AUTORIDE

Lexus testuje: Automatika a dva volanty. Ako dopadol test elektroniky?

Lexus autonómne auto
Novinky
Publikoval Denis  

Po testovacej trati amerického Toyota Research Institute (TRI) jazdí biely Lexus LS 600 hL so strešnými kamerami. Prítomnosť mnohých senzorov neprekvapuje – napokon, ide o testovací automobil. Prekvapiť môžu dva volanty...

Pri tomto vozidle ide o novú, dokonalejšiu verziu testovacieho autonómneho automobilu s názvom Platform 2.1. Slúži na testovanie pokročilých asistenčných funkcií vodiča v dvoch rôznych režimoch - Chauffeur (šofér) a Guardian (strážca). Chauffeur je systém plne automatizovaného riadenia vozidla, zodpovedajúci úrovni 4/5 podľa SAE (riadenie schopné viesť vozidlo bez človeka), zatiaľ čo Guardian má za úlohu pomáhať vodičovi v nebezpečných situáciách tak, aby predišiel nehode.

Obsah

Bez vodiča

Ako auto reaguje samé bez vodiča? V prvom prípade ide vozidlo riadené automatom zákrutami. Keď sa za zákrutou neočakávane objaví balík sena, auto ho plynulo obíde a oblúkom sa vráti do svojho jazdného pruhu. V druhej situácii ide autonómne auto v pravom pruhu, v ľavom sa paralelne pohybuje iné vozidlo. Nebezpečná situácia za zákrutou - pruh je zablokovaný stojacim automobilom. Autonómny Lexus spomalí, aby prepustil auto, ktoré ide vedľa neho a potom zmení jazdný pruh, zaradí sa za vozidlo ktoré prepustil a za prekážkou sa vráti do svojho pruhu. Všetko bez účasti vodiča.

Digitálny anjel strážny

Guardian umožňuje vodičovi vychutnávať si jazdu. Je pripravený zasiahnuť v prípade nebezpečenstva, napríklad, ak vodiča postihne mikrospánok. Kamera na prístrojovej doske monitoruje oči vodiča. Ak zaznamená, že zatvoril oči a prestáva kontrolovať jazdnú dráhu, prevezme riadenie vozidla a zvukom i optickými signálmi informuje o svojom zásahu. Rovnako reaguje aj na náhlu zmenu situácie na vozovke: predchádzajúce vozidlo náhle zmení jazdný pruh, aby sa vyhlo prekážke. Automat reaguje omnoho rýchlejšie ako človek a plynulo obíde objekt ležiaci na ceste. Signálmi informuje vodiča o zásahu, a ten môže znova prevziať kontrolu nad vozidlom.

A načo je v testovacom Lexuse druhý volant? Tu je vysvetlenie: cieľom testov je preskúmanie procesu preberania kontroly automatu od človeka a naopak. Keďže scenár pokusov zahŕňa aj oneskorené alebo netypické reakcie vodiča, pre každý prípad vedľa sedí človek s druhým volantom a pedálmi.