logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Vadia vám dopravné zápchy? Bratislava na tom nie je najhoršie


Ako vplývajú kuriéri na dopravu? Stojíme kvôli ich kamiónom dlhšie v dopravných zápchach?

Dopravné zápchy sú stále väčším problémom. Najupchatejším európskym mestom je Moskva, kde vodiči ročne strávia čakaním v kolónach až 189 hodín.  Z okolitých miest je to Varšava a Viedeň a na Slovensku sa najdlhšie čaká v Bratislave a aj v Košiciach. Ľudia sa sťažujú na hodiny presedené v aute a často obviňujú kamióny. Napriek množstvu tovaru, ktoré musia denne prepraviť,  kuriéri sú len kvapkou v mori príčin vzniku dopravných kolón. Hlavné dôvody sú omnoho bežnejšie, no na prvý pohľad nie tak nápadné.

Počet minút strávených v zápchach (za deň, v priemere na obyvateľa)

Prečo vznikajú dopravné zápchy?

1. Príliš veľa áut

Pravdou je, že ak by sa na miestach, kde je to možné, využívala MHD, dopravné zápchy by boli oveľa menšie. Viaceré veľkomestá čelia tomuto problému kvôli tomu, že v autách často okrem vodiča nesedia žiadni pasažieri. To bolo hlavným dôvodom, prečo Los Angeles zaviedlo špeciálne rýchle pruhy pre vozidlá, ktoré vezú viac než jedného pasažiera.

2. Nečakané prekážky na ceste

Nie nadarmo si v rádiu môžeme vypočuť každú hodinu informácie o aktuálnej dopravnej situácii. Práve nehoda, cestné práce alebo zúženie cesty je najčastejšou príčinou, ktorá spôsobuje kolóny a spomaľuje dopravu.

3. Krátka zelená vlna

Na niektorých križovatkách je kvôli ich komplikovanosti nedostatok času na to, aby nimi prešlo dosť áut a nevznikali kolóny. Bohužiaľ, tieto situácie tu budú stále. Nadmerný rozvoj dopravy v oblastiach, preplnený systém hromadnej dopravy a aktuálna cestná sieť sa pri narastajúcom počte vozidiel na ceste stávajú nedostatočnými.

4. Počasie

Podľa štúdie Dr. J. Andreyho a D. Unrau sa šanca na kolíziu v daždi alebo snehu zvyšuje približne o 50%. Keď budete najbližšie hromžiť na kuriérov počas búrky v kolóne, myslite na to, že za tú kolónu pravdepodobne nemôžu.

Vďaka cestovným obmedzeniam nenájdeme na slovenských cestách kamióny v soboty počas letných prázdnin a ani v nedele a prvý a posledný deň pracovného pokoja počas celého roka. V susednom Rakúsku jazdia kamióny v obmedzených hodinách cez víkendy a dokonca aj v štvrtky. To ale len čiastočne pomáha obmedziť dopravné zápchy. Obmedzenia v tieto dni by však boli nedostačujúce, ak by kuriérske spoločnosti a ich kamióny nemali svoj vlastný systém dopravy. Jazdia totiž v hodinách, kedy väčšina z nás spí.

Kuriéri dopravu nebrzdia. Jazdia hlavne v noci.

Niekoľko miliónov balíkov je denne doručených k svojim adresátom. Na ich doručenie sa využíva tisíce kamiónov. Počas dňa stretneme na cestách len zlomok kamiónov, ktoré prepravujú balíky.  Väčšinu cesty totiž absolvujú v noci, vďaka čomu neprispievajú už aj tak k dosť veľkým kolónam.

Všetky balíky od odosielateľov sa počas dňa dostanú do odosielacieho depa, kde sú roztriedené podľa mesta, do ktorého sa majú dostať. Večer sú kamióny naložené balíkmi a pripravené prejsť dokopy až 235 000 km tými najefektívnejšími cestami v Európe. Ráno, keď vstávame do práce či školy a ulice sa začínajú plniť autami, sa už všetky balíky nachádzajú v triediacich depách. V ten alebo nasledujúci deň sú balíky doručené adresátom.

Kuriérske spoločnosti vďaka tomuto systému zaručujú expresnú a spoľahlivú prepravu balíkov či tovaru už za jeden deň. Tým, že balíky presúvajú medzi jednotlivými depami v noci, nijako výrazne  nezhoršujú dopravnú situáciu. Kuriérska spoločnosť DPD dokonca ako jediná na svete doručuje zásielky bez uhlíkovej stopy. Balíky tak môžeme prijímať a odosielať každý deň bez toho, aby sme spozorovali stovky kamiónov a škodili našej planéte.