logo autoride automagazin auta vsetko o autach
arrow_upward

ESP systém: Ako funguje elektronický stabilizačný systém?


ESP systém, v angličtine Electronic Stability Program, označuje elektronický stabilizačný systém, ktorého účelom je zvýšiť bezpečnosť jazdy. Ide o jeden z prvých a zároveň aj najpoužívanejších elektronických stabilizačných systémov. Tento systém má zabrániť nechcenej zmene smeru jazdy a v prípade šmyku stabilizovať automobil prostredníctvom riadených zásahov do bŕzd, riadenia, ale aj motoraprevodovky.

ESP systém využíva k svojej funkcii aj ďalšie elektronické systémy a pomocníky ako napríklad systém ABS či ASR. Vďaka elektronickému stabilizačnému systému akým je ESP, je možné využiť plný potenciál jazdných vlastností automobilu. Zo štatistík tiež vyplýva, že ESP prispieva k zvýšeniu aktívnej bezpečnosti a tým aj k zníženiu počtu dopravných nehôd. Ak by boli všetky vozidlá vybavené systémom ESP, dalo by sa predísť približne 1/10 nehôd.

Ako funguje ESP systém: 

Elektronický stabilizačný systém (ESP) pomáha vodičovi zvládnuť kritické situácie pri riadení auta, kedy by sa vozidlo mohlo dostať do šmyku. Riadiaca jednotka porovnáva údaje o skutočnom stave smeru jazdy s údajmi o vodičom zvolenom smere jazdy. Údaje o vodičom zvolenom smere a skutočnom smere jazdy získava ESP systém z rôznych snímačov, ako napríklad snímaču:

  • natočenia volantu
  • otáčok kolies
  • tlaku brzdovej kvapaliny
  • polohy plynového pedálu
  • pozdĺžneho a priečneho zrýchlenia

Vďaka snímaču natočenia volantu, tlaku brzdovej kvapaliny a polohy plynového pedálu ESP systém zistí, kam vodič smeruje automobil, respektíve kam má nasmerovaný volant. Vďaka zvyšným snímačom zas systém ESP zistí, aký je skutočný smer vozidla. Pokiaľ sa tieto údaje spolu nezhodujú, vyhodnotí to riadiaca jednotka systému ESP ako šmyk a začne automobil automaticky stabilizovať a vyrovnávať začínajúci šmyk.

Po tom, ako ESP zaznamená stratu trakcie, automaticky pribrzďuje individuálne ľavé/pravé zadné alebo ľavé/pravé predné kolesá automobilu. Nedeje sa tak len pri brzdení, ale aj pri zrýchľovaní a prechode cez zákrutu, čím ESP systém udržiava vozidlo mimo šmyku. Vďaka ESP je teda auto stabilnejšie a ovládateľnejšie.

Niektoré elektronické stabilizačné systémy zasahujú dokonca aj do riadenia a rýchlosti automobilu a v prípade potreby upravia výkon motora či natočia kolesá automobilu do požadovaného smeru. Ak systém zasahuje do riadenia, rozbilká sa kontrolka ESP, ak sa však rozsvieti natrvalo, znamená to, že je systém nefunkčný.

ESP systém vyvinula firma BOSCH spolu s Mercedes-Benz s cieľom zvýšiť bezpečnosť jazdy v automobile, čo sa im aj podarilo. ESP teda slúži ako prvok aktívnej bezpečnosti vozidla, pretože prekonáva schopnosti vodiča zvládať kritické situácie, čo je práve dôvod, prečo tento elektronický systém dnes patrí do povinnej výbavy automobilu. Od 1. Novembra 2011 musí mať podľa nariadenia Európskej komisie každý novo homologizovaný automobil povinne nainštalovaný elektronický stabilizačný systém. Od roku 2014 však musí byť týmto systémom vybavený každý novo predávaný automobil.

ESP systém je rovnaký systém ako:

- ESC (Electronic Stability Control)

- VDC (Vehicle Dynamic Control)

- DSC (Dynamic Stability Control)

- VSA (Vehicle Stability Assist)

- VSC (Vehicle Stability Control)

- ASC (Active Stability Control)

- PSM (Porsche Stability Management)

- DSTC (Dynamic Stability and Traction Control)