AUTORIDE

Chladiaca kvapalina: Aká je jej úloha a čo znamená rozdielna farba?

Chladiaca kvapalina
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Každý spaľovací motor potrebuje na svoje efektívne fungovanie optimálnu teplotu. Túto optimálnu prevádzkovú teplotu motora zabezpečuje chladiaci systém, bez ktorého by sa motor rýchlo prehrial a nasledne by došlo k zadretiu.

Existuje viacero spôsobov, ako motor ochladzovať, no pokiaľ hovoríme o chladení kvapalinou, chladiaci systém na svoju správnu funkciu logicky potrebuje chladiacu kvapalinu.

Obsah

Ako funguje chladiaca kvapalina?

Chladiaca kvapalina odvádza teplo do vzduchu prostredníctvom chladiča. Ide o jednoduchý cyklus - hlava a valce majú dvojitú stenu, ktorá tvorí plášť a ten je vyplnený chladiacou kvapalinou. Tá po ohriatí prúdi do chladiča, kde sa ochladí prúdiacim vzduchom a opäť sa vráti do plášťa.

Ako chladiaca kvapalina sa používa destilovaná voda (v lete) alebo nemrznúca zmes (v zime). Chladiaca kvapalina však musí plniť aj ochrannú úlohu, obsahuje aditíva a má teda chrániť kovové časti chladiaceho systému pred koróziou a gumené časti pred popraskaním a starnutím, no musí mať dostatočne nízky bod mrazu.

Čo obsahuje chladiaca kvapalina/nemzrnúca zmes?

Nemrznúcu zmes tvorí z 92% monoetylenglykol, ktorý bráni zamrznutiu kvapaliny, posúva bod varu vyššie a maže vodnú pumpu. 2% koncentrátu sú voda a zvyšných 6% tvoria aditíva, ktoré majú nasledovné zloženie:

1. Inhibítory korózie

Chránia kovové časti, ktoré prichádzajú do styku s chladiacou kvapalinou pred koróziou.

2. Disperzanty

Zabraňujú tvorbe vodného kameňa.

3. Stabilizátory

Zabraňujú zrážaniu minerálnych inhibítorov. Udržiavajú ich teda rozpustené v chladiacej kvapaline.

4. Prísady proti penivosti

Zabraňujú peneniu chladiacej kvapaliny, ktoré by mohlo spôsobiť zavzdušnenie chladiacého systému.

5. Zvyšovače pH

Zabraňujú okysličovaniu chladiacej kvapaliny. S kresajúcim pH rastie kyslosť, ktorá zvyšuje sklony ku korózií. Kyslá kvapalina leptá hliník a doslova vyžiera motor zvnútra.

6. Rezerva alkalinity

Tak sa nazýva vlastnosť dosiahnutá zvyšovačmi pH a inhibítormi, ktorá chráni pred poškodením tesnenia a dosadacích plôch hlavy valcov.

7. Farbivo

Môže byť červené, fialové, modro-zelené alebo žlté.

Každá chladiaca kvapalina však časom stráca svoje vlastnosti, pretože prísady, ktoré sú v nej sa postupne odparia alebo zmenia svoje chemické zloženie. Preto je potrebné chladiacu kvapalinu pravidelne kontrolovať a meniť, a to najmä pred zimou, kedy je dôležité premeranie bodu mrazu.

Pri výmene či dopĺňaní si treba dávať pozor na použite spravneho typu chladiacej kvapaliny. Jednotlivé typy chladiacej kvapaliny sú spolu nemiešateľné, no aby sa človek nepomýli, rôzne typy kvapalín sú odlišené farbou. Kvapaliny odlišnej farby by sa spolu nemali miešať, zatiaľ čo kvapaliny rovnakej farby je možné spolu miešať.

Označenie a rozdelenie chladiacej kvapaliny:

  • G10 ŽLTÁ - je nemrznúca zmes vhodná do starších motorov, ktorých hlava valcov nie je z hliníkových zliatin.

  • G11 MODRO-ZELENÁ - je nemrznúca zmes vhodná pre novšie motory, ktorých hlava valcov je z hliníkových zliatin.

  • G12 ČERVENÁ - je kvalitná a moderná nemrznúca zmes, ktorá je vysoko šetrná voči kovom, plastom a gumovým tesneniam. Je určená do nových automobilov, ktorých hlava valcov je z hliníkových zliatin.

  • G12+ FIALOVÁ - líši sa od G12 len inou farbou.

  • G13 FIALOVÁ - je nemrznúca zmes vhodná pre nové automobily, no môže nahradiť akýkoľvek typ nemrznúcej zmesi aj v starších automobiloch

  • G13 poskytuje kovovým častiam veľmi veľkú ochranu proti korózií.

Zhrnutie

Chladiaca kvapalina by sa mala meniť každé 3 až 4 roky, a to hlavne z dôvodu, že časom stráca svoje vlastnosti. Chladiacich kvapalín je na trhu veľa, treba si však vybrať tu správnu a neriadiť sa len najnižšou cenou, pretože nekvalitná chladiaca kvapalina môže rýchlo zdegradovať a znečistiť chladič a celý chladiaci systém automobilu.