AUTORIDE

Hlava valcov: Vedel si, aká je jej funkcia?

Hlava valcov
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Hlava valcov je jednou zo základných častí spaľovacieho motora. Hlava valcov zhora uzatvára blok valcov, ku ktorému je pripevnená skrutkami.

V tomto článku si posvietime na funkciu hlavy valcov, z akých materiálov je vyrobená a ako sa prejavuje ak je poškodená.

Obsah

Čo je hlava valcov?

Hlava valcov je časť spaľovacieho motora, ktorá obsahuje kanály sacieho a výfukového traktu, vstrekovacie trysky, zapaľovacie alebo žhaviace sviečky, časti ventilového rozvodu a samotné ventily s vodítkami a sedlami ventilov.

Hlava valcov môže byť jedna pre celý motor, poprípade jedna pre každý valec alebo pre samostatnú radu valcov.

Hlava valcov a jej funkcia

  • tvaruje a uzatvára spaľovací priestor

  • tvorí kompresný priestor

  • zabezpečuje chladenie spaľovacieho priestoru

  • umožňuje výmenu náplne valca

  • zabezpečuje umiestnenie vstrekovačov a sviečok

Veľmi dôležitou časťou hlavy valcov je spaľovací priestor, ktorý má vplyv na priebeh a hlučnosť spaľovania, spotrebu motora a priebeh krútiaceho momentu, pričom musia byť splnené tieto požiadavky:

  • optimálne rozvírenie náplne valca

  • predchádzanie detonačnému horeniu

  • použitie čo najväčšieho počtu ventilov a priemeru ventilov

  • kompaktnosť obmedzujúca tepelné stráty

  • umiestnenie sviečky do miesta s najbohatšou zmesou na konci kompresie

Spaľovací proces teda prebieha v hlave valcov, takže jej konštrukcia musí zabezpečovať čo najlepšiu výmenu náplne valcov. Teplo, ktoré vznikne pri spaľovacom procese však musí byť čo najrýchlejšie odvedené preč, čo zabezpečujú malé otvory a kanály vytvarované v hlave valcov, do ktorých prúdi chladiaca kvapalina.

Na hlave valcov sa nachádza plastový kryt, ktorý kryje ventilový rozvod a zabraňuje unikaniu oleja do okolia motora. Teraz už vieš, že v hlave valcov sa odohrávajú najdôležitejšie činnosti spaľovacieho motora.

Z čoho je vyrobená hlava valcov?

Staršie motory boli vybavené hlavou valcov z liatiny, no hlava valcov moderných motorov sa vyrába z hliníkovej zliatiny a to najmä z dôvodu jej nižšej hmotnosti a veľmi dobrej tepelnej vodivosti.

Medzi hlavou valcov a blokom motora sa nachádza tesnenie, ktoré zabraňuje miešaniu motorového oleja s chladiacou kvapalinou. Tesnenie môže byť celokovové alebo kovové, kombinované s rôznymi materiálmi.

Ako sa prejavuje poškodená hlava valcov?

Hlava valcov patrí k mechanicky aj tepelne extrémne namáhaným komponentom motora a práve preto sa môže pri zlom zaobchádzaní poškodiť. Najčastejšou príčinou poruchy hlavy valcov býva tepelné preťaženie a teda jej prehriatie.

Poškodená hlava valcov sa teda najčastejšie prejavuje stratou chladiacej kvapaliny, ktorú môže sprevádzať biely dym z výfuku, nie ihneď po naštartovaní studeného motora, ale po tom, ako sa motor zohreje na prevádzkovú teplotu.

Ďalším prejavom poškodenej hlavy valcov sú stopy oleja v chladiacej kvapaline. Tie je možné odhaliť veľmi jednoducho a to otvorením viečka od expanznej nádobky chladiacej kvapaliny. Ak sa v chladiacej kvapaline nachádzajú mastné škvrny, je pravdepodobné, že hlava valcov je poškodená. Poškodená však nemusí byť len hlava valcov ale len samotné tesnenie pod hlavou valcov.

Tesnenie hlavy valcov

Tretím prejavom poškodenej hlavy valcov môže byť tvorba emulzie na viečku cez ktoré sa nalieva motorový olej. Táto emulzia má zvyčajne bielu až hnedú farbu. Emulzia na spodku viečka sa však môže vytvoriť aj pri krátkych trasách a chladnom počasí, takže nie vždy musí ísť práve o poškodenú hlavu valcov.