AUTORIDE

Peugeot 206 recenzia - jeho vlastnosti, spoľahlivosť a rôzne motorizácie

Peugeot 206 RC
Recenzie
Publikoval Denis  

Peugeot 206 sa začal vyrábať v roku 1998 a vyrábal sa dlhých 13 rokov. Za svoj úspech vďačí malá 206-tka svojmu dizajnu, ktorý je svieži, elegantný, originálny a hlavne nestarnúci. Okrem pekného dizajnu sa Peugeot 206 predával za slušnú cenu, ktorá bola nižšia ako u konkurencie. Dokonca aj dnes dokážeš zohnať túto jazdenku za celkom nízku cenu, pričom k dispozícií máš veľmi slušný výber čo sa týka motorov ale aj karosárskych verzií.

Peugeot 206 bol uvedený na trh v roku 1998 v troj a päťdverovej verzii hatchback a pod kapotou si mohol nájsť dva zážihové motory 1.1 8v 44kW, 1.4 8v 55kW a jeden dieselový 1.9 D 8v 51kW. V roku 1999 pribudla zážihová 1.6 8v 65kW a športová trojdverová verzia s motorom 2.0 16v 100kW. V roku 2000 pribudol jeden zážihový motor 1.6 16v 80kW a jeden vznetový 2.0 HDI 8v 66kW, ktorý bol vybavený turbodúchadlom a vstrekovaním paliva pomocou systému Common-rail.

Obsah

V roku 2001 bol predstavený kabriolet pod označením 206 CC, ktorý je vybavený elektricky skladanou pevnou strechou. Neskôr v tom istom roku pribudla ďalšia karosárska verzia, tentokrát verzia kombi, ktorá bola označená ako SW, ale tak isto sa pod kapotu malej 206-tky dostal aj nový vznetový motor 1.4 HDI 8V 50kW/66kW, ktorého silnejšia verzia sa však na našom trhu nepredávala.

V roku 2002 dostal Peugeot 206 lepšiu bezpečnostnú výbavu, pri verzii hatchback došlo k malým úpravám podvozku, ktoré zlepšili jazdné vlastnosti vozidla a pribudol aj zážihový motor 1.4 16v 65kW, s ktorým sa však v našich končinách stretneš len veľmi ťažko.

V roku 2003 prešiel Peugeot 206 modernizáciou, ktorá sa dotkla svetlometov, nový dizajn dostal predný ale aj zadný nárazník, zmenila sa aj maska chladiča a kľučky dverí boli vo farbe karosérie už od základnej verzie. Interiér automobilu taktiež prešiel zmenami a ponúkal na výber z troch farebných prevedení, červeno-čierny, sivo-čierny a modro-šedý. V tom istom roku bola predstavená aj športová verza 206 RC, jedná sa o trojdverový hatchback, ktorý pod svojou kapotou skrýva zážihový motor 2.0 16v 130kW.

Peugeot 206 RC má 17 palcové kolesá z ľahkej zliatiny, zadný spojler, chromovanú koncovku výfuku, tvarované športové sedadlá, športovo naladený podvozok, kožený volant, hliníkové pedále a hlavicu radiacej páky. V roku 2004 pribudol ďalší vznetový motor 1.6 HDI 16v 80kW a v roku 2006 výrobca predstavil novú generáciu pod názvom 207, no výroba modelu 206 naďalej pokračovala.

Na začiatku roka 2009 predstavil Peugeot aj inovovaný model 206+, ktorý sa od starej 206 líšil hlavne prednou časťou, nárazníkmi a svetlometmi. Predná časť automobilu teda pripomínala Peugeot 207 a zadná časť automobilu pripomínala starý model 206, ktorý sa aj naďalej vyrábal.Peugeot 206 absolvoval nárazový test v roku 2000, pričom získal 4/5 hviezdičiek.

