AUTORIDE

Bezpečnosť automobilu: Na čo sa kladie najväčší dôraz?

Nárazový test
Pod kapotou
Publikoval Denis   — Aktualizované 

Bezpečnosť patrí k základným prvkom, na ktoré sa kladie veľký dôraz pri konštrukcií automobilu. K týmto prvkom patria deformačné zóny, ktoré pri kolízii/náraze čo najúčinnejšie stlmia energiu nárazu.

Kabína, v ktorej sa nachádzajú pasažieri však musí byť čo najtuhšia, aby tak poskytla čo najväčšiu ochranu cestujúcim. Na bezpečnostné prvky automobilu, ktoré sa starajú o ochranu posádky sú kladené vysoké požiadavky.

Obsah

Aktívna bezpečnosť

Patria tu všetky opatrenia, ktoré znižujú možnosť vzniku nehody ako napríklad:

  • jazdné vlastnosti automobilu

  • ovládanie automobilu

  • systémy ako ESP, EBD, ASR, EDS a podobne.

  • výhľad z vozidla

  • výstražné signalizačné zariadenia, hmlovky, brzdové svetlomety a podobne.

Pasívna bezpečnosť

Patria tu všetky opatrenia, ktoré znižujú následky nehody ako napríklad:

  • vonkajšia bezpečnosť, obrysy automobilu musia sú skonštruované tak, aby zranenia ostatných účastníkov dopravnej nehody boli čo najmenšie

  • vnútorná bezpečnosť, opatrenia, ktoré majú zabrániť zraneniu posádky automobilu ako sú airbagy, ochrana proti požiaru, bezpečnostné pásy a podobne...

Ako prebiehajú nárazové testy?

Vyhodnotenie bezpečnostných prvkov prebieha počas nárazových testov (crash testov). Ide o skúšku bezpečnosti vozidla, ktorá poskytne záujemcovi užitočné informácie o bezpečnosti daného automobilu. Medzi najprísnejšie testy patrí EURO-NCAP.

Nárazové testy zahŕňajú tri skúšky, a to:

  • čelný náraz 40% šírky automobilu do bariéry pri rýchlosti 64 km/h

  • bočný náraz, pri ktorom do stojaceho vozidla narazí vozík s bariérou pri rýchlosti 50 km/h

  • bočný náraz o oceľový stĺp pri rýchlosti 29 km/h

Pri všetkých troch skúškach sa na predných sedadlách automobilu nachádzajú figuríny, ktoré predstavujú dospelých ľudí a na zadných sedadlách je figurína, ktorá predstavuje dieťa a je usadená v detskej auto sedačke.

Vo figurínach sú umiestnené snímače, ktoré merajú zaťaženie jednotlivých častí tela pri náraze. Tieto testy okrem ochrany posádky hodnotia aj ochranu chodcov pri strete s automobilom.

Zhrnutie

Dnešné automobily sú oproti starším väčšie, širšie, vyššie, ťažšie, a preto poskytujú oveľa väčšiu bezpečnosť ako staré, ľahké automobily, pri ktorých sa bezpečnosti vozidla nevenovala tak veľká pozornosť.

Krátka ukážka z testov EURO-NCAP ako dopadol Ford Mustang: