9 najlepších vecí, ktoré svetu priniesol Hyundai

PD_Range_18_rgb_m
Zaujímavosti
Publikoval Denis

Stáva sa čoraz väčším miláčikom ľudí po celom svete. Slováci nie sú výnimka. Kvalita za rozumnú cenu je hlavnou devízou, prečo začíname presadať z európskych áut práve do áut značky Hyundai. Že máte Kiu? V článku sa dozviete, že aj za ňou stojí silný Hyundai. Technikou nabité vozidlá už aj v strednej triede potvrdzujú heslo "za málo peňazí veľa muziky", pretože v rámci ceny ponúkajú pridanú hodnotu.

Ak uvažujete nad kúpou alebo už parkujete v garáži korejského miláčika, určite Vás bude zaujímať pár zaujímavosti. Pridáme pár veci, ktoré “upiekolHyundai a dnešný svet si bez neho neviete predstaviť. Pohodlne sa usaďte a začítajte sa.

Obsah

Hyundai nie sú iba autá

Hyundai Group sa ani zďaleka nezameriava iba na automobilový trh, jej aktivity siahajú od strojárenstva, stavby lodí, elektroniky a ďalších odvetví až po činnosť, ktorou je u nás táto spoločnosť azda najviac známa, a tou je výroba automobilov.

Od svojho založenia v roku 1947 Chung Ju Yung-om sa jej činnosti neustále rozširovali, spočiatku išlo o stavebné činnosti pod názvom Hyundai Construction, v roku 1967 bola založená divízia Hyundai Motor Company, ktorá bola po zakúpení Kia Motors koncom storočia pretvorená na Hyundai Kia Automovie Group. Pokiaľ teda vlastníte Kiu, patríte pod Hyundai.

Vďačíme mu za veľa stavieb

Keďže ako sme už spomínali, Hyundai bol založený ako stavebná spoločnosť, od svojho počiatku sa venovala rôznym stavbám, no Hyundai pritom zašiel oveľa ďalej. K svojim stavbám môže zaradiť obrovské projekty, ku ktorým patria najmä mosty, mrakodrapy, priemyselné komplexy či lodenice.

Bangabandhu Bridge, Bangladesh

Bangabandhu Bridge

Možno práve vy osobne nevďačíte Hyndaiu za tieto stavby, no spomínaný most Bangabandhu v Bangladéši vytvoril strategickú väzbu medzi západnou a východnou časťou Bangladéša, vďaka ktorej vzniklo mnoho príležitostí pre obyvateľov a zároveň podporila regionálny obchod v celej krajine.

Medzi ďalšie stavby patria:

  • Masan Changwon Grand Bridge (Južná Kórea)

  • Ulsan Grand Bridge (Južná Kórea)

  • Hyundai Motor Ulsan complex (Južná Kórea)

  • Singapore Suntec tower project (Singapur)

Hyundai Pony

1986 Hyundai Pony

Hyundai Pony bol pre Hyundai premiérou, ak hovoríme o prvom masovo vyrábanom automobile tohto výrobcu. Svetlo sveta uzrel v roku 1975 a išlo o výtvor piatich skvelých britských inžinierov, pričom o rok neskôr začal Hyundai po prvý raz vyvážať svoje automobily do zahraničia. Do Európy síce zamieril až v roku 1978, no zaujímavosťou je, že vo Veľkej Británií sa stal vôbec prvým korejským automobilom, ktorý sa na tamojšom trhu začal predávať.

Tento automobil s pohonom zadných kolies s drobným štvorvalcovým motorom pod kapotou bol ponúkaný vo viacerých karosárskych verziách - od hatchbacku, sedanu až po kombi. V prípade hatchbacku mu dizajn od Italdesign Giugiaro dodal šmrnc a motor s prevodovkou pochádzal od Mitsubishi.

Hyundai sa však pokračoval s vývozom aj do Severnej Ameriky, konkrétne do Kanady, nie však do Spojených štátov, v ktorých paradoxne Hyundai Pony nespĺňal federálne emisné normy. Na kanadskom trhu však Pony naozaj zažiaril a prevýšil očakávania, keďže sa tam stal najpredávanejším automobilom.

