj agresívny dizajn teda uletel mierne retro smerom k 240Z. Ale je aj uletene futuristicky šmrncnutý štúdiou Z concept car z roku 2001. A vzniklo jedinečné vizuálne riešenie s vlastným štýlom. Podstatou agresívne, ale s dotiahnutým vyznením v čistých líniách, s výrazne vystupujúcimi až mierne bacuľatými blatníkmi. Vpredu sa uškiera originálne  vytvarovaná maska s xenónovými, mierne zošikmenými dozadu hore ustupujúcimi svetlometmi. Nízka, fajn a ladne hlavná bočná línia sa ťahá na majestátnych 4,3 metrov dĺžky.

Milým nerušivým detailom sú vystupujúce chrómované kľučky dverí, položené vertikálne. Zadnica 350Zka je tiež šarmantne vydarená, s hladkými, plynulými tvarmi veka batožinového priestoru. Decentný spojler na odtokovej hrane dopĺňajú trianglovo tvarované svetlomety a celé to klincujú chrómované koncovky výfukov. Celkový umelecký dojem je viac než výborný a z každej strany naozaj radosť pozerať.

Aj nadupané dvojmiestne kupé, aj ocenený soft-top kabrio roadster   

Z výrobných pásov zliezali prvé dva roky klasické dvojmiestne kupéčka. Od roku 2004 aj roadster verzia s plátennou strechou. Elegantný športiak sa najprv začal predávať na japonskom a americkom trhu. Do európskych končín sa dvojmiestny svižný sršeň dostal ako zvyčajne až o rok neskôr. Európsky úspech bol zaklincovaný v roku 2005 na autosalóne v Ženeve titulom Kabrio of the year 2005. Pod štýlovo aerodynamickou kapotou dupotalo najprv 280 koníkove stádočko, neskôr rozšírené na okrúhlu 300-ku, v poslednej verzii až na magických 313 tátošov.

Hnal ich vpred dokonalý agregát. Vidlicový priečne uložený 3 a pol litrový atmosférický šesťvalec s dvojitým nasávaním, s variabilným časovaním sacích aj výfukových ventilov, musel byť obmedzovaný na 7500 otáčok. Rekordy 350Z-ky síce nelámali, na budíku ale bola  elektronicky limitovaná milá maximálka 250 km za hodinu. Zrýchlenie z nula za sto za solídnych 5 sekúnd.

Priatelia buďme, pravdu si huďme...

...hovorí írečitá slovenská múdrosť našich starých materí.

Rýchle, šikovné, výkonné, spoľahlivé, presné, svižné, skvele jazdiace a oku lahodiace. Ale nepredimenzované elektronickými zbytočnosťami, minimalistické, klasicky „jednoduché“ funkčné športové kupéčko. Elegantný umelecký kúsok s jedinečným štýlom. Efektná a efektívna mašina s mohutným agregátom a echtovnou old-school mechanikou. To všetko zabalené v patrične tuhej, pevnej karosérii.

Odolný podvozok, pevné a zároveň pružné zavesenie a uchytenie. Prívlastkov by sa našlo ešte požehnane a verte mi, že nečítate reklamný článok. Je to proste tak, toto auto sa síce vyrábalo a predávalo naozaj krátko, ale aj tých pár rokov stačilo na to, aby sa stalo legendou. K už vychváleným prednostiam pridám zopár vychytávok. Pri pomerne veľkorysom rozsahu výškového nastavovania volantu prekvapí aj to, že spolu s volantom sa posúvajú aj budíky. Milý detail, všakže? Ryčný zvuk dvojito prepĺňaného šesťvalca je nadupaný, ako sa patrí a patrične buráca od voľnobehu až po maximálne otáčky. Ak sa zosilní kvalitným mufflerom, je až hrozivo fasinujúci.

No a zvuk audiosústavy so subwooferom za sedadlami je nezabudnuteľný. Musel predsa dávať kvalitné unisono duetko so zavíjajúcim agregátom. Brzdy Brembo, ktoré sú povinnou výbavou pri sporttech verzii tohto mimoriadne dynamického sršňa, ho dokážu spoľahlivo hamovať aj pri jazde z kategórie superšportových.