logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

Biela farba oblečenia pre lepšiu viditeľnosť na ceste nestačí


S blížiacou sa zmenou letného času na zimný už tento víkend nás znížená viditeľnosť na ceste zaskočí oveľa skôr, ako sme zvyknutí. A pre bezpečnosť na vozovke nie je nič rizikovejšie ako chodec v tmavom oblečení. Ten potme vidí auto so zapnutými svetlami lepšie ako za jasného dňa, ale naopak, vodič ho často nezbadá v dostatočnom predstihu. Ako sa v takýchto podmienkach čo najlepšie chrániť, radia odborníci z technologickej spoločnosti 3M.

Zrak človeka je stimulovaný rozdielmi kontrastu a zameriava sa predovšetkým na čiary a okraj. Čím konkrétnejšie čiary a okraje teda reflexný materiál má, tým kratší je čas rozpoznania prekážky na ceste u vodiča. Mnohí ľudia však riešia viditeľnosť po svojom. Niekto rozsvieteným mobilom, iný zase svetlou farbou oblečenia. Oboje je však nedostatočné. Experiment „No white at night“ spoločnosti 3M ukázal, že chodca s vhodnými reflexnými prvkami zaregistruje vodič už pri vzdialenosti viac ako 300 metrov, kým chodca v bielom oblečení až pri vzdialenosti cca 75 metrov. „Pri rýchlosti 90 km/h vidí vodič chodca v bielom o deväť sekúnd neskôr ako chodca s reflexnými prvkami,“ varuje odborník na osobnú bezpečnosť Jan Bidlas, z technologickej spoločnosti 3M.

Ako byť na ceste viditeľný

Reflexné vesty, pásky, nažehľovačky, nášivky. Možností, ako byť viditeľnejší na ceste, je množstvo. Nie všetky ale dostatočne plnia svoju funkciu – upozorniť okoloidúce autá na chodca na ceste, či neosvetlenom priechode pre chodcov. Podľa čoho teda reflexné prvky vyberať? „Vo výbere kvalitného reflexného materiálu môže pomôcť označenie certifikátom kvality CE alebo aj značka skúseného výrobcu takýchto materiálov, napríklad 3M Scotchlite,“ hovorí Jan Bidlas, 3M. Pokiaľ kupujeme odev, nemala by chýbať ani informácia o spôsobe prania a o tom, koľko pracích cyklov vydrží reflexný materiál bez zmeny vlastností odrazu svetla.

Retroreflexný neznamená historický

Reflexné materiály pracujú na princípe odrazu svetla pri styku s materiálom a záleží na jeho zložení, akú veľkú má odrazivosť a či je odraz zreteľne viditeľný na všetky strany. A to je pre bezpečnosť na ceste to najdôležitejšie. Klasické reflexné materiály lúč svetla z bodu jeho dopadu len odrazia, či už v zníženej alebo rovnakej intenzite v závislosti na type materiálu. Retroreflexné materiály sa naopak vďaka zrkadlovej vrstve, v ktorej sa nachádzajú tisíce malých guľôčok schopných zaostriť a odraziť svetlo, celé rozžiaria a zabezpečia dokonalú viditeľnosť človeka zo všetkých strán.

Deti potrebujú dvojnásobná ochranu

Aj napriek tomu, že malé deti sa bez sprievodu dospelého potme zväčša nepohybujú, dostatočná viditeľnosť je aj v tomto prípade dôležitá. Malé deti si totiž vodiči často nevšimnú, čo môžu pomôcť vyriešiť kvalitné reflexné prvky. „Najväčšou istotou, že budú deti na ceste viditeľné, sú reflexné prvky priamo na vrchnom oblečení. Pokiaľ ich tam zatiaľ nemajú, retroreflexné prvky 3M Scotchlite je možné jednoducho na oblečenie našiť alebo nažehliť,“ hovorí Jan Bidlas, z technologickej spoločnosti 3M.

Bezpečne aj pri športe

Na bezpečnosť počas zníženej viditeľnosti už nemyslia len výrobcovia oblečenia, ale aj obuvi. Športová značka Adidas v spolupráci s 3M tento rok priniesla špeciálnu edíciu bežeckej obuvi Adidas Originals Nite Jogger, s reflexnými prvkami Scotchlite na prednej časti topánky, na päte aj po stranách. Tá zaručí vysokú viditeľnosť a bezpečnosť aj pri horších svetelných podmienkach, napríklad pri nočnom behu.

O spoločnosti 3M - je popredná globálna technologická spoločnosť so sídlom v St. Paul v USA. Už dlhšie ako 100 rokov vyvíja inovatívne výrobky a riešenia pre priemysel, energetiku a telekomunikácie, bezpečnosť a zabezpečenie, zdravotníctvo, kanceláriu a domácnosť. Diverzifikované portfólio 3M zahŕňa vyše 50 tisíc výrobkov. Všetky výrobky spája jedna vlastnosť - v danom odvetví predstavujú inovatívne riešenie, ktoré okrem dômyselnosti a efektivity podporuje udržateľnosť, bezpečnosť a zdravie ľudí.