Nárast zánovných áut a pokles ich cien na slovenskom trhu v roku 2024

Slovenský sekundárny trh so zánovnými automobilmi v minulom roku zaznamenal nárast ponuky o viac než 30 000 vozidiel, čo predstavuje 9,1-percentný rast v porovnaní s rokom 2023. Priemerný mesačný počet inzerovaných áut vzrástol z približne 4 950 na 6 700, čo naznačuje stabilný postcovidový rozvoj.

Zánovné vozidlá, ktoré sa definujú ako vozidlá s najazdenými do 50 000 kilometrov a maximálnym vekom päť rokov, sú často preferované pre svoju dostupnosť a nižšie ceny, ktoré sú v priemere o 40 % nižšie v porovnaní s novými vozidlami.

„Detailnejší pohľad na dáta ukazuje, že výrazne rástla ponuka dvoj až trojročných automobilov z firemných flotíl. Na sekundárny trh sa dostávajú autá z rokov 2021 až 2022, kedy nastal postcovidový predajný boom. Čo je veľký rozdiel oproti predchádzajúcim rokom, keď si ľudia a firmy v dôsledku nízkej ponuky nových áut držali svoje vozidlá dlhšie, a preto sa do obehu dostávalo menej týchto zánovných áut. Teraz je zrejmé, že sa situácia normalizuje,“vysvetľuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka spoločnosti AURES Holdings, ktorá len v minulom roku predala 15 650 zánovných automobilov.

Celkovo sme v našich autocentrách vlani zaznamenali medziročný nárast o 11 % a predali sme rekordných takmer 109 000 vozidiel,“ doplnila.

Zmeny v ponuke a cene zánovných áut

Priemerná mesačná ponuka zánovných vozidiel na trhu sa zvýšila, zatiaľ čo mediánová hodnota najazdených kilometrov klesla z 23 200 na 21 100. Doba, za ktorú si autá nachádzali nových majiteľov, sa predĺžila, keď priemerný počet dní v inzertnej ponuke vzrástol na 81.

„Veľmi zaujímavým údajom je, že mediánová cena nového automobilu vlani klesla na 27 346 eur z predvlaňajších 30 142, čo predstavuje pokles o 9,3 %. To je výrazne menej ako ročná miera inflácie, ktorá dosiahla 2,8 %. Znamená to, že autá nominálne aj reálne zlacneli, čo je pre Slovákov po dlhom čase dobrá ekonomická správa,“ hovorí Karolína Topolová.

Zloženie palív a populačnosť značiek

V oblasti palív sa ukazuje, že 45 % zánovných áut je poháňaných benzínom, zatiaľ čo iba 25 % je naftových. Nezaznamenal sa výrazný nárast hybridných vozidiel, avšak autá na elektrický pohon zaznamenali nárast ponuky o 113 %, pričom ich mediánová cena klesla na takmer 35 000 eur.

Škoda patrí medzi najpredávanejšie značky zánovných vozidiel na Slovensku s podielom 12,5 %. Nemá síce tretinový podiel ako západný sused, ale drží si 12,5 % a mediánovú cenu 24 000 eur. Za ním sú Volkswagen (8,8 %, 28 300 eur) a BMW (8,8 %, 60 400 eur), pričom v top 10 sú aj Mercedes, Hyundai, Kia, Toyota, Audi, Peugeot a Opel (3 %, 18 500 eur).