Nebezpečné a neekologické. Toto sú top mýty zo sveta elektromobility
Neustále sa zvyšujúci záujem o elektromobily celkom prirodzene prináša aj svojich odporcov. Istá časť obyvateľstva má svoje dôvody, prečo im tento moderný druh dopravy „nevonia“. Časť odporcov veľakrát zámerne, a niekedy aj nevedomky, roznáša mýty o elektromobiloch, ktoré brzdia spoločnosť v napredovaní, a teda aj jej cestu k udržateľnejšiemu štýlu života. Ktoré mýty patria k tým, ktoré sa šíria najrýchlejšie?
Elektromobily nie sú také bezpečné
Jedným z častých argumentov, ktorými je elektromobilita kompromitovaná, je bezpečnosť samotných vozidiel. Elektromobily sú bezpochyby tak bezpečné, ako aj autá so spaľovacím motorom. Niektoré modely sú dokonca bezpečnejšie, keďže sú prešpikované najmodernejšími asistenčnými systémami, ktoré nepretržite vyhodnocujú aktuálnu situáciu na vozovke.
Vývojári mysleli aj na riziko požiaru pri nehode, ktoré sa snažia eliminovať odpojením batérie bezprostredne po náraze. Jedným z východiskových bodov tohto mýtu by teda mohol byť fakt, že požiar spôsobený horením batérie je ťažšie uhasiteľný. Ako protiargument by sa dala použiť skutočnosť, že takýto požiar nevzniká prudko a nárazovo, ale postupným pomalým rozhorením. A to dáva posádke v prípade nehody viac času na záchranu.
>Elektromobily sú nebezpečné pre chodcov
>Pri bezpečnosti ešte chvíľu ostaneme, pretože medzi mnohé neopodstatnené tvrdenia patrí aj údajné vyššie riziko spojené s tichou prevádzkou týchto vozidiel. Keďže sú prirodzene veľmi tiché, stávajú sa tak pre nepozorných chodcov a cyklistov potenciálne nebezpečnejšími ako hlučné vozidlá so spaľovacím motorom.
>Tento problém však pozornosti výrobcov a zákonodarcov neunikol, a tak sú všetky elektromobily zo zákona obdarené zvukovou signalizáciou, najmä pri nízkych rýchlostiach a pri cúvaní. Pri vyšších rýchlostiach je už elektromobil, podobne ako aj vozidlo so spaľovacím motorom, ľahko rozpoznateľný kvôli odporu vzduchu alebo hluku spôsobenému vďaka kontaktu pneumatík s vozovkou.
src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/caffc350-dc22-11ec-9562-af34c4296d0d/850px.jpg" alt="screenshot 2022-05-25 at 14.02.48.png" title="Screenshot 2022-05-25 at 14.02.48.png" uuid="82deaddb-9981-4f45-9946-c5c092b6cfac" author="" attribution="" license="" source=""/>
""/>
>>Elektromobily sa dlho nabíjajú
>>Tŕňom v oku odporcov elektrických automobilov sú najmä batérie, ktorých výdrž je pod drobnohľadom fanúšikov spaľovacích motorov. Je však nutné dodať, že väčšina majiteľov elektromobilov si svoje vozidlá nabíja cez noc v pohodlí svojho domova a tí šťastnejší aj na parkovisku pred pracoviskom.
>>Bežný menší elektromobil dokáže svoju batériu nabiť na 80 % kapacity za približne 4 hodiny, a to za využitia domáceho stojanu na nabíjanie. Čo znamená, že svoje vozidlo dokážete dostať do použiteľného stavu aj pri neskorom príchode z rodinnej oslavy a následne skorému rannému vstávaniu na výlet. Dnes sú však už k dispozícii aj stojany, ktoré dokážu elektromobil nabiť na dlhú cestu za menej ako hodinu, pričom vývoj a výskum v tejto oblasti neustále napreduje.
> src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/c5c26100-dc22-11ec-b8d6-c9fe33f01542/850px.jpg" alt="screenshot 2022-05-25 at 14.02.55.png" title="Screenshot 2022-05-25 at 14.02.55.png" uuid="934ba9bf-4a91-4865-a404-ce73cd23189c" author="" attribution="" license="" source=""/>
>>Batérie vydržia krátko a nedajú sa recyklovať
>>Trpkou témou je aj recyklácia znehodnotenej batérie. Vývoj batérií do elektromobilov sa za posledné roky posunul míľovými krokmi a vydržia vo vozidle aj niekoľko rokov. Avšak každá batéria narazí na svoj limit a stane sa nepoužiteľnou.
>>Našťastie, až takmer 98 % komponentov vyradenej batérie je recyklovateľných a môžu sa vrátiť späť do obehu. Tie lepšie články batérie sa môžu opätovne poskladať a dostanú sa na trh repasovaných akumulátorov, tie v horšom stave sa zase môžu využiť do batériových úložných systémov, kde poslúžia bezproblémovo aj ďalších 10 rokov.
> src="https://autoride.fra1.cdn.digitaloceanspaces.com/assets/c869d900-dc22-11ec-97f6-2370c5b64651/850px.jpg" alt="screenshot 2022-05-25 at 14.03.02.png" title="Screenshot 2022-05-25 at 14.03.02.png" uuid="b46354ce-39bf-43ea-8838-b92c93fda95e" author="" attribution="" license="" source=""/>
>>Výroba elektromobilu je neekologická
>>Ďalším častým argumentom je tvrdenie, že výroba elektromobilov je ešte väčšou záťažou pre prírodu ako výroba vozidiel so spaľovacím motorom. Ak by sme si však z elektromobilu odňali akumulátor, tak je výroba takéhoto vozidla rovnakou záťažou ako výroba jeho náprotivku.
>>Je pravdou, že najväčšou ekologickou záťažou je práve výroba batérie, kde je potrebné najmä lítium, no stačí sa pozrieť na to, koľko škody bolo napáchanej výrobou a prepravou ropy, či na ropné katastrofy, nehovoriac o ich negatívnom vplyve na prírodu.