AUTORIDE

Trojvalcové motory alebo tiež mrzáci, ktorých sa nám automobilky snažia podstrčiť

Motor VW Lupo 3L 1.2 TDI
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Keďže mnoho novinárov sa snaží presviedčať ľudí o tom, že trojvalcové motory sú lepšie ako tie, ktoré majú štyri, päť, šesť alebo viac valcov, rozhodli sme sa napísať článok, v ktorom si objasníme ako to v skutočnosti je.

Áno trojvalcové motory sú skutočne lepšie ako tie s väčším počtom valcov, no žiaľ len pre výrobcov, pretože tieto motory obsahujú menej komponentov a ich výroba je teda lacnejšia. Jednoducho povedané, trojvalce nikdy neboli, nie sú a ani nebudú lepšie ako motory s väčším počtom valcov.

Obsah

Výrobcovia automobilov tvrdia, že trojvalcové motory majú tieto výhody:

1. Menšia veľkosť

Dá sa teda ľahšie umiestniť pod kapotu niektorých malých modelov. No povedzme si pravdu, dnešné "malé" automobily sú oveľa väčšie ako malé automobily pred niekoľkými rokmi, do ktorých však nikdy nebol problém namontovať motory s väčším počtom valcov.

Napríklad taký Peugeot 206, ktorý je skromných rozmerov, no pod kapotou môžeš nájsť 2 litrový dieselový ale aj 2 litrový benzínový motor. Rovnako tak Alfa Romeo 147 GT ale aj Volkswagen Golf IV R32 majú pod kapotou 3.2 litrové V6, pričom taktiež nepatria do skupiny veľkých automobilov.

2. Menšia hmotnosť

Z časti je to pravda, trojvalce majú menej komponentov, a preto sú ľahšie. Celý motor však pozdĺžne vibruje, pretože na jednej strane je vždy väčšia sila ako na tej druhej, je teda nevyvážený a potrebuje protizávažia na kľukovom hriadeli, ktorý je teda ťažký.

Práve kvôli ťažkému kľukovému hriadeľu ide trojvalcový motor pomalšie do otáčok a je lenivejší, aj keď jeho nízka hmotnosť sľubuje pravý opak.Výhoda nižšej hmotnosti, je zanedbateľná, pretože rozdiel v hmotnosti je len niekoľko desiatok kilogramov, napríklad: Volkswagen Polo V s motorom 1.4 TDI 59kw má pohotovostnú hmotnosť 1120 kilogramov a s motorom 1.9 TDI 96kw má 1165 kilogramov.

Škoda Fabia druhej generácie, má s motorom 1.2 12V HTP 51kw pohotovostnú hmotnosť 1025 kilogramov a s motorom 1.4 16v 63kw má 1035 kilogramov. Rozdiel 10 ale aj 45 kilogramov je zanedbateľný keď porovnáme výkon spomenutých troj a štvorvalcových motorov.

3. Nižšia spotreba paliva

Opäť len ďalšia polopravda. Trojvalcové motory môžu ale aj nemusia mať nižšiu spotrebu. Motory majú peknú spotrebu v mestskej premávke alebo v tom prípade, ak sa tvoje chodidlo len jemne dotýka plynového pedálu.

Pokiaľ vytiahneš tento rozhrkaný trojpiestový traktor na diaľnicu alebo mu len poriadne naložíš, spotreba je o niekoľko litrov vyššia ako spotreba niektorých objemnejších štvorvalcových motorov. Porovnajme si ale spotrebu rovnako objemného troj a štvorvalcového motora. Napríklad štvorvalcový motor 1.4 HDi si vypýta o pol litra až liter nafty menej ako trojvalcový motor 1.4 TDI v prípade, že obe vozidlá majú rovnakú alebo podobnú hmotnosť.

Osobne nemám nič proti nízkoobjemovým motorom, ktoré sú umiestnené do automobilov vhodných do mesta. Prečo však výrobcovia automobilov ochudobňujú motory o jeden valec? A prečo tieto tri vibrujúce piesty tlačia do modelov ako napríklad Škoda Octavia III, Audi Q2, BMW radu 3 (čo robí do pekla trojvalec v BMW?) a mnoho ďalších príkladov.

Trojvalec je narovinu holý nezmysel. Keď už chcú výrobcovia malé motory, nech sa páči, no nech ich montujú do malých mestských modelov. Pozrime sa naprílad na motory Fiatu o objeme 1.1 alebo 1.2 litra, no aj na motory Peugeotu 1.1, ktoré mali síce veľmi malý objem, no majú štyri valce a dokážu najazdiť dvojnásobný počet km ako tieto trojvalcové nekultivované hrkotajúce traktory.

Niektoré novinári sa dokonca snažia z týchto kuracích vajec nafúkaných turbodúchadlom vykresliť superšportiaky (spotreba 3.5 litra, keď tomu pritlačíš tak "sundáš" aj Toyotu Supru).

Trojvalcový motor je niečo podobné, ako keby si vzal statného žrebca a odrezal mu jednu nohu. Už nikdy nebude nablýskaný žrebec, ale len kôň mrzák - rovnako tak trojvalcový motor nie je motor, ale len motor mrzák. A tieto mrzáky sa nám výrobcovia automobilov snažia čoraz častejšie podsúvať popod nos prostredníctvom rôznych magazínov. Tisíc krát opakovaná lož sa stáva pravdou, týmto smerom sa uberajú takmer všetky automobilky.

Výrobcovia sa vraj týmto smerom uberajú kvôli prísnym Európskym normám, no povedzme to na rovinu, všetky európske normy sú jeden veľký vtip, keďže automobily v reálnej prevádzke vykazujú oveľa väčšie množstvo emisií ako udávajú výrobcovia automobilov. Malé motory vykazujú skvelé výsledky v laboratoriách, no v reálnej premávke su úplne nanič, počas zaťaženia spotrebujú viac paliva ako väčšie motory a tým pádom znečisťujú ovzdušie oveľa viac.

Je len na tebe, či chceš do konca svojho života "honit tři písty", no zamysli sa nad tým, či si sa narodil práve preto, aby si celý život jazdil s roztraseným hrkajúcim mrzákom.