Aj napriek malým rozmerom poteší 206-tka slušnou priestrannosťou, ale len na predných sedadlách, ktoré sú však pomerne malé. Vzadu je situácia horšia, miesta je málo aj pre nižších pasažierov, najviac trpia kolená a vyšším osobám bude prekážať aj nízky strop, čo však neplatí pre kombi verziu SW.

Jazdné vlastnosti sú dobré, autíčko drží stopu a snaží sa filtrovať čo najviac nerovností, no pri rýchlom prejazde zákrutou sa treba zmieriť s náklonmi karosérie, čo však neplatí pre športové verzie, ktoré majú podvozok naladený inak. S ťažkými dieselami pod kapotou ako sú napríklad 2.0 HDI a 1.9 D má 206-tka vrodenú nedotáčavosť a je cítiť aj menšiu ochotu meniť smer pri vyhýbacom manévri. Radenie je typicky Francúzske, je gumové a teda nepresné. Dobré sú však brzdy, ktoré majú ostrý nábeh a nestrácajú silu ani pri dlhšom zaťažení.

Dieselové motory:

2.0 HDI 8v 66kW

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním paliva

  • Preplňovanie - preplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1997 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 8

  • Krútiaci moment - 205 Nm

  • Výkon - 66 kW / 90 koní

Tento dvojlitrový dieselový motor poskytuje malému Peugeotu 206 dostatok dynamiky aj na svižné jazdenie, pričom spotreba sa priemerne pohybuje okolo 5,5 litra na 100 km. Tento motor si však vedie v spoľahlivosti len priemerne, najčastejšie sa objavujú poruchy opotrebovaných vstrekovačov, turbodúchadla a tlmiča torzných kmitov.

Potrápiť dokáže regulátor tlaku paliva, ale aj vysokotlakové palivové čerpadlo Bosch, ktoré tiež nemá dlhú životnosť. Nietkorí majitelia týchto motorov sa potýkajú aj s nadmerne zvýšenou spotrebou, ktorá siaha takmer na dvojciferné čísla.

1.9 D 8v 51kW.

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - vznetový motor s nepriamym vstrekovaním paliva

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1868 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 8

  • Krútiaci moment - 125 Nm

  • Výkon - 51 kW / 69 koní

Jedná sa o klasický diesel s nepriamym vstrekovaním paliva bez preplňovania, ktorý je veľmi spoľahlivý. Ak sa už náhodou niečo pokazí, oprava je pomerne lacná. Zlé studené štarty môžu znamenať dosluhujúce žhaviace sviečky. Ak však problém pretrváva, je na vine pokazené vstrekovacie čerpadlo. Peugeot 206 si s týmto motorom priemerne vypýta 5,5 litra paliva na 100km. Nevýhodou je však nízky výkon, a preto si treba predbiehanie dvakrát premyslieť.

1.4 HDI 8v 50kW

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním paliva

  • Preplňovanie - preplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1398 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 8

  • Krútiaci moment - 160 Nm

  • Výkon - 50 kW / 68 koní

Výborný motor pod kapotou Peugeotu 206 je dieselová 1.4 pod označením HDI, ktorá má malý výkon, no za to je veľmi spoľahlivá a má krásnu spotrebu. Občas však vie potrápiť zlý ventil regulácie tlaku paliva. Pri troške snahy sa priemerná spotreba udržuje na hranici 4 litrov paliva na 100 km. Tento motor ti neposkytne veľa dynamiky, no za to sa ti odvďačí skvelou spotrebou a dobrou spoľahlivosťou.

Ako som už spomínal, vyrábala sa aj silnejšia verzia (nie pre náš trh), ktorá dodávala výkon 66kW. Nebola však ani zďaleka tak spoľahlivá ako slabšia verzia. Silnejšia verzia mala totiž vysokotlakové čerpadlo a vstrekovače značky Delphi, ktoré boli menej odolné a rýchlejšie sa opotrebovali.

