AUTORIDE

Ostré vačky: Aké sú ich výhody a nevýhody?

Vačkový hriadeľ
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Výmena klasických vačiek za ostré vačky patrí medzi veľmi časté úpravy, ktorými sa dosahuje zvýšenie výkonu motora a zlepšenie odozvy na plyn.

V tomto článku si v skratke posvietime na ostré vačky, aký je ich účel a tiež výhody či nevýhody.

Obsah

Na čo slúžia ostré vačky?

Na dosiahnutie vyššieho výkonu motora je potrebné, aby sa do valca dostalo čo najviac vzduchu a paliva. K tomu je však potrebné, aby boli sacie ventily otvorené čo najviac a na čo najdlhšiu dobu.

Rovnako ako sacie, tak aj výfukové ventily musia byť otvorené čo najviac a na čo najdlhšiu dobu, aby sa všetky výfukové plyny dostali preč zo spaľovacej komory.

Keď sa dostane vačka na zdvihátko ventilu, pôsobí jej sila proti tlaku pružiny ventilu a ten sa začne otvárať. Od tvaru vačky však závisí, ako rýchlo, ako veľmi a na akú dlhú dobu sa ventil otvorí.

Práve preto je ostrá vačka oproti sériovej oveľa oblejšia a širšia. Názov ostré vačky je teda trochu mimo a presnejšie by sedelo pomenovanie "oblé vačky".

Ostré vačky a ich výhody

Pri výmene sériových vačiek za ostré vačky sa zvýši krútiaci moment v nízkych otáčkach a motor sa bude ľahšie vytáčať do otáčok.

Ostré vačky a ich nevýhody

Nevýhodou ostrých vačiek je zvýšenie voľnobežných otáčok motora ale aj vyššia spotreba paliva.

Záver

Keďže je pomocou ostrých vačiek nemožné dosiahnuť obidva parametre súčasne (vysoký krútiaci moment v nízkych otáčkach a vysoký výkon vo vysokých otáčkach), konštruktéri prišli so systémom variabilného časovania ventilov, ktorý imituje funkciu vačky optimálnej veľkosti v rôznych pracovných podmienkach motora.