AUTORIDE

Spoľahlivé motory, ktorých kúpou nič neskazíš (7. časť)

Motor
Pod kapotou
Publikoval Denis  

Vitaj pri siedmej časti o spoľahlivých motoroch, ktorých kúpou nič neskazíš. V predošlom článku sme sa pozreli na dva spoľahlivé zážihové motory. V dnešnom článku si opäť posvietime na dva spoľahlivé motory, no tentokrát bude jeden vznetový a jeden zážihový.

Volkswagen, Seat, Škoda, Audi 1.4 TDI 55kW

Obsah

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním

  • Preplňovanie - preplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1422 cm3

  • Počet válcov - 3

  • Počet ventilov - 6

  • Krútiaci moment - 195 Nm

  • Výkon - 55 kW / 75 koní

Vo všeobecnosti platí, že takmer všetky trojvalcové motory (použité v automobiloch) nie sú tak spoľahlivé a nedokážu najazdiť taký počet kilometrov ako iné štvorvalcové motory. Tento koncernový trojvalcový motor je však výnimkou. Je vybavený liatinovým blokom, hliníkovou hlavou, priamym vstrekovaním paliva pomocou systému čerpadlo-tryska a je preplňovaný jednoduchým turbodúchadlom s obtokom. Vznetový motor o objeme 1.4 litra pod označením TDI dodáva výkon 55 kW / 75 koní a krútiaci moment 195 Nm, čo nie je veľa, avšak tento motor sa montoval do malých mestských hatchbackov, ktorým poskytuje dostatok sily.

Aj keď je motor papierovo slabý, pri zošliapnutí plynového pedálu pocítiš typický TDI kopanec do zadku. Motor zaberá o niečo neskôr ako jeho štvorvalcový súrodenec pod rovnakým označením a tak si na všetok krútiaci moment musíš počkať až kým ručička otáčkomeru nedosiahne 2200 ot/min.

Motor poskytuje malým mestským hatchbackom dostatok síl aj na celkom svižnú jazdu, situácia sa však mení ihneď ako ručička rýchlomeru dosiahne 100 až 120 km/h, kedy sú vibrácie a hluk motora neznesiteľné a je cítiť, že motor má malý objem a chýba mu jeden valec. Motor sa vie majiteľovi odvďačiť veľmi peknou spotrebou, priemerne 4,5 litra paliva na 100 km.

Rovnako tak si motor vedie veľmi dobre aj z hladiska spoľahlivosti, je mechanicky odolný a netrápia ho žiadne fatálne poruchy, ale ani časté poruchy váhy vzduchu ako napríklad pri motoroch 1.9 TDI. Jeho jednoduché turbodúchadlo je taktiež veľmi odolné a vydrží toho naozaj veľa. Veľkou nevýhodou tohoto motora sú však vibrácie a hluk, ktorý mnohých ľudí odradí.

Tento malý trojvalcový motor zvládne najazdiť minimálne 3/4 toho čo zvládne štvalcový 1.9 TDI ale taktiež sa ti odvďačí veľmi dobrou spoľahlivosťou, slušným výkonom na bežné jazdenie a veľmi peknou spotrebou. Pokiaľ ti neprekážajú vibrácie ani hluk motora a hľadáš autíčko na dlhšie trasy po okreskách, dieselový trojvalec 1.4 TDI 55kW pod kapotou je veľmi dobrou voľbou.

Toyota 1.4 VVT-i 71kW

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s pviacbodovým vstrekovaním

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1398 cm3

  • Počet válcov - 4

  • Počet ventilov - 16

  • Krútiaci moment - 130 Nm

  • Výkon - 71 kW / 97 koní

Zážihový motor o objeme 1.4 pod označením VVT-i je vybavený 16 ventilovým rozvodom DOHC a variabilným časovaním sacích ventilov. Motor je nepreplňovaný, no dodáva výkon 71 kW / 97 koní a krútiaci moment 130 Nm. Tento motor ponúka celkom slušnú pružnosť už pri nízkych otáčkach a tak autu dovoľuje plynulú jazdu bez nevyhnutného vytáčania motora.

Pokiaľ však chceš dostať z motora maximum, musíš ho vyhnať aspoň do 4400 ot/min, kedy je dostupný všetok krútiaci moment, pričom maximálny výkon poskytuje tento motor v 6000 ot/min. Motor si priemerne vypýta 7 litrov paliva na 100 km, a to aj pri svižnejšej jazde. Z hľadiska spotreby a výkonu sa jedná o veľmi podarený agregát.

Zle si však tento motor nevedie ani v spoľahlivosti. Motor 1.4 VVT-i netrpí žiadnymi vážnymi chorobami, je veľmi spoľahlivý, no ako pri každom motore, tak aj pri tomto si treba dať pozor na niekoľko vecí, ako napríklad na funkčnosť katalyzátora, ale aj nefunkčnú lambda sondu.

Pre bežné jazdy jeho dynamika postačuje, menšia nevýhoda je v kratšom sprevodovaní, čo znamená pri diaľničnej jazde cez 4000 ot/min a teda vyššiu hlučnosť a spotrebu. Tento motor je vhodný do mesta, na okresky, ale neurazí ani pri svižnejšej jazde. Pokiaľ teda hľadáš motor, ktorý sa ti odvďačí prijateľnou spotrebou a na svoj objem dostatočne veľkým výkonom a skvelou spoľahlivosťou, tak je 1.4 VVT-i tou pravou voľbou.

V ďalšom článku si opäť posvietime na dva spoľahlivé motory.