Zachoval originalitu aj po prebratí Kia Motors

Ako už bolo spomenuté, koncom minulého storočia sa Hyundai postaral o prevzatie Kia Motors, takže Kia Motors je v súčasnosti členom skupiny Hyundai Kia Automotive Group. Samozrejme ako mnohé ďalšie skupiny výrobcov automobilov, niektoré modely môžu zdieľať napríklad štruktúru karosérie, no aj napriek tomu Hyundai a Kia operujú nezávisle, aspoň čo sa marketingu, brandingu a dizajnu týka.

Vďaka tomu môžeme medzi automobilmi značky Hyundai a Kia nájsť značné rozdiely, čo je v konečnom dôsledku len dobre, pretože autá si držia svoju originalitu a nie sú postavené na jednej šablóne. Samozrejme nájdeme podobnosti, no nie v takej miere, aká je badateľná v prípade iných výrobcov automobilov, ktorí patria pod jednu skupinu.

Zamestnáva viac ako 100 000 ľudí

Samotná divízia Hyundai Motor Company zamestnáva viac ako 100 000 ľudí po celom svete a prevádzkuje najväčší automobilový výrobný závod Ulsan v Južnej Kórei. Ročná výrobná kapacita tohto závodu dosahuje zhruba 1,5 milióna jednotiek, pričom pozostáva z piatich nezávislých výrobných oddelení.

Vďaka obrovskému priestoru len na tomto mieste pracuje zhruba 34 000 ľudí.

Vyriešil dieru na trhu v Spojených štátoch

V roku 1986 začal Hyundai predávať svoje automobily aj v Spojených štátoch a toto načasovanie bolo doslova geniálne. Väčšina výrobcov automobilov v Spojených štátoch sa totiž v tom čase sústredila na výrobu technologicky špičkovým automobilom s vysokými cenami, takže na trhu sa objavila diera.

Študenti po strednej škole, vysokoškoláci či mladé rodiny jednoducho nemali dostatok prostriedkov na to, aby si takéto autá mohli dovoliť, no Hyundai hneď po príchode na trh prišiel s riešením - Hyundai Excel. Ako aj Pony, aj Excel bol výsledkom dizajnu Giorgetto Giugiaro, pričom sa ponúkal ako troj až päť-dverový hatchback alebo štvordverový sedan.

Išlo o prvý automobil značky Hyundai s predným náhonom a zároveň automobil, ktorý zažil obrovský úspech. Už za 7 mesiacov sa len v Spojených štátoch predalo 100 000 modelov Excel a celkové číslo predaných modelov za rok 1986 dosahuje naozaj úctyhodných 168 882. Toto číslo znamenalo celosvetový automobilový rekord v počte predaných automobilov za prvý rok po vstupe na zahraničný trh.

Samozrejme pre Hyundai išlo o obrovský úspech, ktorý pokračoval aj ďalší rok, no podstatné je, že sa mu podarilo prinútiť konkurenciu zmeniť cenovú politiku, z čoho v konečnom dôsledku profitovali práve zákazníci.

Technológie po “dobytí” Ameriky

Vďaka bravúrnemu vstupu na automobilový trh Spojených štátov v roku 1986 mal Hyundai priestor k realizovaniu vlastného výskumu a inovácií, preto už v roku 1988 začal vyrábať modely s vlastnou technológiou. Konkrétne išlo o Hyundai Sonata druhej generácie a hoci sa technologická zmena týkala len modelov vybavených 1.8 a 2.0 litrovým motorom na niektorých trhoch, bol to len začiatok.

Už v roku 1992 (ázijský a európsky trh) totiž Hyundai debutoval so svojím vlastným motorom a-series (Alpha-series), pričom išlo o štvorvalec ponúkaný v nepreplňovanej verzii o objeme 1.3 a 1.5 litra a taktiež turbodúchadlom preplňovaná verzia o objeme 1.5 litra.

Cieľom bolo dosiahnuť vyšší výkon, odolnosť, nižšiu spotrebu paliva a to všetko za rozumnú cenu, čo sa aj Hyundai podarilo. Hyundai Scoupe je toho dôkazom - išlo o dvojdverové športové kupé, ktoré sa odvíjalo od modelu Hyundai Excel a po nasadení nepreplňovanej verzie motoru Alpha-series získal Scoupe 14% navýšenie výkonu oproti predošlému 1.5 litrovému motoru od Mitsubishi a v prípade preplňovanej verzie išlo o ohromný nárast až o 42%.

