logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Francúzski demonštranti zničili viac ako polovicu dopravných kamier vo Francúzsku


Napriek tomu, že chaos z ulíc Paríža je oproti jeseni minulého roku pomaly na ústupe, demonštranti nechcú ustúpiť. Konflikt medzi demonštrantami, známymi najmä ako Gilets Jaunes (žlté vesty) a vládou stále pretrváva, no demonštranti začali sabotovať dopravné kamery.

Výsledkom tejto sabotáže nie je len niekoľko nefunkčných dopravných kamier, práve naopak. Z odhadovaných 3200 dopravných kamier vo Francúzcsku je až 60% z nich nefunkčných, pričom mnohé z nich boli nadobro zničené, iné znefunkčnené tak, aby neboli schopné monitorovať rýchlosť počas celého dňa.

Dopravné kamery sú pre žlté vesty symbolickým cieľom a rôzne akcie započali už začiatkom Novembra 2018 ako odpoveď na zdraženie nafty a benzínu. No okrem zvýšenia cien palív sa na prezidenta Emmanuela Macrona zniesla kritika aj kvôli rozširovaniu dopravných kamier na francúzskych cestách a znížené rýchlostné limity.

Existuje niekoľko typov dopravných kamier, no demonštranti dokázali, že majú rôzne spôsoby a metódy na to, aby ich znefunkčnili či zničili. Na znefunkčnenie niektorých postačila obyčajná lepiaca páska či práve žltá vesta obmotaná okolo kamery. Iné stačilo zasprejovať. V tých extrémnejších prípadoch demonštranti kameru podpálili.

Mnohí vodiči si tak môžu na viacerých úsekoch užívať vyššiu rýchlosť bez toho, aby sa obávali pokuty za prekročenie maximálnej povolenej rýchlosti na danom úseku. Vláda však kritizuje Žlté vesty a tvrdí, že dopravné kamery neslúžia len na rozdávanie pokút a plnenie štátnej kasy, ale práve na zníženie počtu dopravných nehôd.

Rýchlosť na cestách vo Francúzsku sa podľa odhadov zvýšila o 20 percent

Podpálené kamery sa dajú opraviť len ťažko. Tie, ktoré boli zalepené páskou či poškodené sprejom, dokážu stále monitorovať rýchlosť, nedokážu však vydať pokutu, pretože nie sú schopné odfotiť auto a značku. Podľa vládnych štatistík sa od Decembra 2018 vo Francúzsku zvýšila priemerná rýchlosť až o 20%, keďže vodiči nie sú nútení zdvihnúť nohu z plynového pedálu.

Francúzske autority sa spoliehajú na dopravné kamery od roku 2004. Dočasným riešením tejto situácie je podľa vlády a polície monitorovať rýchlosť manuálne - polícia si musí zobrať si potrebné vybavenie a merať rizikové úseky kým sú dopravné kamery na daných úsekoch nefunkčné.

Opraviť drobné poškodenia kamier môže výjsť na niekoľko stoviek eur, no výmena zhorenej dopravnej kamery sa môže podľa odhadov vyšplhať až na 100 000 eur. Teoreticky by peniaze za pokuty mali slúžiť práve na opravu dopravných kamier či ich výmenu, čo by mal byť aj tento extrémnejší prípad viac ako 2000 nefunkčných dopravných kamier po celej krajine.

Ako absolútne riešenie vidia francúzske autority pokročilý typ dopravných kamier, ktoré je ťažké zničiť, pretože sú umiestnené 4 metre nad vozovkou. Podľa odhadov bude až 6000 takýchto dopravných kamier monitorovať rýchlosť a vozovku na francúzskych cestách už do roku 2020 a predpokladá sa, že mnohé z nich nahradia práve zničené dopravné kamery.