AUTORIDE

Kontrola trakcie: Ako funguje a čo by si o nej mal vedieť?

TCS - Traction Control System
Pod kapotou
Publikoval Denis, Martin   — Aktualizované 

Kontrola trakcie, v skratke TCS (z angličtiny Traction Control System), je elektronický systém, ktorý umožňuje lepší prenos výkonu motora na vozovku.

Tento systém umožňuje plné využitie výkonu motora (plné pridanie plynu) bez toho aby došlo k prešmykovaniu kolies.

Obsah

Ako funguje kontrola trakcie?

Kontrola trakcie má podobnú funkciu ako systém ABS. Oba tieto systémy totiž majú zabezpečiť, že kolesá sa nebudú prešmykovať, vďaka čomu ostane trakcia zachovaná. Avšak kontrola trakcie nefunguje pri brzdení ako systém ABS, ale naopak pri jazde a akcelerácii.

Na zabránenie prešmykovania kolies však používa systém TCS (Traction Control System) aj časti ABS. Systém ABS totiž pribrzďovaním jednotlivých kolies zabráni prenášať výkon na koleso, ktoré nemá trakciu (prešmykuje sa) a to tak, akoby imitoval funkciu elektronického samosvorného diferenciálu. Okrem toho si však kontrola trakcie pomáha aj redukovaním výkonu motora, presnejšie redukovaním prísunu paliva.

Kontrola trakcie teda dokáže udržať automobil v pohybe aj na klzkom zľadovatenom povrchu, pretože zabezpečí, aby sa kolesá automobilu nepretáčali.

Kedy je kontrola trakcie kontraproduktívna?

Vo väčšine prípadov je kontrola trakcie užitočná, no existujú určité prípady kedy je kontraproduktívna. Ak sa totiž vodič pokúša rozbehnúť auto na snehu, hlbokom blate či zľadovatenom povrchu, systém TCS zareaguje ubratím plynu a pribrzdením prešmykovaných kolies, čo však môže viesť k tomu, že sa automobil nebude môcť pohnúť z miesta.

Pozor! Po rozbehu nezabudni kontrolu trakcie opäť zapnúť. Na klzkom, zasneženom či zľadovateľom povrchu kontrolu trakcie po rozbehnutí určite nevypínaj!

Novšie systémy kontroly trakcie sú však vybavené aj na takéto prípady. Tieto systémy si pomáhajú pomocou snímačov akcelerácie a náklonu a vďaka tomu vedia správne odhadnúť situáciu, kedy je potrebné nechať kolesá prešmykovať o niečo viac.

Väčšie opotrebenie bŕzd

Kotúčové brzdy

Automobily vybavené systémom kontroly trakcie však trpia na častejšie opotrebované brzdy, a to hlavne v prípadoch, ak často jazdia na klzkom povrchu. Je to práve kvôli regulácii výkonu prenášaného na jednotlivé kolesá pomocou ich pribrzďovania.

Ide však o zanedbateľnú cenu za systém, ktorý zvyšuje bezpečnosť vozidla a za svoju existenciu pomohol zabrániť mnohým nehodám.

Kedy sa oplatí vypnúť kontrolu trakcie?

Ako už bolo povedané, kontrola trakcie môže byť kontraproduktívna pri rozbehu na hlbokom snehu, blate či klzkom povrchu. Okrem tejto situácie je kontrola trakcie relatívne zbytočná na suchej vozovke - vypnutie kontroly trakcie je však na vlastné riziko.

Navyše v menej bežných situáciach ako je drift, jazda na okruhu a podobne sa môže vodič rozhodnúť kontrolu trakcie vypnúť. Žiaľ možnosť vypnúť kontrolu trakcie na niektorých novších modeloch už nenájdeš.

Kedy je kontrola trakcie aktívna a kedy nefunguje?

Vozidlá s kontrolou trakcie majú na prístrojovej doske kontrolku, niekedy spoločnú s kontrolkou ESP, ktorá signalizuje stav systému. Po otočení kľúča do prvej polohy sa kontrolka trakcie na krátku chvíľku rozsvieti a potom zhasne, čo signalizuje testovanie funkčnosti tohoto systému.

Nefunkčná kontrola trakcie sa prejavuje neustále svietiacou kontrolkou. Na nefungujúcu kontrolu trakcie môže upozorniť aj svietiaca kontrolka EPC.

Keďže sa kontrola trakcie zaraďuje medzi prvky aktívnej bezpečnosti, je ním vybavená väčšina nových moderných automobilov.

Skratky označujúce kontrolu trakcie

Systém kontroly trakcie dnes môžeme nájsť vo väčšine bežných moderných automobilov. Avšak aj napriek tomu, že všetky systémy kontroly trakcie fungujú na rovnakom princípe, nie sú označené rovnakou skratkou.

Rôzne značky totiž kontrolu trakcie označujú inak. Práve preto sa môžeš stretnúť s označeniami ako napríklad:

Pozri si krátku videoukážku, ako funguje systém kontroly trakcie: