AUTORIDE

Test jazdenky: Audi A3 1.6 FSI, len krása nestačí

Audi A3 1.6 FSI
Recenzie
Publikoval Denis  

Audi A3 druhej generácie bola predstavená v roku 2003 a vo výrobe sa udržala takmer 10 rokov. Za tento úspech vďačí Audi najmä svojmu veľmi podarenému dizajnu, ktorý navrhoval veľmi známy šéf dizajnér Alfy Romeo Walter de Silva. Nestarnúci dizajn A3-ky je totiž jedným z dôvodov, prečo je tento automobil stále veľmi obľúbenou jazdenkou.

Audi A3 druhej generácie, označovaná aj ako 8P, sa začala vyrábať v roku 2003. Spočiatku sa A3-ka vyrábala len v jedinej karosárskej verzii trojdverového hatchbacku, ku ktorému sa však postupom času pridala aj päťdverová verzia a verzia kabrioletu.

Paleta motorizácii bola pomerne pestrá a tak môžeš pod kapotou A3-ky nájsť rôzne benzínové, ale aj dieselové motory. Nás však dnes bude zaujímať len jediný motor a tým je benzínový štvorvalec pod označením 1.6 FSI. Nárazovým testom Euro NCAP prešla Audi A3 v roku 2003 a za ochranu posádky získala 4/5 možných hviezdičiek.

V interiéri A3-ky nájdeš mäkčené plasty a ďalšie kvalitné materiály. Netreba zabúdať ani na dielenské spracovanie, ktoré je taktiež na veľmi dobrej úrovni. Interiér sa však vyznačuje len priemernou priestrannosťou. Na predných sedadlách je dostatok priestoru, no na zadných je situácia o niečo horšia.

Problém budú mať najmä urastenejší pasažieri, ktorý pocítia nedostatok priestoru pre nohy. Pochváliť však treba sedadlá, ktoré sú veľmi pohodlné a majú dobré bočné vedenie. Jazdné vlastnosti A3-ky sú veľmi dobré, automobil dobre drží stopu a nestráca stabilitu ani pri ostrej jazde na menej kvalitnom povrchu. Podvozok auta je naladený na akýsi kompromis medzi komfortom a jazdnými vlastnosťami, čo sa na našich rozmlátených cestách určite hodí. Komfort jazdy je teda na slušnej úrovni, hluk a rázy od kolies sa do karosérie dostanú až pri prejazde väčších nerovností.

Riadenie A3-ky pôsobí trochu preposilovane a tak by nebolo na škodu, keby bol účinok posilňovača o niečo menší. Zážihový motor o objeme 1.6 litra pod označením FSI dodáva výkon 85kW / 115 koní a krútiaci moment 155 Nm. Jedná sa o motor s priamym vstrekovaním paliva, variabilným časovaním ventilov a šestnásť-ventilovou hlavou valcov. Napriek pomerne sľubným parametrom, nevyniká tento motor nijak oslňujúcim výkonom a pre svižnejšiu jazdu je potrebné držať motor za hranicou 4000 ot/min, čo sa však odráža na vyššej spotrebe paliva. Tá sa pri takomto štýle jazdy pohybuje v priemere medzi 8 až 9 litrov paliva na 100 km.

Naopak pri pokojnej jazde je možné dostať spotrebu paliva pod 6,5 litra na 100 km. Horšia dynamika motora sa prejaví najmä v tiahlych stúpaniach, ale aj pri väčšom obsadení automobilu. Audi A3 s týmto motorom stihne šprint z 0 na 100 km/h za 11 sekúnd a maximálna rýchlosť sa podľa technického preukazu ustáli na 196 km/h. Medzi silné stránky motora nepatrí ani jeho spoľahlivosť. Tento motor najčastejšie trápia problémy s rozvodovou reťazou, respektíve celým rozvodovým mechanizmom, taktiež mechanizmom variabilného časovania ventilov, ale aj problémy so vstrekovačmi. Niektoré kusy však okrem spomenutých problémov trápila aj vyššia spotreba motorového oleja.

Spoľahlivosť automobilu ide ruka v ruke s výberom motorizácie. Celkovo si však v spoľahlivosti vedie Audi A3 pomerne dobre, avšak ako každé iné auto, ani A3-ka nie je bez chyby. Z porúch sa najčastejšie vyskytuje porucha klimatizácie, elektrického ovládania okien, spínaču brzdových svetiel, motorčeka ovládania svetlometov a ďalšie. Taktiež sa veľmi často objavuje svietiaca kontrolka airbagu, čo je spôsobené chybným kontaktom. Jednotlivé časti podvozku sú pomerne odolné. Pri väčšom nájazde kilometrov sa však vyskytujú vôle v tiahlach stabilizátora, silentblokoch, čapoch, ale aj vôle v uložení predných ramien.

Audi A3 1.6 FSI nepatrí medzi najvýkonnejšie a najspoľahlivejšie automobily, no na bežné jazdenie do práce a potulovanie sa po okreskách ti táto krásavica úplne postačí. Nevýhodou je však oproti konkurencii pomerne vysoká cena týchto jazdeniek.

Parametre auta:

  • Pohotovostná hmotnosť: 1340 kg

  • Dĺžka: 4286 mm

  • Šírka: 1765 mm

  • Výška: 1423 mm

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s priamym vstrekovaním

  • Preplňovanie - bez preplňovania

  • Hnacia náprava - predná

  • Prevodovka - šesťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 1598 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 16

  • Krútiaci moment - 155 Nm

  • Výkon - 85 kW / 115 koní

  • Maximálny výkon - 6000 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 196 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 11,1 sekúnd

  • Spotreba - 6,6 litrov