AUTORIDE

Test jazdenky: BMW 530d E39 alebo tiež autíčko, ktoré ti prirastie k srdcu

BMW 530d E39
Recenzie
Publikoval Denis  

BMW radu 5 E39 zaznamenalo oproti predošlej generácii E34 veľký dizajnový, ako aj technologický skok. Na našom trhu je týchto jazdeniek viac než dosť, no predovšetkým sa jedná o vyžité kusy s veľkým počtom najazdených kilometrov. Tieto jazdenky sa predávajú len za zlomok ceny, za akú sa kedysi BMW radu 5 E39 predávalo, no pri výbere tohoto automobilu musíš byť veľmi opatrný - v opačnom prípade si koleduješ o množstvo problémov a starostí.

BMW radu 5 pod označením E39 sa začalo vyrábať v roku 1995 len v jednej jedinej karosárskej verzii sedan, ku ktorej však o dva roky neskôr pribudla aj verzia kombi, pod označením Touring. Pod kapotou tohoto bavoráku si mohol nájsť rôzne motorizácie, a to od štvorvalcov, šesťvalcov až po osemvalce.

V roku 1998 bola na trh uvedená ostrá verzia sedanu M5 s päťlitrovým motorom pod kapotou, o výkone 294kW. V roku 2000 prešlo BMW radu 5 modernizáciou, po ktorej pribudli pod kapotu nové motorizácie, výkon niektorých motorov bol zmenený a karoséria si prešla drobným faceliftom. Výroba sedanu bola ukončená v roku 2003, kedy bol predstavený jeho nástupca BMW 5 E60 a verzia kombi sa prestala vyrábať o rok neskôr.

Nárazovým testom si prešlo BMW radu 5 v roku 1998, pričom získalo 4/5 možných hviezdičiek.

TEST JAZDENKY BMW 530d E39:

Na náš test sme si vybrali karosársku verziu sedan, pod kapotou ktorej sa skrýval dieselový šesťvalec o objeme 3.0 litra. Interiér päťkového bavoráku sa vyznačuje kvalitným dielenským spracovaním, ale aj svojou odolnosťou. Dizajn hodnotiť nejdem, pretože je to vec vkusu. Automobil je priestranný a poskytuje dostatok miesta pre pasažierov, či už na predných, ale aj na zadných sedadlách. Rovnako tak je k dispozícií slušný objem kufra, ktorý je pri verzii sedan 460 litrov.

Komfort jazdy je na dobrej úrovni, automobil statočne tlmí nerovnosti a do kabíny sa dostáva len minimum hluku. Jazdné vlastnosti päťkového bavoráka sú skvelé a umožňujú naozaj športové zvezenie. V kritických situáciach a v prípade potreby pomáhajú aj systémy ESP a ASR, ktoré je však možné úplne vypnúť. Opatrný však treba byť na mokrej, či zasneženej vozovke, kedy sa jazda s každou zadokolkou stáva pre neskúsených šoférov problematická. Pochváliť však treba aj presné radenie, ktoré ide ako po masle ale aj riadenie, ktoré je taktiež presné a strmé a nezaostáva za skvelými jazdnými vlastnosťami tohoto automobilu.

Dieselový motor o objeme 3.0 litra dodáva výkon 135 kW / 184 koní a krútiaci moment 390Nm. Tento motor je vybavený priamym vstrekovaním paliva pomocou systému Common-Rail a turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek. Motor poskytuje päťkovému bavoráku naozaj dostatok síl na dynamickú, či športovú jazdu. Krútiaci moment je položený nízko a tak motor zaberá už od 1750 ot/min a zastaví sa na 4000 ot/min.

Okrem toho že je motor výkonný, je aj veľmi kultivovaný a na svoj objem úsporný. Priemerne si tento motor vypýta 7,5 litrov na 100km. BMW 5 E39 s týmto motorom stihne šprint z 0 na 100 km/h za necelých 8 sekúnd a maximálna rýchlosť dosahuje 230 km/h. Pri správnej údržbe a starostlivosti dokáže tento motor najazdiť státisíce kilometrov.

Najčastejšie sa vyskytujú poruchy palivového čerpadla, problém s EGR ventilom, potrápiť vedia aj swirl klapky v sacom trakte a pri väčšom nájazde km aj opotrebované vstrekovače, či dvojhmotný zotrvačník. Obtiažne studené štarty môžu znamenať dosluhujúce žhaviče, no a v prípade, že motor nechce naštartovať, môže byť na vine nefunkčný snímač polohy sacej vačky.

Pri kúpe akéhokoľvek ojazdeného vozidla by mal byť človek opatrný. Toto tvrdenie platí dvojnásobne pri kúpe akéhokoľvek ojazdeného BMW, pretože na bazároch nájdeš množstvo zhumpľovaných vrakov, o ktoré sa ich majitelia dostatočne nestarali. BMW radu päť vedia potrápiť rôzne problémy s elektronikou, ale treba si dať pozor aj na stav náprav. Hliníkové ramená sa nevyznačujú dlhou životnosťou a tak sa na našich cestách rýchlo porúčajú, rovnako tak aj čapy a silentbloky. Pozor si treba dať aj na stav tlmičov a pružín a na vôle v zavesení. Životnosti komponentov podvozku neprospievajú ani nízkoprofilové pneumatiky, bez ktorých by však BMW nebolo BMW.

Aj napriek svojmu pokročilému veku vyzerá aj dnes päťkový bavorák stále dobre a je vyšperkovaný rôznými technológiami, ktoré nenájdeš dokonca ani v niektorých dnešných automobiloch. Jednoducho povedané, BMW 530d je výborné autíčko, ktoré ti prirastie k srdcu. Škoda len toho, že túto jazdenku dokážeš nájsť naozaj veľmi ťažko s menším počtom najazdených kilometrov než 300 000km.

Parametre auta:

  • Pohotovostná hmotnosť: 1810 kg

  • Dĺžka: 4775 mm

  • Šírka: 1800 mm

  • Výška: 1435 mm

Parametre motora:

  • Príprava zmesi - vznetový motor s priamym vstrekovaním

  • Preplňovanie - preplňovaný turbodúchadlom s variabilnou geometriou lopatiek

  • Hnacia náprava - zadná

  • Prevodovka - päťstupňová manuálna

  • Zdvihový objem - 2926 cm3

  • Počet valcov - 6

  • Počet ventilov - 24

  • Krútiaci moment - 390 Nm

  • Výkon - 135 kW / 184 koní

  • Maximálny výkon - 4000 ot/min

  • Maximálna rýchlosť - 230 km/h

  • Zrýchlenie z na 100 km/h - 7,8 sekúnd

  • Spotreba - 7,2 litrov