Nechladí vám klimatizácia? Zrejme uniká chladiaca náplň

Klimatizácia v aute
Novinky
Tlačová správa
Publikoval Denis

Najčastejším problémom, ktorý spôsobuje nefunkčnosť klimatizácie v aute je únik chladiaceho média. Stáva sa to pri všetkých typoch klimatizácií. V letných mesiacoch klimatizácia chráni vodičov pred vysokými teplotami v aute a nebezpečným prehriatím. Keď prestane fungovať je to nepríjemné. Je zaujímavé, že aj napriek veľkej obľube klimatizácie sa stále predávajú aj autá bez nej.

Správnu funkčnosť klimatizácie spoznajú motoristi jej sledovaním v prevádzke. „Ak sa teplota vzduchu pohybuje okolo 30°C, pri správne nastavenej klimatizácii by sa mala teplota vzduchu z výduchu ventilácie pohybovať okolo 10-15°C. Takýto studený vzduch v konečnom dôsledku vytvorí v kabíne vozidla požadovaných napr. 22°C. Kompresor klimatizácie by sa pri voľnobehu nemal u väčšiny áut vypínať. Rovnako tak akýkoľvek hluk vychádzajúci z kompresoru autoklimatizácie môže značiť problém,“ vysvetľuje vedúci servisu Mototechna Miloslav Knap.

Najčastejším problémom je únik chladiaceho média. Pri bežnej prevádzke dochádza k úniku média zväčša na pružných miestach, ako sú vysokotlakové hadice, ďalej tiež v miestach spojov jednotlivých dielov a v neposlednom rade na mechanicky poškodených častiach. K úniku chladiaceho média prichádza u všetkých typov klimatizácií. Niektorí výrobcovia vozidiel uvádzajú hodnotu prípustného úniku chladiaceho média za rok od 5 do 25 % množstva (hmotnosti) náplne. Ak nie je okruh naplnený dostatočným množstvom, znižuje sa účinnosť klimatizácie.

Krátka ukážka ako funguje systém klimatizácie v automobile:

Ďalším častým problémom klimatizačného okruhu je porucha klima-kompresoru. Významný vplyv na správny chod kompresoru má špeciálny vysoko viskózny olej. Tento olej má veľmi podobnú funkciu ako ten v motore vozidla a rovnako má tiež svoju životnosť. Zaisťuje premazávanie kompresora a tým jeho správny chod. Pri kontrole a údržbe klimatizačného okruhu je dobré dbať aj na výmenu tohto oleja. Obvyklé množstvo v okruhu je 10 – 15 g. Bez tohto oleja sa kompresor už po niekoľkých minútach poškodí a môže sa aj úplne zadrieť. „Preto pri servise vozidla odporúčame previesť odsatie zvyšku starého oleja a naplnenie nového. Odhaliť únik oleja je možné pridaním UV látky a posvietením UV lampou, vďaka ktorému budú miesta úniku viditeľné,“ radí Knap.

Dôležité je však predchádzať prípadným problémom a vedieť s klimatizáciou pracovať. Okrem pravidelného čistenia, dopĺňania a výmeny filtrov je dobré vypnúť klimatizáciu 5 - 10 minút pred dojazdom do cieľa jazdy a umožniť tak vyschnutie výparníka. Týmto krokom sa predchádza usádzaniu baktérií a v dlhodobom ohľade i nepríjemnému zápachu.

Aj napriek veľkej obľube klimatizácie sa stále predávajú aj autá bez nej. Prekvapivo však neplatí, žeby sa predávali horšie. Autá bez klimatizácie sú totiž zväčša po nenáročných motoristoch, ktorí s nimi nenajazdili veľa kilometrov. Bývajú preto v lepšom stave, čo je viac viditeľné čím je vozidlo staršie. Dobrú predajnosť si môžeme ilustrovať na Renaulte Thalia druhej generácie a na Peugeote 206. Tieto autá sa bez klimatizácie predávajú iba o 300 - 500 eur lacnejšie, ale tiež približne o 10 dní rýchlejšie. Dlhšie sa predáva typická Fabia prvej generácie z rokov 2005 - 2007, a to o 8 dní v porovnaní tej s klimatizáciou. Cena je nižšia o 700 - 800 eur,“ komentuje predajnosť áut bez klimatizácie generálna riaditeľka AAA AUTO Karolína Topolová.