AUTORIDE

Remenica: Jej funkcia a využitie v automobile?

Remenica
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Remenica je súčasťou remeňového prevodu a jej úlohou je prenášať energiu z rotujúceho hriadeľa na remeň a jeho prostredníctvom na iný hriadeľ. Remenica je v podstate koleso na hriadeli a jej tvar závisí od typu remeňa:

  • ak je remenica hladká, používa sa plochý remeň

  • ak má zuby, jej remeň je ozubený

  • ak má drážky, používa sa klínový remeň

Obsah

Klínový remeň:

Remenica klínového remeňa má jednu alebo viac drážok, ktoré zabezpečujú vyššiu treciu silu a do ktorých presne zapadá tento remeň. Klínový remeň v automobile poháňa ventilátor chladiča, alternátor, klimatizáciu, posilovač riadenia a podobne, záleži od typu automobilu.

Plochý remeň:

Remenica má tvar podobný sudu, čiže v strede je jej priemer väčší.

Ozubený remeň:

Remenica ozubeného remeňa je ozubené koleso, ktoré sa používa vtedy, kedy je potrebné zaistiť synchronizovaný pohyb mechanizmu, napríklad rozvod spaľovacieho motora.

Remenica s meniteľným priemerom

Tento špeciálny druh remenice sa skladá z dvoch tanierových kolies alebo kužeľov, ktoré menia svoju vzdialenosť od seba a dosahuje sa tak zmena priemeru drážky cez ktorú je vedený klínový remeň.