Inžinieri vo výskumnom ústave Hyundai, ktorý bol založený v tom istom roku, kedy Hyundai vstúpil na trh v Spojených štátoch, sa naozaj posnažili a na tento technologický úspech v podstate nadviazali vývojom mnohých ďalších motorov, ktoré zahŕňajú nielen radové štvorvalce, ale aj vidlicový šesť či osemvalec.

Skvelý dizajn

Automobily z veľkej časti predáva práve ich dizajn či už sa to niekomu páči alebo nie. Samozrejme automobilových nadšencov môže zaujímať, čo sa ukrýva pod kapotou, firmy zase pozerajú po spotrebe a čo najnižších nákladoch. No bez dobrého dizajnu a skúseného dizajnéra to jednoducho v automobilovom odvetví nejde.

Hyundai preto urobil vynikajúce rozhodnutie a v roku 2005 prijal dizajnéra Thomas Bürkle, ktorý mimochodom predtým pracoval ako manažér a šéfdizajnér v BMW. Thomas Bürkle pridal ruku k dielu v prípade viacerých modelov Hyundai, vrátane i10, i20, i30, i40, ix20 a ix35. Okrem toho sa tiež podieľal na dizajne konceptov, napríklad Genus (predstavený v Ženeve v roku 2006), model Arnejs, QarmaQ a ďalšie.

Hybridné automobily a elektromobily

Už od roku 1988 začal Hyundai vyvíjať vozidlá s flexibilným palivom, v skratke FFV (flexible-fuel vehicle). Ide o vozidlo vybavené spaľovacím motorom, ktoré môže byť poháňané viac než len jedným typom paliva. Prvým testovaným vozidlom tohto typu sa v prípade Hyundai stal model Scoupe a po dobu dvoch rokov sa vykonalo viacero testov.

Budúcnosťou však boli práve hybridné automobily a elektromobily, čo si Hyundai veľmi dobre uvedomoval, pretože už v roku 1991 prišiel so svojím vlastným elektromobilom Sonata Electric Vehicle. Od tejto chvíle sa Hyundai venoval aj hybridným verziám a postavil niekoľko modelov čisto na elektrický pohon.

V roku 2010 však na autosalóne v Ženeve predstavil model i-flow, respektíve hybridný koncept, ktorý mal byť vybavený 1.7 litrovým motorom preplňovaným dvojicou turbodúchadiel a elektromotorom, pričom na 100 kilometrov mal spotrebovať iba 3 litre paliva.

Jedným z najnovších automobilom kategórie hybrid/elektromobil v podaní Hyundai je práve model Ioniq, ktorý aj napriek snahe čo najviac znížiť aerodynamický odpor zachoval krásny moderný dizajn. Je ponúkaný vo verzii hybrid, plug-in hybrid aj ako čistý elektromobil. Koncom roku 2016 sa Ioniq Electric stal z pohľadu spotreby paliva podľa EPA najefektívnejším vozidlom.

K najnovšiemu počinu v kategórií elektromobilov v podaní Hyundai patrí Kona Electric, ktorá je oceňovaná za veľký dojazd (vo svojej cenovej kategórií) a zároveň sa jedná o čisto prvé elektrické SUV značky Hyundai.

i30

To, že Hyundai sa stáva čoraz obľúbenejšou značkou, nie je žiadna novinka a zároveň nejde len o výsledok úspešného marketingu, ale aj širokej ponuky modelov od kombi, hatchbacku, fastbacku či modelu N, z ktorých si dokáže vybrať naozaj každý - za predpokladu, že sa pozeráte po autách podobnej kategórie.

Hyundai i30 totiž svojou rozumnou cenou oproti konkurencii ponúka nadštandard. K veľmi obľúbeným patrí svižný i30 Hatchback a praktický i30 Kombi, pričom obidva modely si zachovávajú vyvážený dizajn, vďaka ktorému sa väčšine jednoducho páčia. A aby to nebolo len o osobných dojmoch, i30 svoju popularitu a obľúbenosť dokazuje aj v predajoch - model i30 totiž na našom trhu patrí k najpredávanejším modelom.