AUTORIDE

Prieskum: Je kúpa starších vozidiel rizikovejšia kvôli možnosti stočených kilometrov a poškodenia?

Novinky
Tlačová správa
Publikované 

Počet najazdených kilometrov je pri hľadaní ojazdeného vozidla pravdepodobne prvá vec, ktorú si kupujúci všimne. Koniec koncov, celkový počet kilometrov, ktoré vozidlo najazdilo, môže naznačovať mieru opotrebenia. Nehovoriac o rôznych poškodeniach, ktoré mohlo vozidlo počas svojej životnosti utrpieť.

Keďže staršie autá mávajú väčší počet najazdených kilometrov, často majú pozmenené tachometre a skryté poškodenia, čo je bežná prax podvodníkov, ktorí chcú opotrebované autá predať za vyššiu cenu.

Z výskumu, ktorý uskutočnila spoločnosť carVertical, ktorá sa zaoberá spracovaním údajov o automobiloch, v 14 európskych krajinách, vyplynulo, že čím je auto staršie, tým je vyššia pravdepodobnosť, že môže mať stočené kilometre. Na Slovensku má až 12,4 % všetkých vozidiel stočené kilometre a 55,6 % má záznam o poškodení. Medzi vekom vozidla a podvodmi existuje významná korelácia, ktorú sa oplatí zvážiť pri výbere vozidla.

U starších vozidiel je väčšia pravdepodobnosť stočených kilometrov

Najväčšiu pravdepodobnosť, že budú mať stočené kilometre, majú na Slovensku vozidlá staré 15 až 23 rokov: 23,5 % všetkých vozidiel vyrobených v roku 2006 malo stočené kilometre, v roku 2000 to bolo 22,4 % a v roku 2007 22,3 %.

Hoci podiel takýchto starých vozidiel na trhu je zanedbateľný, pri kúpe staršieho vozidla musí byť človek mimoriadne obozretný.

Autá vyrobené v roku 2006 majú stočených v priemere 71 856 km, v roku 2000 - 48 370 km a v roku 2007 - 77 300 km. Vo všeobecnosti platí, že kupujúci novších vozidiel sa menej často stávajú obeťami podvodov s počtom najazdených kilometrov.

"Zlomový bod na Slovensku predstavoval rok 2016, keď podiel stáčaných kilometrov u vozidiel klesol z 10,9 % na 8,7 % v roku 2017. Ak je vozidlo vyrobené po roku 2017, riziko kúpy vozidla so stočenými kilometrami je nižšie. Keďže však tieto autá starnú, je pravdepodobné, že dôjde k stočeniu kilometrov aj u týchto áut, aby sa zachovala ich hodnota", vysvetľuje Matas Buzelis, automobilový expert spoločnosti carVertical.

7-15 rokov staré autá bývajú najviac poškodené

Pokiaľ ide o poškodenia, staršie vozidlá majú zvyčajne menej evidovaných nehôd. Nie je to však spôsobené tým, že vodiči boli v minulosti opatrnejší, ale tým, že informácie o nehodách sa zaznamenávali do fyzických dokumentov namiesto toho, aby sa ukladali online.

Najviac škôd na Slovensku majú autá vyrobené v rokoch 2008 až 2016. Hoci sa za škody považujú aj drobné škrabance, mnohé vozidlá boli aj účastníkmi vážnych nehôd, ktoré môžu ohroziť ich bezpečnosť a kvalitu jazdy.

Najhoršia situácia je však pri autách vyrobených v rokoch 2012 až 2014, kde z celkového počtu vozidiel skontrolovaných na carVertical malo záznamy o poškodení 64,3 percent vozidiel.

Zo všeobecných štatistík vyplýva, že viac ako polovica vozidiel na Slovensku bolo niekedy poškodených, čo naznačuje, že každé druhé vozidlo v krajine môže skrývať nejaké problémy.

Podľa pána Buzelisa z carVertical je úplne bežné, že vozidlá sú najmenej raz za 5 rokov poškodené, najmä ak ide o vozidlá prevádzkované v meste.

Vodiči majú záujem o novšie vozidlá

Autá staré 5 až 10 rokov tvoria 53,4 % všetkých kontrol histórie vykonaných na Slovensku na stránke carVertical, čo znamená, že vodiči sa zaujímajú predovšetkým o novšie vozidlá. Podľa prieskumu sú najžiadanejšie autá vyrobené v roku 2018 s podielom 13,5 %, nasleduje rok 2017 - 10,3 % a rok 2016 - 9,5 %.

Autá vyrobené v rokoch 2000 až 2010 tvoria len 21,6 % zo všetkých preverených vozidiel. Hoci vodiči majú menší záujem o staršie autá, v tejto vekovej kategórií je aj menší výber.

V posledných rokoch zostáva priemerný vek preverovaných áut na Slovensku rovnaký - 9,1 roka. Pripomína to výsledky v ostatných sledovaných krajinách, kde sa priemerný vek kontrolovaných vozidiel pohybuje medzi 9 a 11 rokmi.