Malé autá sú tradične hitom leta, najviac si ich kupujú začínajúci šoféri a seniori
Najlepšie sa predávajú Škoda Fabia
Napriek tomu, že v posledných rokoch je najväčší záujem o veľkopriestorové autá typu kombi, SUV alebo MPV, dopyt po malých vozidlách neklesá. Tento rok tvoria štvrtinu celkových predajov najväčšieho tuzemského predajcu jazdeniek – siete autocentier AAA AUTO. Tieto autá si najčastejšie kupujú mladí začínajúci šoféri a seniori, a to aj vďaka nízkej cene, úspornej prevádzke a „skladnosti“ v premávke i pri parkovaní. Priemerne za tieto vozidlá Slováci zaplatia 5 079 eur, pričom si radi priplatia za výbavu, a to aj na úkor vyššieho veku auta. Vyplynulo to zo štatistík spoločnosti AAA AUTO za prvý polrok 2019.
Za prvých šesť mesiacov sa v sieti AAA AUTO predalo viac ako dve tisíc malých áut, s priemernou cenou 5 097 eur. Záujem o vozidlá už tradične stúpol s príchodom teplejších dní. „Leto je spojené so začiatkom prázdnin, dovolenkami i cestami na chalupy. V túto dobu mladí ľudia, študenti, aj seniori riešia potrebu automobilu. Väčšina z nich netúži po väčších autách, ale skôr im vyhovujú menšie autá s potrebným komfortom, ako je napríklad klimatizácia alebo u mladšej generácie prepojenie s telefónom pre pohodlné počúvanie hudby či handsfree telefonovanie. Za nižšiu cenu si tak môžu zaobstarať auto s výkonnejším motorom a slušnou výbavou,“ uviedla generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva AURES Holdings, ktorá prevádzkuje medzinárodnú sieť autocentier AAA AUTO. „Tento rok dopyt po jazdených automobiloch ešte zosilnel vďaka pôžičkám dostupným aj pre mladú generáciu,“ doplnila.
Malé autá, o ktoré je medzi jazdenkami najväčší záujem, sú najčastejšie značky Škoda (30 %), Hyundai (7 %) alebo Renault (7 %). Najobľúbenejším modelom je Škoda Fabia (27 %), nasledovaná Renaultom Clio (4 %) a Citroënom C3 (4 %). Deväťdesiat percent týchto áut má benzínový motor, ale častejšie sa už objavujú aj vozidlá s alternatívnym pohonom. „Tým sa malé autá výrazne vymykajú z celkových štatistík predajov jazdeniek, kde aj napriek afére dieselgate stále prevláda dopyt po dieseloch,“ poznamenala Karolína Topolová.
Priemerne majú najazdených 96 058 km, vek 9 rokov a najčastejšiu motorizáciu 1.2. Len 5 percent malých áut má automatickú prevodovku. Významne rastie dopyt po komfortnej výbave, kedy je aspoň manuálna klimatizácia nevyhnutnosťou a samozrejmosťou začína byť i USB a bluetooth pripojenie. Až 68 percent áut je vo verzii hatchback a 28 percent má tempomat. Najobľúbenejšími farbami sú červená (19 %), biela (16 %) a modrá (16 %).