1.6 HDI 16v 80kW.

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním paliva

  • Preplňovanie - preplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1560 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 16

  • Krútiaci moment - 240 Nm

  • Výkon - 80 kW / 110 koní

Najnovší dieselový motor 1.6 HDI 16v 80kW patrí medzi najmenej spoľahlivé agregáty. Je úsporný, spotrebuje priemerne len 5 litrov paliva na 100km a poskytuje malej 206-tke skutočne dostatočný výkon aj na veľmi svižnú jazdu. Všetko by bolo krásne, keby tento motor netrápilo toľko problémov a porúch.

Najčastejšie poruchy:

  • opotrebované vstrekovače

  • presakovanie a unikanie oleja

  • nadmerne opotrebované turbodúchadlo

  • zanesený EGR

  • zvýšená tvorba karbónu

  • problém s podtlakovým okruhom

Najväčší problém robil veľmi dlhý interval výmeny oleja (30 000 km), následkom čoho motorový olej degradoval. Vinu nesie aj olejová vaňa, ktorá je nevhodne tvarovaná, keďže jej výpustná skrutka je umiestnená vyššie ako spodok vaňe, to znamená, že pri každej výmene oleja zostanú vo vani približne 2 deci starého oleja.

nehodnotený olej má zlý vplyv na komponenty motora, najmä na turbo, ku ktorému je olej privádzaný cez dutú skrutku, vo vnútri ktorej sa nachádza malé sitko. Toto sitko sa často zanáša karbónom a ďalším sajrajtom, čo znamená, že do turba sa nedostane olej, ktorý by ho ochladil a turbo odíde. Veľmi dôležité je pravidelne meniť olej, skrátiť interval jeho výmeny a aspoň raz za 50 tisíc km demontovať a vyčistiť olejovú vaňu od usadenín.

Benzínové motory:

1.1 8v 44kW

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním paliva

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1124 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 8

  • Krútiaci moment - 94 Nm

  • Výkon - 44 kW / 60 koní

Tento benzínový štvorvalec je najslabší motor, ktorý sa montoval pod kaporu Peugeotu 206. Tento motor neposkytuje malej 206-tke veľa dynamiky, je vhodný skôr do mesta a na kľudnú jazdu po okreskách. Motor je však spoľahlivý a má peknú spotrebu, ktorá sa v priemere pohybuje okolo 6 litrov na 100km. Najčastejšie tento motor trápia poruchy zapaľovacích cievok a po najazdení veľkého poču km sa objavuje aj únik oleja. Inak je tento motor veľmi spoľahlivý, má peknú spotrebu a úplne postačí nenáročným vodičom.

1.4 8v 55kW

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním paliva

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1360 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 8

  • Krútiaci moment - 120 Nm

  • Výkon - 55 kW / 75 koní

Tento benzínový agregát je asi najčastejšou motorizáciou, ktorú môžeš pod kapotou 206-tky nájsť. Motor poskytuje malej 206-tke dostatok výkonu na bežné jazdenie a priemerne si vypýta 6,5 litra paliva na 100km. Tento motor je rovnako ako predošlý motor veľmi spoľahlivý, trpí však klepaním kľukového hriadeľa, a to hlavne pri zahriatí motora na prevádzkovú teplotu.

Jedná sa o zväčšenú vôľu v kľukových ložiskách, ktoré sa riešilo utiahnutím ložísk na vyšší moment alebo ich výmenou, no nie vždy to pomohlo a tento problém tak ostával nevyriešený, čo však neovplyvňovalo funkčnosť motora. Občas sa tiež vyskytol problém so zapaľovacími cievkami, ktorých výmena však nie je veľmi nákladná.Silnejší motor 1.4 16v 65kW je taktiež veľmi podarený, je veľmi spoľahlivý, má nízku spotrebu 6 až 6,5 litra na 100 km a dodáva dostatočný výkon aj na svižnú jazdu. Problém s únikom oleja pri vyššom nájazde km ho však neobchádza.

