Najinzerovanejším zánovným autom roku 2017 bolo naftové Audi A4
Rastúcim trendom posledných rokov aj na Slovensku sú zánovné autá. Slovenskí motoristi, ktorí preferujú automobily s vekom do dvoch rokov, si mohli v minulom roku vyberať z väčšieho množstva vozidiel ako v roku 2016. Oproti ostatným krajinám Vyšehradskej štvorky, na Slovensku v ponuke vedú luxusnejšie modely. Ponuke dominujú jednoročné vozidlá s nájazdom 16 000 kilometrov*. Tieto výsledky vyplynuli z pravidelnej analýzy spoločnosti Mototechna, ktorá trh s ojazdenými automobilmi kontinuálne monitoruje a robí jeho hodnotenie.
Počas minulého roka v ponuke, rovnako ako v roku 2016, prevažovali automobily na naftový pohon nad benzínovými, v pomere takmer tri štvrtiny ku jednej. V ostatných krajinách Vyšehradskej štvorky bola ponuka vyrovnaná s miernou prevahou práve benzínových motorov. Alternatívne pohony sa u nás ani v prípade zánovných áut zatiaľ netešia veľkej obľube. Najviac z nich boli zastúpené hybridy, ktoré tvorili iba 1 % ponuky.
Rebríčku zánovných vozidiel na Slovensku v minulom roku dominovalo Audi A4, nasledované Audi A6, ktoré predbehli Škodu Superb a Octaviu, jednotku a dvojku roku 2016. Do prvej desiatky sa dostali aj ďalšie luxusnejšie značky ako BMW a Mercedes. V porovnaní s rokom 2016 z prvej desiatky inzerovaných vozidiel vypadol deviaty Volkswagen Golf, ktorý nahradil Mercedes E. „Luxusným lídrom v ponuke zodpovedala aj cena*, ktorá je najvyššia zo všetkých krajín Vyšehradskej štvorky. V minulom roku dosiahla 34 500 eur, oproti roku 2016 vzrástla o 1 000 eur. Tento trend je samozrejme ovplyvnený zlepšujúcou sa ekonomickou situáciou obyvateľov, ktorí si môžu dovoliť investovať do vozidiel viac finančných prostriedkov a splniť si tak svoje motoristické sny,“ komentuje ponuku automobilov riaditeľ značky Mototechna Stanislav Gálik.
Automobily na objednávku sú ďalším špecifikom ponuky inzerovaných vozidiel na Slovensku. Obchodníci často inzerujú vozidlá, ktoré fyzicky nie sú na Slovensku, ale vyskytujú sa v iných krajinách a dovážajú ich až na základe záujmu zákazníkov. „Aj tento fakt môže vplývať na cenu inzerovaných vozidiel a rozširovať ponuku luxusnejších modelov. Obchodníci sa takto snažia vyhovieť rastúcemu záujmu motoristov o zánovné vozidlá. Ten potvrdzujú aj naše predaje, ktoré oproti minulému roku vzrástli o 16 %,“ hovorí Stanislav Gálik a dodáva: „Motoristi kupujúci vozidlá zo zahraničia by mali byť veľmi opatrní. Takýto nákup poskytuje veľký priestor pre podvodníkov.“
Zánovné vozidlá, ktoré inzerenti ponúkali na internete mali najčastejšie jeden rok a mali najazdených 16 000 km. Najväčší výber bol v Trenčianskom kraji a najmenší v Prešovskom. Trenčania zároveň aj vyberali z najdrahších vozidiel. Najčastejšie inzerovaná cena jazdeniek v tomto kraji dosahovala 39 130 eur. Oproti roku 2016 klesla o približne 1 000 eur. Najnižšia cena bola v Prešovskom kraji, 17 935 eur.