Držíte volant v polohe „o desať dve“? Robíte chybu
Mnohí si ešte pamätajú poučku z autoškoly, že správne držanie volantu je v polohe „o desať dve“. Toto pravidlo však platilo pri starých autách s veľkým volantom a bez posilňovača. U súčasných áut je trend úplne iný. Sieť autocentier AAA AUTO prináša niekoľko spoľahlivých rád, ako sa vyvarovať starých zlozvykov a osvojiť si správny spôsob šoférovania.
Kedysi odporúčané držanie „o desať dve“ malo svoj dôvod u starších áut s obrovskými vencami volantov bez airbagov, kedy bolo treba mať na zatáčanie silu ako kormidelník na lodi. „Význam polohy „o desať dve“ stráca zmysel predovšetkým v tom, že ruky nevedú volant presne a nestabilizujú sa. Pri náhlom manévri nemôžete otočiť volantom o taký uhol, ako je potrebné. Preto, v prípade dnešných menších volantov s posilňovačmi riadenia a airbagmi, je jediná správna poloha držania v polohe „trištvrte na tri,“ vysvetľuje Petr Vaněček, prevádzkový riaditeľ siete autocentier AAA AUTO.
Iné spôsoby môžete pustiť z hlavy, hlavne obľúbenú frajerskú jednoručku tzv. „9“ alebo nonšalantnú „o desať pol ôsmej.“ Možno síce šofér pôsobí v tejto polohe viac cool, ale verte, že v kritickej situácii nič nevyriešite a hlavne nebudete mať dostatok času volant správne uchopiť. Naviac hrozí, že pokiaľ dôjde ku kolízii, tak vám ruky, ktoré smerujú cez volant, vystrelený airbag môže vážne zraniť.
To, čo je dobré pre pilotov F1, je dobré v zásade pre každého šoféra. Môžete si sami vyskúšať, že pri správnom držaní volantu otočíte kolesá výraznejšie, než s rukami v inej polohe. Vozidlo tak máte plne pod kontrolou a dokážete bleskovo zareagovať na prípadnú krízovú situáciu. Rovnako dôležité je uvoľnené držanie volantu. Predídete tak únave a kŕčom v rukách a zároveň budete oveľa lepšie „cítiť“ informácie, ktoré vám automobil prostredníctvom volantu posiela.
Podobne stojí za zmienku aj správne sedenie za volantom. Sedadlo šoféra nie je plážové ležadlo, takže by ste nemali za volantom ležať, ale ani sa hrbiť s nosom prilepeným na prednom skle. „Nastavte si sedadlo tak, aby nohy boli pri zašliapnutí pedálov pokrčené v kolenách a dotýkali ste sa operadla celou plochou chrbta. Vďaka tomu budete prirodzene vnímať polohu vozidla za jazdy a včas ucítite prípadný prichádzajúci šmyk. Pokiaľ pred seba natiahnete ruku, volant by ste mali mať na úrovni hodiniek na vašom zápästí,“ radí Petr Vaněček.
Správnym držaním volantu predídete mnohým nebezpečným situáciám a v prípade, že sa do nej predsa len dostanete, budete mať väčšiu šancu ju včas a úspešne vyriešiť. Je výhodnejšie naučiť sa držať volant v polohe „trištvrte na tri“ skôr, než bude „päť minút po dvanástej“.