1.6 8v 65kW

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním paliva

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1587 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 8

  • Krútiaci moment - 135 Nm

  • Výkon - 65 kW / 88 koní

Starší benzínový motor 1.6 8v 65kW, medzi jazdenkami veľmi ľahko nenájdeš. Jedná sa o spoľahlivý motor, ktorý dodáva Peugeotu 206 dostatok výkonu na svižnú jazdu, pri priemernej spotrebe, ktorá sa pohybuje okolo 7 litrov na 100km.1.6 16v 80kW.

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním paliva

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1587 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 16

  • Krútiaci moment - 147 Nm

  • Výkon - 80 kW / 110 koní

Zážihový motor 1.6 16v 80kW poskytuje dostatok dynamiky, kultivovanosti a pri bežnnom jazdení je tichý. Nevýhodou je však jeho menšia ochota v nízkych otáčkach, preto je potrebné tento motor vytáčať, čo sa odráža na vyššej spotrebe paliva. Motor si priemerne vyžiada 7 litrov paliva na 100 km, čo je celkom slušná spotreba.

Motor je spoľahlivý, no spočiatku ho trápili visiace ventily, ktoré sa prejavovali šklbaním pri pridaní plynu, čo sa riešilo nahratím nového softvéru riadiacej jednotky. Visiace ventily však mohla postihnúť oveľa nákladnejšia porucha, ktorá spôsobovala nerovnomerný chod motora. To sa stávalo hlavne za studených štartov, keď motor ešte nebol zohriaty na prevádzkovú teplotu. Výrobca tento problém riešil v záruke, a to buď výmenou celej hlavy valcov alebo úpravou vodítok ventilov, takže pokiaľ kupuješ jazdenku s týmto motorom, nemal by si na podobný problém naraziť.

2.0 16v 100kW

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním paliva

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1997 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 16

  • Krútiaci moment - 190 Nm

  • Výkon - 100 kW / 136 koní

  • 2.0 16v 130kW

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - zážihový motor s viacbodovým vstrekovaním paliva

  • Preplňovanie - nepreplňovaný

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna prevodovka

  • Zdvihový objem - 1997 cm3

  • Počet valcov - 4

  • Počet ventilov - 16

  • Krútiaci moment - 202 Nm

  • Výkon - 130 kW / 177 koní

Vrcholové motorizácie zastupuje benzínový motor v dvoch výkonostných variantách, 2.0 16v 100kW / 2.0 16v 130kW. Tieto motory poskytujú Peugeotu 206 nadpriemernú porciu výkonu. Slabšia verzia si priemerne vypýta 8 litrov paliva na 100 km, silnejšie o pol litra až liter viac.

Tieto motory však trápi zvýšená spotreba oleja vplyvom opotrebovania vodítok ventilov a piestnych ktúžkov.Peugeot 206 patrí k priemerne spoľahlivým vozidlám, viacero porúch sa však vyskytovalo na prvých ročníkoch týchto automobilov. Pomerne často sa môžeš stretnúť s vypálenými žiarovkami na predných svetlometoch.

Potrápiť vie aj páčka pri volante, ktorá spôsobuje chybné blikanie smeroviek a rozsvietiť sa môže aj kontrolka airbagov. Karoséria je chránená voči korźií dobre, výnimkou sú však piate dvere, ktoré zvyknú kvitnúť tesne pod zadným sklom alebo pri kľučke. Pri modely CC si treba dať pozor na správne dosadanie strechy a jej tesnosť. Predná náprava na naších cestách často trpí, nemá zrovna dlhú životnosť, a to najmä s ťažkými dieselovými ale aj benzínovými motormi pod kapotoru. Dlhú životnosť nemá ani zadná náprava, ktorá je po 100 až 150 tisíc km vhodná na repas.

Peugeot 206 je veľmi pekné a šikovné autíčko, ktoré ti ponúkne na výber so širokej palety motorizácií a odvďačí sa ti vo väčšine prípadov peknou spotrebou, nízkou cenou a celkom slušnou spoľahlivosťou.