AUTORIDE

Na akom princípe funguje dažďový senzor a čo je jeho funkciou?

Dážď
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Dažďový senzor je zariadenie, ktoré reaguje na vodu a nečistoty na čelnom skle automobilu. Tento senzor automaticky ovláda stierače a prispôsobuje ich rýchlosť intenzite dažďa. Okrem toho môže senzor automaticky zavrieť okná, aby sa voda nedostala do interiéru automobilu a nepoškodila ho. Dažďový senzor teda zvyšuje komfort jazdy.

Dažďový senzor

Obsah

Dažďový senzor sa v automobiloch montuje za vnútorné spätné zrkadlo, pod čelné sklo. Senzor je tvorený niekoľkými vyžarovacími diódami a jednou snímacou diódou. Vyžarovacie diódy striedavo vyžarujú infračervené žiarenie, ktorého odraz zachytáva snímacia dióda. Na snímaciu diódu teda dopadajú odrazené lúče vyžarovacích diód. Pokiaľ dopadajú na snímaciu diódu lúče rovnakou intenzitou, nevzniká v dióde žiadne napätie (suché čelné sklo).

Pokiaľ je čelné sklo automobilu mokré, poprípade špinavé, odráža sa časť infračervených lúčov rovnako ako keď je čelné sklo suché. Druhá časť infračervených lúčov sklom prejde, čo v konečnom dôsledku znamená, že na snímaciu diódu dopadá menej lúčov a intenzita žiarenia je slabšia (mokré či znečistené čelné sklo). Takýmto spôsobom dažďový senzor zisťuje intenzitu dažďa a riadi rýchlosť stieračov.

Krátka história tejto technológie:

Úplne prvé stierače v automobiloch fungovali na princípe ručného (manuálneho) pohonu. Neskôr boli automobily vybavené stieračmi, ktoré boli poháňané pneumatickými a elektrickými motorčekmi. Tieto stierače a ich motorčeky však mali pevne stanovenú rýchlosť stierania, čo spôsobovalo, že počas silného dažďa stierali nedostatočne a počas mrholenia drhli o suché čelné sklo.

Čoskoro sa však objavili stierače s viacrýchlostným nastavením a nakoniec sa do automobilov dostali stierače vybavené dažďovým senzorom, ktoré dokážu rozpoznať intenzitu dažďa a ideálne nastaviť rýchlosť stierania.

Pozri si krátku videoukážku: