Hybridy sa mrazu neboja. Ako obstála Toyota C-HR pri teplote -20 stupňov?
Britská Toyota 24 hodín mrazila hybridný model Toyota C-HR Hybrid pri teplote -20 stupňov a systematicky ho polievala vodou. Auto bolo nakoniec pokryté hrubou vrstvou ľadu. Ale hybridný crossover aj napriek tomu bez problémov vyrazil na cestu.
Ako si vedia hybridné automobily poradiť so zimou? Cars.com otestoval Prius štvrtej generácie, ktorý sa s Toyotou C-HR delí o tú istú platformu a hybridný pohon. Auto na celoročných pneumatikách sa na nespevnenej ceste pri mínusových teplotách správalo ako každé vozidlo s pohonom predných kolies – pri vhodne zvolenej rýchlosti si držalo stopu a bez problémov vchádzalo do zákrut. Hybridný systém nemal problémy pri naštartovaní vozidla po mrazivej noci (-9,4 °C). Za týchto podmienok sa najprv naštartoval benzínový motor, ktorý vytvoril teplo pre klimatizáciu.
Obsah
Ako zdôrazňuje portál HowStuffWorks.com, vlastníci hybridov sa nemusia obávať o funkčnosť trakčnej batérie ani pri veľmi nízkych teplotách. Rovnako Toyota, ako aj iní producenti hybridov zaručujú bezproblémový štart elektromobilov až do teploty -30 ° C. Každý užívateľ mobilného telefónu vie, že v mraze môže telefón odmietnuť poslušnosť, ale trakčných batérií v elektromobiloch sa to netýka.
Hybrid 4x4 na snehu a ľade
Vodiči, ktorí sa nechcú vzdať rýchlej jazdy ani počas zimy, si môžu vybrať vozidlá 4x4. Toyota RAV4 Hybrid s pohonom E-Four má čo ponúknuť fanúšikom rýchlej jazdy po diaľnici, ako aj pri terénnej jazde na snehu a ľade. Je to najrýchlejšia verzia tohto modelu – auto s výkonom 197 kW sa rozbieha z 0 na 100 km/h za 8,3 s. Toyota RAV4 s pohonom 4x4 dostala pod kapotu hybridný systém E-Four vo verzii s predným pohonom aj vo verzii s pohonom všetkých štyroch kolies. O pohon zadných kolies sa stará dodatočný elektromotor s výkonom 68 koní. Tretí elektromotor plní predovšetkým funkciu generátora, získavajúceho energiu z brzdenia, avšak v prípade veľkej spotreby energie dodatočne poháňa vozidlo.
A ako vychádza hybridný RAV4 z porovnania so spaľovacou konkurenciou? Centrum AMCI Testing, najväčšie nezávislé testovacie centrum v USA, ktoré sa venuje testovaniu automobilov pri nízkych teplotách, vykonáva ročne stovky testov. Experti centra porovnávali správanie sa na snehu a na ľade u piatich SUV-čiek - Honda C-RV AWD, Jeep Cherokee Latitude 4x4, Subaru Forester 2.5i, Chevrolet Equinox AWD a Toyota RAV4 Hybrid s pohonom AWD-i, známym v Európe ako E-Four.
SUV-čko Toyota ukázalo na snehu a ľade vyššiu účinnosť aktívnych bezpečnostných systémov ako konkurenti. Hybridný RAV4 sa zastavil na ľade z rýchlosti 30 míľ za hodinu na nulu na vzdialenosti 73 m (Subaru Forester 82 m, Chevrolet 84,7 m a Jeep 91,4 m, Honda C-RV AWAD 95,7 m).RAV4 Hybrid si najlepšie poradil aj pri rozjazde na klzkom povrchu. V tomto teste všetky vozidlá štartovali z 0 km/h a mali čo najrýchlejšie prekonať trasu 30 m idúc ľavými kolesami po snehu a pravými po ľade. Toyote RAV4 Hybrid sa to podarilo za 4,8 s. V poslednom teste hybridný RAV4 dosiahol najlepšiu trakciu v zákrute pokrytej snehom.
SUV pripravené na zimu
Toyota RAV4 Hybrid je štandardne vybavená varovným systémom nežiaduceho vybočenia z jazdného pruhu a kontroly trakcie, ktorý pomáha predísť šmykom, ako aj asistentom rozjazdu do kopca. Aby sa auto lepšie držalo na ceste, je vhodné používať zimné pneumatiky. RAV4 je vybavený hliníkovými ráfikmi s priemerom 17 alebo 18 palcov s zimnými pneumatikami Nokian WR SUV3. K výbave RAV4 dobre pripravenému pre zimné výjazdy patria ostrekovače svetlometov, vyhrievané ostrekovače čelného skla, vyhrievané športové sedadlá vpredu aj vzadu aj volant a vyhrievanie vonkajších spätných zrkadiel. O optimálnu teplotu vo vnútri vozidla sa stará dvojzónová klimatizácia. Lyžiari určite ocenia strešné nosiče, ktorými je bežne vybavený model RAV4 vo verzii Selection.
Spotreba paliva a ecodriving
Zimné podmienky znamenajú vyššiu spotrebu paliva v každom aute bez ohľadu na typ pohonu. Ale keďže hybridy ho potrebujú už pri štarte menej ako konvenčné vozidlá, budú aj v zimných podmienkach úspornejšie. Vodič im môžeme pomôcť dodržiavaním niekoľkých zásad. Po prvé, pred jazdou je potrebné zbaviť auto snehu – dodatočná vrstva snehu zvyšuje odpor vzduchu. Veľmi dôležité je odstrániť sneh z prednej mriežky masky, aby sme neblokovali prísun kyslíka do motoru. Keď teplota poklesne, je potrebné skontrolovať tlak vzduchu v pneumatikách, pretože studený vzduch zmenšuje svoj objem. Vhodné je skontrolovať aj hladinu kvapalín a nezabudnúť na nemrznúcu zmes do odstrekovačov. Zásady ecodrivingu hovoria aj to, že nemáme voziť v kufri nepotrebné veci. Ak však hrozí reálne nebezpečenstvo, že uviazneme v snehu, treba mať so sebou menšie vrecko s pieskom a lopatku. Tento drobný ústupok nás môže zachrániť v nejednej krízovej situácii.