Menej predávané značky jazdených áut prekvapujú svojou stabilnou ponuku na trhu aj v dobe krízy
Jazdných vozidiel na trhu ubudlo. V auguste bolo v inzertných ponukách na slovenskom trhu v porovnaní s júlom o 3 tisíc ojazdených áut menej, celkovo 49 567. Hlavnou príčinou poklesu je stále sa predlžujúce riziko koronavírusu a s ním spojené pomalšie tempo rastu dopytu aj ponuky ojazdených automobilov. Aj napriek tomu, že u väčšiny zákazníkov obľúbených a dobre známych modelov sa počet inzerovaných kusov znižuje, menej frekventované značky áut si zachovávajú svojich skalných priaznivcov a ich ponúkaný počet je minimálne stabilný. Vyplynulo to z analýzy siete AAA AUTO, ktorá kontinuálne monitoruje trh ojazdených automobilov v celej strednej Európe.
Analýza spoločnosti AAA AUTO, ktorá pravidelne vyhodnocuje ponuku automobilov od súkromných inzerentov, bazárov a firiem, ukázala, že augustová ponuka sa oproti predchádzajúcemu mesiacu početne znížila. V auguste si mohli Slováci vyberať z celkovej ponuky 49 567 vozidiel. Najbežnejší stav na tachometri bol úrovni 168 000 km, vek ojazdených automobilov sa držal na hodnote 9,8 roku. Cena ojazdených áut sa v auguste pohybovala najčastejšie okolo 6 000 eur a oproti júlu tak klesla o 200 eur.
Segment, ktorý si na trhu ojazdených automobilov prekvapivo drží svoju pozíciu, sú menej obvyklé značky. Tie majú síce menej potencionálnych zákazníkov, ich silnou stránkou je však vysoká miera vernosti k danej značke. Idea o vozidlá, ktoré na cestách nie sú tak bežné, skalní priaznivci týchto automobilov však majú neotrasiteľnú základňu. Značiek ako Subaru, Saab, Jaguar, Daewoo či Chrysler nie je a slovenských cestách až také veľké množstvo, no v inzertných ponukách sa objavujú pravidelne. Aktuálnu stabilitu dokazuje napríklad Subaru. Zatiaľ čo Škodovka zaznamenala v inzertných ponukách v auguste medzimesačný pokles o 6,6 %, počet ponúkaných vozidiel Subaru bol o 8,7 % vyšší.
Počet menej frekventovaných vozidiel v ponuke je oproti známym značkám niekoľkonásobne nižší. Príčinou je práve nižšie povedomie o týchto autách, horšie dostupné servisné miesta či náhradné diely alebo aj netradičné využívané technológie. Na druhej stranu si menej bežné značky automobilov kupujú vo väčšine prípadov súkromní majitelia a tieto autá spravidla nepochádzajú z firemných fleetov. „Aj keď je skupina týchto vozidiel a hlavne záujemcov o ne špecifická, snažíme sa myslieť aj na týchto skalných priaznivcov a mať v našej ponuke vždy aspoň niekoľko kusov spomínaných menej bežných značiek a modelov,“ vysvetľuje Karolína Topolová, generálna riaditeľka a predsedníčka predstavenstva skupiny AURES Holdings, prevádzkovateľa siete autocentier AAA AUTO.
Pomyselný rebríček ojazdených vozidiel s najväčšou ponukou na trhu v auguste tradične viedla Škoda Octavia nasledovaná Škodou Fabia a Volkswagenom Passat.
Rebríček TOP 10 najinzerovanejších ojazdených áut za august 2020
Č. | Model | Počet ks. | Č. | Značka/model | Počet ks. |
1. | Škoda Octavia | 3 763 | 6. | BMW 3 | 1 216 |
2. | Škoda Fabia | 1 981 | 7. | Audi 4 | 949 |
3. | Volkswagen Passat | 1 896 | 8. | Audi 6 | 845 |
4. | Volkswagen Golf | 1 830 | 9. | BMW 5 | 830 |
5. | Škoda Superb | 1 305 | 10. | Ford Focus | 624 |