AUTORIDE

Spoľahlivé motory, ktorých kúpou nič neskazíš (6. časť)

Motor
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Vitaj pri šiestej časti o spoľahlivých motoroch, ktorých kúpou nič neskazíš. V predošlej časti sme si posvietili na dieselový motor 2.4 JTD a benzínový motor 1.5 VTEC. Dnes si opäť posvietime na dva spoľahlivé motory, no tentokrát budu oba zážihové.

Spoľahlivé motory - zoznam častí:

Obsah

Peugeot, Citroen 1.6 16v 80kW

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1587 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 16

  • Krútiaci moment - 147 Nm

  • Výkon - 80 kW / 110 koní

Tento benzínový štvorvalec o objeme 1.6 litra dodáva výkon 80 kW / 110 koní a krútiaci moment 147 Nm. Motor poskytuje dostatok dynamiky, kultivovanosti a pri bežnnom jazdení je tichý. Nevýhodou je však jeho menšia ochota v nízkych otáčkach, preto je potrebné tento motor vytáčať, čo sa odráža na vyššej spotrebe paliva. Najväčšiu silu poskytuje motor medzi 4000 ot/min až 5800 ot/min. Motor si priemerne vyžiada 7 litrov paliva na 100 km, čo je celkom slušná spotreba. Tento motor si z hľadiska spoľahlivosti vedie veľmi dobre.

Spočiatku motor trápili visiace ventily, ktoré sa prejavovali šklbaním pri pridaní plynu, čo sa však riešilo nahratím nového softvéru riadiacej jednotky. Visiace ventily však mohla postihnúť oveľa nákladnejšia porucha, ktorá spôsobovala nerovnomerný chod motora. To sa stávalo hlavne za studených štartov, keď motor ešte nebol zohriaty na prevádzkovú teplotu. Výrobca však tento problém riešil v záruke, a to buď výmenou celej hlavy valcov alebo úpravou vodítok ventilov, takže pokiaľ kupuješ jazdenku s týmto motorom, nemal by si na podobný problém naraziť.

Netreba však zbytočne pokúšať šťastie, a preto by si mal predtým, ako začneš motor vytáčať do červených otáčok, počkať kým sa nezohreje na prevádzkovú teplotu - čo platí pri akomkoľvek motore. Inak je tento motor spoľahlivý, výkonný, má peknú spotrebu paliva a je teda dobrou voľbou motorizácie, ktorá sa bude nachádzať pod kapotou tvojho autíčka.

Škoda, Seat, Volkswagen, Audi 1.8T 20v 110kW

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním

  • Preplňovanie - preplňovaný turbodúchadlom

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1781 cm3

  • Počet válcov - 4

  • Počet ventilov - 20

  • Krútiaci moment - 220 Nm

  • Výkon - 110 kW / 150 koní

Benzínový motor o objme 1.8 litra dodáva výkon 110 kW / 150 koní a krútiaci moment 220 Nm. Motor je vybavený viacbodovým vstrekovaním paliva a preplňovaním pomocou turbodúchadla. Tento motor poskytuje dostatok výkonu na veľmi rýchlu jazdu a vyznačuje sa plynulým záťahom v širokom spektre otáčok. Krútiaci moment je dostupný už pri 1900 ot/min, vďaka čomu ide motor veľmi dobre už "odspodu".

Pri pokojnej jazde si tento motor priemerne vypýta 8 litrov paliva na 100 km, no pri využití plného potenciálu spotreba paliva narastá a mení sa na dvojciferné čísla.Motor je aj napriek zložitej konštrukcii spoľahlivý a pri dobrej údržbe dokáže najazdiť státisíce km. Pri zanedbanej výmene oleja však dochádza k zanášaniu sacieho koša olejového čerpadla, čo vedie k nižšiemu tlaku oleja v mazacej sústave a teda aj k horšiemu mazaniu, preto sa odporúča každých 100 000 km demontovať olejovú vaňu a vyčistiť sací kôš olejového čerpadla.

Pri veľkom nájazde km sa objavujú poruchy zapaľovacích cievok ale aj opotrebované turbodúchadlo. Tento motor sa vyrábal vo viacerých výkonostných verziách. Pri najsilnejšej verzii sa však občas vyskytuje prasknutá hlava valcov. Tento motor ti ponúkne skutočnú dávku adrenalínu, zábavy a oceníš ho skôr počas rýchlej jazdy ako pri bežnom používaní.

V ďaľšej časti sa opäť pozrieme na dva spoľahlivé motory.