AUTORIDE | Web o autách od autíčkarov

Ako bojovať proti zahmleným oknám? 

Publikované

Zima je obdobie, ktoré nemilosrdne otestuje stav ventilácie každého automobilu. Máme, samozrejme, na mysli zahmlené okná. Sieť ProfiAuto vám napovie, čo môže spôsobovať tieto problémy, a ako ich riešiť.

Prvý krok, ktorý by mal priniesť okamžitý účinok, je dôkladne umyť okná z oboch strán kvalitnou a účinnou odmasťovacou kvapalinou. Neznie to ako nič objavné, avšak mnohí vodiči umývajú sklá iba zvonka a zvnútra ho iba „utierajú“, pretože nie je ľahké ho poriadne vyčistiť. A preto pripomíname – urobte to hneď na začiatku.

Obsah

Postupujte metodicky

Ďalší krok je kontrola podlahovej krytiny pod koberčekmi. Cieľom je, ako inak, nájsť vlhkosť. Ak ju objavíme, bude naozaj nevyhnutné zistiť príčinu – možno niekde podlaha netesní v dôsledku korózie alebo sa upchali odtoky kondenzovanej vody z klimatizačného systému. Bohužiaľ, bez vyriešenia týchto problémov nedôjde k žiadnemu väčšiemu zlepšeniu. Vkladanie novín či rozsypanie podstielky je len polovičné riešenie. Áno, vlhkosť sa vsiakne, ale s ďalšími zrážkami sa objaví nová, takže sa sklá začnú opäť zahmlievať.

A teraz nastal čas zistiť stav kabínového filtra. Znečistený, preplnený filter je najčastejšia (okrem podlahovej vlhkosti) príčina zaparených okien. Čiže pri nedostatočnej viditeľnosti ho musíme čo najskôr vymeniť.

„Mnohí vodiči si kladú otázku: má zmysel meniť kabínový filter bez profesionálneho odstránenia plesní či dezinfekcie systému? Naozaj to nie je ideálne riešenie, ale nepochybne pomôže proti zahmlievaniu okien,“ vraví Jindřich Krejčí, riaditeľ projektu ProfiAuto v Českej republike a na Slovensku. „Systém napokon môžete dezinfikovať aj sami. Nie je to síce ako keď navštívite autoservis a postarajú sa o to profesionáli, ale ak techniku použijete správne, problém to aspoň do určitej miery vyrieši.

Pri príležitosti výmeny filtra je prirodzene dobré čo najlepšie vyčistiť aj priehradku, v ktorej sa nachádza. Ideálne bude použiť vysávač. Fúkanie stlačeného vzduchu je riskantné, pretože môže do celého systému vniesť nečistoty.

Čo možno neviete

Okrem bežných dôvodov zahmlievania okien vyššie sa pozrime na ďalšie tri, ktoré nie sú také časté.

Po prvé, a to mnohí nevedia, všetky autá majú okrem prívodov vzduchu v kabíne aj vývody. Najčastejšie ich nájdete v priestore zadnej police, zadných stĺpikov a na rôznych miestach v kufri. Preto sa oplatí vytiahnuť z batožinového priestoru všetko, čo sa dá, a to aj vrátane čalúnenia, a hľadať niečo, čo pripomína ventilačné mriežky či pružné, odnímateľné plastové uzávery. Skontrolujte, či sú priechodné, a či nie sú upchaté napríklad niečím, čo neustále vozíte v kufri.

Druhá vec je vykurovací systém. Musí byť vzduchotesný a výkonný. Dokonca aj drobné netesnosti vyhrievania vytvárajú usadeniny na sklách. Môžete cítiť aj charakteristický pach glykolu. Ak sa auto dostatočne nezahrieva, je ťažké na jeseň a v zime dobre vysušiť interiér, a preto tento problém odbúrajte trebárs výmenou termostatu. V niektorých modeloch, napr. v Peugeote 407, sa často kazí regulácia prívodu vzduchu (nedá sa nastaviť teplota či nasmerovať prívod vzduchu tam, kde treba). Práve v takomto vozidle oprava vyžaduje demontáž palubnej dosky, vďaka čomu je oprava ťažká a časovo náročná. Bude však dobré sa s touto záležitosťou vysporiadať čo najskôr.

Nakoniec nezabúdajme na kontrolu kvality prevádzky elektrického ohrevu zadného okna (ako aj predného, ak je ním vybavené). Elektrické nahrievanie si veľmi rýchlo s parou poradí, čiže ak ho máte – malo by správne fungovať. Každý vodič by mal byť schopný skontrolovať či vymeniť poistky. Ak je problém v inštalácii, oplatí sa navštíviť najbližší autoservis v sieti ProfiAuto.

„Zahmlené okná sú veľmi častý problém. Našťastie sa to vo väčšine prípadov dá efektívne vyriešiť za nízke náklady,“ hovorí Jindřich Krejčí, riaditeľ projektu ProfiAuto v Českej republike a na Slovensku. „Pre vaše vlastné pohodlie a bezpečnosť odporúčame odstrániť tento problém čo najskôr, kým nebudú vonkajšie podmienky ešte horšie.“