AUTORIDE

ESP systém: Ako funguje elektronický stabilizačný systém?

Kontrolka ESP
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

ESP systém, v angličtine Electronic Stability Program, označuje elektronický stabilizačný systém, ktorého účelom je zvýšiť bezpečnosť jazdy. Ide o jeden z prvých a zároveň aj najpoužívanejších elektronických stabilizačných systémov.

Tento systém má zabrániť nechcenej zmene smeru jazdy a v prípade šmyku stabilizovať automobil prostredníctvom riadených zásahov do bŕzd, riadenia, ale aj motora a prevodovky.

Obsah

Úvod

ESP systém využíva k svojej funkcii aj ďalšie elektronické systémy a pomocníky ako napríklad systém ABS či ASR. Vďaka elektronickému stabilizačnému systému akým je ESP, je možné využiť plný potenciál jazdných vlastností automobilu.

Zo štatistík tiež vyplýva, že ESP prispieva k zvýšeniu aktívnej bezpečnosti a tým aj k zníženiu počtu dopravných nehôd. Ak by boli všetky vozidlá vybavené systémom ESP, dalo by sa predísť približne 1/10 nehôd.

ESP systém vyvinula firma BOSCH spolu s Mercedes-Benz s cieľom zvýšiť bezpečnosť jazdy v automobile, čo sa im aj podarilo. ESP slúži ako prvok aktívnej bezpečnosti vozidla, pretože prekonáva schopnosti vodiča zvládať kritické situácie, čo je práve dôvod, prečo tento elektronický systém dnes patrí do povinnej výbavy automobilu.

Na čo slúži ESP systém?

Elektronický stabilizačný systém (ESP) pomáha vodičovi zvládnuť kritické situácie pri riadení auta, kedy by sa vozidlo mohlo dostať do šmyku. Riadiaca jednotka porovnáva údaje o skutočnom stave smeru jazdy s údajmi o vodičom zvolenom smere jazdy.

Údaje zvolenom smere, ktorý inicioval samotný šofér a naopak o skutočnom smere jazdy získava ESP systém z rôznych snímačov, ako napríklad snímača:

  • natočenia volantu

  • otáčok kolies

  • tlaku brzdovej kvapaliny

  • polohy plynového pedálu

  • pozdĺžneho a priečneho zrýchlenia

Ako funguje systém ESP?

Vďaka snímača natočenia volantu, tlaku brzdovej kvapaliny a polohy plynového pedálu ESP systém zistí, kam vodič smeruje automobil, respektíve kam má nasmerovaný volant. Vďaka zvyšným snímačom zas systém ESP zistí, aký je skutočný smer vozidla.

Pokiaľ sa tieto údaje spolu nezhodujú, vyhodnotí to riadiaca jednotka systému ESP ako šmyk a začne automobil automaticky stabilizovať a vyrovnávať začínajúci šmyk. Po tom, ako ESP zaznamená stratu trakcie, automaticky pribrzďuje individuálne ľavé/pravé zadné alebo ľavé/pravé predné kolesá automobilu.

Nedeje sa tak len pri brzdení, ale aj pri zrýchľovaní a prechode cez zákrutu, čím ESP systém udržiava vozidlo mimo šmyku. Vďaka ESP je teda auto stabilnejšie a ovládateľnejšie.

Signalizuje kontrolka ESP problém so systémom?

Kontrolka ESP
Kontrolka ESP / © Martin Milo, All rights reserved.

Napriek oranžovej farbe nemusí kontrolka ESP signalizovať problém s elektronickým stabilizačným systémom. Niektoré elektronické stabilizačné systémy zasahujú aj do riadenia a rýchlosti automobilu a v prípade potreby upravia výkon motora či natočia kolesá automobilu do požadovaného smeru.

Ak systém zasahuje do riadenia, kontrolka ESP sa v prípade aktivity systému rozbliká. Nejde teda o žiaden problém. Práve naopak, pokiaľ táto kontrolka preblikuje, zrejme si sa dostal do náročnej jazdnej situácie a systém ESP zasiahol a stabilizoval vozidlo.

V určitých prípadoch môže táto kontrolka preblikovať a následne svietiť. Systém v takomto prípade zasahuje do riadenia aby sa vozidlo nedostalo do šmyku. Pokiaľ systém funguje správne, kontrolka zhasne hneď po tom, ako sa auto stabilizuje.

Ak však kontrolka ESP neustále svieti aj pri bežných podmienkach, pravdepodobne ide o problém s elektronickým stabilizačným systémom.

Aký je rozdiel medzi ESC a ESP systémom?

Medzi systémom ESP (Electronic Stability Program) a ESC (Electronic Stability Control) nie je v podstate žiaden rozdiel a jedná sa o ten istý systém. Jediný rozdiel je teda v názve, nakoľko výrobcovia používajú rozdielne označenia, a to nielen pre tento systém.

Označenia elektronického stabilizačného systému

Výrobcovia áut používajú pri označení elektronického stabilizačného systému rôzne skratky, no princíp fungovania týchto systémov je rovnaký. V prípade tohoto systému sa môžeš stretnúť s označeniami:

  • ESC (Electronic Stability Control) - všeobecné označenie elektronického stabilizačného systému, no používa ho Škoda, Fiat, Hyundai, Tesla, Luxgen a Proton

  • ESP (Electronic Stability Program) - označenie používa Audi, Chrysler, Dodge, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, Saab, Suzuki, Lamborghini a Smart

  • ESP (Electronic Stabilization Program) - označenie používa Volkswagen (skratka je rovnaká ako predošlá, menší rozdiel je len v celom názve)

  • VDC (Vehicle Dynamic Control) - označenie používa Subaru, Nissan a Infiniti, Alfa Romeo

  • DSC (Dynamic Stability Control) - označenie používa Aston Martin, BMW, Jaguar, Land Rover, Mazda a Mini

  • VSA (Vehicle Stability Assist) - označenie používa Acura a Honda

  • VSC (Vehicle Stability Control) - označenie používa Lexus a Toyota

  • VDIM (Vehicle Dynamics Integrated Management) - označenie používa Lexus a Toyota

  • ASC (Active Stability Control) - označenie používa Jaguar a Mitsubishi

  • DSTC (Dynamic Stability and Traction Control) - označenie používa Volvo

  • PSM (Porsche Stability Management) - označenie, ako už z názvu vyplýva, používa Porsche

  • M-ASTC (Mitsubishi Active Skid and Traction Control) - označenie používa Mitsubishi

  • StabiliTrak - označenie používa Buick, Cadillac, Chevrolet (väčšina modelov), GMC, Pontiac, Saturn, Isuzu a Hummer

  • AdvanceTrac - označenie používa Ford, Lincoln a Mercury

  • Active Handling - označenie používa Chevrolet (Corvette)

Niektorí výrobcovia používajú viacero označení, nakoľko označenie sa nemusí vzťahovať na celú značku, ale na konkrétny model.

Záver

Od 1. Novembra 2011 musí mať podľa nariadenia Európskej komisie každý novo homologizovaný automobil povinne nainštalovaný elektronický stabilizačný systém. Od roku 2014 však musí byť týmto systémom vybavený každý novo predávaný automobil.