AUTORIDE

Boxer (Plochý motor): Aké sú výhody a nevýhody?

Boxer - plochý motor
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Plochý motor, inak známy ako BOXER alebo protiľahlý motor, je piestový spaľovací motor s vodorovne protiľahlými valcami. Rady jeho valcov sú usporiadané proti sebe na oboch stranách kľukového hriadeľa.

Proti sebe stojace piesty môžu byť pripojené k spoločnému alebo k samostatnému ojničnému čapu kľukového hriadeľa.

Obsah

História motora Boxer v skratke

V roku 1896 Karl Benz vynašiel prvý spaľovací motor s vodorovne protiľahlými piestami. Nazval ho kontra motorom, pretože akcia každej jednej strany bola proti akcii druhej strany.

Tento dizajn motora sa odvtedy nazýva boxerovým, pretože každý pár piestov sa pohybuje dovnútra a von, čo pripomína pohyb rukavíc boxera. Tento typ motora si však na masové nasadenie musel počkať, prvým masovo vyrábaným automobilom s plochým motorom bol v roku 1938 Volkswagen Chrobák.

Boxer je jediný motor, ktorý má vyvážené sily so štvortaktným cyklom. Nepotrebuje vyvažujúci hriadeľ, ani protizávažie na kľukovom hriadeli, ako väčšina ostatných typov motorov. Bohužiaľ aj pri tomto type motora, nastávajú nevyvážené momenty, pokiaľ má menej ako šesť valcov.

Výhody motora Boxer

Tento typ motora je kvôli svojej konštrukcii nízky a široký, vďaka čomu je jeho ťažisko nižšie položené ako pri radových alebo vidlicových motoroch. Táto výhoda je dôležitá najmä pri športových automobiloch, ktoré majú vďaka nižšiemu ťažisku lepšie jazdné vlastnosti.

Vďaka veľkej ploche bloku motora, sa tento motor, lepšie chladí vzduchom ako ostatné typy motorov. Ploché motory majú jedinečný chod, v ktorom sa jeho protiľahlé piesty takmer dokonale vyvažujú ako som už vyššie spomínal a tak nepotrebujú vyvažovací hriadeľ ani protizávažie na kľukový hriadeľ, vďaka čomu sa ušetrí množstvo kilogramov.

Nevýhody motora Boxer

Tento typ motora je síce nízky, no za to dosť široký, preto je problém ho umiestniť do menších automobilov. Plochý motor je hlučnejší, čo môže, ale aj nemusí byť nevýhoda, vďaka jeho hlbokému a krásmenu zvuku, ktorý mnohých autíčkarov očarí.

Jeho veľkou nevýhodou je však výrobna cena, ktorá je kvôli jeho zložitejšej konštrukcii vyššia ako pri motore d radovým alebo vidlicovým usporiadaním valcov. Najvýznamnejší výrobcovia, ktorí v súčasnosti masovo používajú plochý motor, sú Porsche a Subaru.