Česko má štyri vodíkové stanice, väčšina krajín EÚ žiadnu

Vodíková mobilita, ktorá sa považuje za jedno z riešení na znižovanie emisií v doprave, je súčasťou Národného akčného plánu čistej mobility. Podľa analýzy webu cistadoprava.cz je v celej EÚ aktuálne k dispozícii 269 verejných vodíkových čerpacích staníc.

Najviac vodíkových staníc má Nemecko (113), nasledované Francúzskom (62) a Holandskom (49). Spolu tak tieto tri krajiny tvoria až 83,3 % všetkých staníc v EÚ. Naopak, v 16 členských štátoch EÚ vodíkové stanice zatiaľ úplne chýbajú.

Vodíková infraštruktúra v Českej republike

Česká republika má čtyři vodíkové stanice, většina zemí EU nemá žádnou

V Česku sú všetky štyri vodíkové stanice vybavené na plnenie pri tlaku 700 bar. „Webovú aplikáciu sme vyvinuli s cieľom systematického monitorovania, analýzy aktuálneho stavu a dynamiky rozvoja vodíkovej infraštruktúry v kontexte dopravného sektora. Aplikácia poskytuje komplexný prehľad o projektoch výstavby plniacich staníc a zariadení na výrobu vodíka, vrátane ich zaradenia do jednotlivých fáz realizácie,“ vysvetľuje Bronislav Vahalík, vedúci Oblasti vodíkových technológií Centra dopravného výskumu.

Centrum dopravného výskumu od januára 2023 vedie ambiciózny projekt s názvom Národné centrum vodíkovej mobility (NAHYC-m), ktorého cieľom je urýchliť využívanie vodíka v doprave v Česku. Vodíková revolúcia tak naberá na obrátkach – Ministerstvo dopravy navyše plánuje už do konca marca vyhlásiť dve nové výzvy na rozvoj vodíkových čerpacích staníc.

Vodíková mobilita v EÚ - stále na začiatku, no s potenciálom

„V Českej republike je aktuálne v prevádzke 29 osobných vozidiel s vodíkovým palivovým článkom (FCEV), pričom najviac zastúpeným modelom je Toyota Mirai (23 vozidiel), nasledovaná modelom Hyundai Nexo (6 vozidiel). Z hľadiska regionálneho rozloženia registrácií dominuje hlavné mesto Praha s 21 vozidlami, nasleduje Moravskoslezský kraj so 4 vozidlami. V Stredočeskom kraji sú registrované 2 vozidlá, zatiaľ čo Karlovarský a Ústecký kraj evidujú po jednom vozidle. V roku 2024 nebolo v Českej republike zaregistrované žiadne nové vozidlo FCEV, pribudlo iba jedno jazdené,“ komentuje Lukáš Kadula z Centra dopravného výskumu.

Ukazovateľ pomeru počtu FCEV na jednu vodíkovú čerpaciu stanicu (FCEV/H2) ukazuje, ako je vodíková mobilita v Európe rozvinutá. Priemerne na jednu stanicu pripadá 21 vodíkových áut, no rozdiely medzi krajinami sú výrazné. Najviac ich má Poľsko (67), naopak najmenej Dánsko (6) a Česko (7).

Celkový trend ukazuje, že vodíková mobilita v EÚ je stále len na začiatku. Hlavnú rolu v jej adopcii hrajú predovšetkým Nemecko, Francúzsko a Holandsko. Stále však zostáva otázkou, aký potenciál má vodík v porovnaní s batériovými elektromobilmi.

Pre porovnanie – v EÚ jazdí už vyše 6,5 milióna batériových elektromobilov, ktoré majú k dispozícii viac než 880 000 verejných nabíjacích bodov. V Česku je ich takmer 6 400. Vodík má teda čo doháňať, no infraštruktúra sa postupne rozrastá.

Česká republika má čtyři vodíkové stanice, většina zemí EU nemá žádnou