AUTORIDE

Biely dym z výfuku: Na aký problém upozorňuje?

Biely dym z výfuku
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Biely dym z výfuku je vlastne len vodná para. Je však potrebné rozlišovať, či sa jedná len o čisto prirodzený jav, ktorý je spôsobený vplyvom nízkych vonkajších teplôt alebo ide o poruchu niektorého z komponentov motora. Biely dym z výfuku je totiž celkom prirodzený jav pri zohrievaní studeného motora.

Ak sa však biely dym objavuje za autom aj v prípade, že je motor automobilu zohriaty na svoju prevádzkovú teplotu, pričom vonkajšia teplota nie je príliš nízka, znamená to, že motor spaľuje vodu, respektíve chladiacu kvapalinu, ktorá sa dostáva do valcov. To, že sa chladiaca kvapalina dostáva do valcov motora, môže byť spôsobené napríklad poškodeným tesnením pod hlavou valcov, prasknutou hlavou valcov či dokonca prasknutým blokom valcov, čo je koniec koncov najhorší z týchto troch prípadov. V žiadnom prípade však nerátaj s tým, že oprava ktoréhokoľvek z týchto problémov bude lacná záležitosť.

Biely dym z výfuku

Na to, či chladiaca kvapalina preniká do priestoru valcov, ťa však nemusí upozorniť len biely dym z výfuku. Môžeš to totiž zistiť aj tak, že nazrieš do expanznej nádobky chladiacej kvapaliny. Ak sa hladina chladiacej kvapaliny znížila alebo sa na jej hladine nachádzajú mastné škvrny pripomínajúce mastné oká v polievke, je isté, že sa chladiaca kvapalina mieša s motorovým olejom.

Problém s prenikajúcou chladiacou kvapalinou do priestoru valcov však môžeš odhaliť aj tak, že odskrutkuješ viečko, cez ktoré sa nalieva motorový olej. Ak sa na spodnej strane viečka nachádza emulzia (maz bielej až kapučínovej farby), znamená to, že do motorového oleja sa dostala chladiaca kvapalina. Emulzia na spodku viečka však nemusí značiť problém, pretože sa môže objaviť aj vtedy, ak s autom jazdíš len krátke trasy, najmä v chladnom počasí, kedy sa motor nestihne zohriať na svoju prevádzkovú teplotu.

Každopádne, biely dym z výfuku netreba brať ľahkovážne. Ak totiž preniká chladiaca kvapalina do priestoru valcov, nemal by si auto používať až do doby, kým tento problém neodstrániš. V prípade, že budeš tento problém zanedbávať, spôsobíš tým zvýšené opotrebovanie všetkých mechanizmov motora, čo v konečnom dôsledku môže viesť až k poškodeniu motora.

Ak sa chladiaca kvapalina mieša s olejom, motorový olej rýchlo degraduje, čím prichádza o svoje vlastnosti (stráca svoju mazaciu schopnosť) a olejový film sa na kontaktných plochách stráca, čo vedie k nadmernému opotrebovaniu motora. Okrem toho však hrozí aj riziko prehriatia motora v dôsledku úbytku chladiacej kvapaliny.